14 743 läst · 94 svar
15k läst
94 svar
Ansvar, träd skadat av hantverkare?
Den där skadan är så kraftig och tydlig att en second opinion är onödig.F Fredrik Ahlsten skrev:
Även om trädet skulle överleva någon tid därefter kommer det aldrig bli ett fint träd.
Kostnad för borttagning kan dock skilja mellan företagen.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 258 inlägg
Håller med, second opinion är klar. Det är ett rötat och döende träd. Välj på att låta det stå kvar att dö sakta men säkert (hackspetten tackar!) och att ta bort det av estetiska skäl.
(Jag har valt det första alternativet.. Jag har en död sälg, en granhögstubbe på fem meter och en sakta men säkert lönn som liknar trådens i trädgården. Mycket skalbaggar och hackspett här. Kul naturupplevelse.)
(Jag har valt det första alternativet.. Jag har en död sälg, en granhögstubbe på fem meter och en sakta men säkert lönn som liknar trådens i trädgården. Mycket skalbaggar och hackspett här. Kul naturupplevelse.)
Second opinion har ts redan fått. Har du inte sett bilden? Trädet var döende redan innan olyckan.F Fredrik Ahlsten skrev:Har du konsulterat med en annan Arborist för att få en second opinion? Bara för att man har kört ner en gren behöver inte trädet dö, beroende på trädart har träd en stor förmåga att ”läka sig” kraftigt. Ring en annan först innan du bestämmer dig för att ta ner något, om inte annat kan du också få ett bättre pris om det är utom räddning!
Träd som inte utgör en reell risk bör stå kvar. Går inte att göra en seriös riskbedömning utan att se trädet och omgivningarna i dess helhet.S Swedejohn skrev:
Många hobbytyckare här...
/Arborist
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 258 inlägg
Reell risk att ramla över gångare och fordon t ex. Risken är påtaglig gällande rötade träd på Sveavägen i Stockholm men närmast noll i min villaträdgård. Ingen uppehåller sig under mina rötade träd när det blåser ute eller tung blötsnö faller.Nissens skrev:
Jag skulle säga att i en villaträdgård vill man inte ha träd som kan falla eller tappa grenar när som. Det lär hända vid fel tillfälle, när jycken, ett barn eller annan råkar vara i vägen.Claes Sörmland skrev:
I skogen däremot spelar det ingen roll…
Risk för skada på människor eller egendom. Man behöver ta hänsyn till hur trädet ser ut, hur omgivningarna ser ut och hur stor sannolikheten är att trädet skulle träffa någon vid en eventuell kollaps för att göra en korrekt riskbedömning. Det krävs en mer noggrant syn av trädet än att bara säga "det är röta i och därmed farligt".Nissens skrev:
...och t ex en TRAQ-certifierad arborist kan göra en sådan bedömning om "trädet kan falla eller tappa grenar när som".Nissens skrev:
I en villaträdgård måste man räkna med att det rör sig barn, husdjur och andra. Då vill man inte han något som kan skada någon där.B Barrväxt skrev:Risk för skada på människor eller egendom. Man behöver ta hänsyn till hur trädet ser ut, hur omgivningarna ser ut och hur stor sannolikheten är att trädet skulle träffa någon vid en eventuell kollaps för att göra en korrekt riskbedömning. Det krävs en mer noggrant syn av trädet än att bara säga "det är röta i och därmed farligt".