15 264 läst · 94 svar
15k läst
94 svar
Ansvar, träd skadat av hantverkare?
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 292 inlägg
De flesta äldre träd dör sakta men säkert. Det är en del av deras biologi och livscykel.
Då borde man ta bort alla gamla askar - dvs de som ännu inte dött av askskottssjukan. Här längs landsvägen har vi fortfarande ett fåtal friska kvar. Min står en meter in i trädgården med kronan högt över vägen. Den fäller ibland rejäla grenar - som en frisk ask gör. Men fällningen sker oftast vid rejäl storm - då får man hålla sig inne ... (bilarna då?) ...B Barrväxt skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 292 inlägg
Börjar vi så urbana nu att vi är rädda för träd?
Nissens skrev:
Barn husdjur och andra kan ju skada sej på trädet du planterar, om du är fyllda femtio år när du sätter trädet är det stor chans/ risk att trädet kommer överleva dig och riskerar att ruttna och trilla i backen eller på nån hantverkarbil som kommer för nära efter din död.Nissens skrev:
Alla träd dör så småningom skulle jag säga..Claes Sörmland skrev:
De som ugör en risk, absolut.yonna skrev:
Då borde man ta bort alla gamla askar - dvs de som ännu inte dött av askskottssjukan. Här längs landsvägen har vi fortfarande ett fåtal friska kvar. Min står en meter in i trädgården med kronan högt över vägen. Den fäller ibland rejäla grenar - som en frisk ask gör. Men fällningen sker oftast vid rejäl storm - då får man hålla sig inne ... (bilarna då?) ...
Det är en stor skillnad på något som redan är ruttet och något som kanske blir det om 100 år…F fribygg skrev:
Det lär inte vara jag som äger trädet då, så det blir den nya ägarens huvudvärk.F fribygg skrev:
Jadu, tror inte någon säger något annat… 🙄F fribygg skrev:
så här ruttet var trädet, vilket är lättare att se när det är fällt.