14 743 läst · 94 svar
15k läst
94 svar
Ansvar, träd skadat av hantverkare?
Va?? För fruktträd är det Juli-September som är bra att beskära. Vilka menar du är ”de allra flesta träd”?mikethebik skrev:
För de allra flesta träd är just mars en period då beskärning är bra, men för just lönn är det inte alls bra då de blöder som attan, liksom björk och några andra.
Men säger som många andra, en bild vore ju bra, ställer man en fråga på ett forum och förväntar sig ett vettigt svar är det också bra med god information för att få ett bra svar.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 258 inlägg
Samtidigt har ju denna företagare ett intresse att tjäna pengar på TS. Att konstatera att inte mycket ska göras ger ingen affär. Att t ex föreslå fällning ger affär. Företagaren har således incitament att lämna för TS ogynnsam information. Om det har skett vet jag inte, har inte sett trädet med dess skada.Nissens skrev:
Jag kan lägga till just en skada vid en byggnation på en lönn. Jag var barn, det var 80-tal och mina föräldrar byggde hus. Schaktföretaget fläkte av 25% av barken på en medelålders lönn som stod i tomtgränsen. En meter hög skada ungefär. Det lämnades som den var och efter tio år eller så var det mesta övervallat. Lönnen stod kvar sist jag såg den 2018 och var enorm. Jag minns också att min far hade stopp i avloppet på tidiga 2000-talet, lönnen hade invaderat den kommunala avloppskulverten (betong). Den blev nog stor av att dricka avloppsvatten.
Jo, har arboristen egna intressen i det så är det ju så, tyckte inte att det framgick. Har jag missat det?Claes Sörmland skrev:
Sa,tidigt har ju denna företagare ett intresse att tjäna pengar på TS. Att konstatera att inte mycket ska göras ger ingen affär. Att t ex föreslå fällning ger affär. Företagaren har således incitament att lämna för TS ogynnsam information. Om det har skett vet jag inte, har inte sett trädet med dess skada.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 258 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 11 172 inlägg
fast du har nog en ganska skev bild av vad ett forum innebär...........Enligt dig så finns det bara rätta svar, alla andra har inget här att göra typ. Men det är inte riktigt så det fungerar. Alla kan svara och ge sin syn på saken. Sen kan ts bilda sig en egen uppfattning baserat på de svar man får eller helt enkelt ignorera vissa. Att man svarar i en tråd på ett forum betyder inte att man anser sig veta bättre än någon annan.......Nissens skrev:
Fördelen är väl att han slipper kostnaderna för att ta ner och forsla bort trädet. Han slipper se det bli allt anskrämligare tills det dör också.
Jag hade definitiiv låtit forsla bort det döende trädet och planterat ett nytt. Bättre se något som växer upp än något som är döende och bryts ner tycker jag.
Jag har absolut inte övertolkat något, jag litar dock mer på Arboristen som dessutom varit på plats än de i tråden som tror sig veta bättre.
De flesta träd blöder inte på våren som lönn och björk gör av våra vanliga träd.Nissens skrev:
Jag är både utbildad och är erfaren beskärare sedan mer än 50 år och har skurit tusentals fruktträd och aldrig misslyckats.
Jag skär helst under mars här där jag bor då ett avlövat äppel- eller päronträd är mycket enklare att beskära när inte löven stör sikten.
Naturligtvis kan jag beskära även under det som blivit religion sedan 20-30 år, JAS-perioden, men för att ha bra koll på vart man skär är ett avlövat träd bäst.
Stenfrukter beskär man dock inte under våren, där är det höst, liksom att behöver man av någon anledning skära i en lönn eller björk görs det också under höst.
Hur det ser ut för södra Sverige med ett betydligt större antal arter än här uppe har jag ingen riktig koll på då det för mig är ovesäntligt, jag håller mig till hemtrakterna.
Precis mina erfarenheter efter alla år beskärning och fällning av träd i trädgårdar. Runt mars är betydligt bättre tid att beskära fruktträd. Man kan dels göra ett betydligt bättre jobb när inte alla löv är ivägen. Sen tycks träden må bättre av det, då de tål hårdare beskärning på våren.mikethebik skrev:
De flesta träd blöder inte på våren som lönn och björk gör av våra vanliga träd.
Jag är både utbildad och är erfaren beskärare sedan mer än 50 år och har skurit tusentals fruktträd och aldrig misslyckats.
Jag skär helst under mars här där jag bor då ett avlövat äppel- eller päronträd är mycket enklare att beskära när inte löven stör sikten.
Naturligtvis kan jag beskära även under det som blivit religion sedan 20-30 år, JAS-perioden, men för att ha bra koll på vart man skär är ett avlövat träd bäst.
Stenfrukter beskär man dock inte under våren, där är det höst, liksom att behöver man av någon anledning skära i en lönn eller björk görs det också under höst.
Hur det ser ut för södra Sverige med ett betydligt större antal arter än här uppe har jag ingen riktig koll på då det för mig är ovesäntligt, jag håller mig till hemtrakterna.
Men även lönnar har jag tagit bort stora grenar ifrån, på våren. Just av den anledningen att det blöder mycket, samt att trädet delvis befinner sig i dvala. Den låga temperaturen samt blödandet gör att det inte blir några angrepp. Sen behöver inte trädet myckt energi så tidigt på våren. Därför hinner såret läka innan det stora behovet av näring behövs, vilket är ca en månad senare.
Se det från den ljusa sidan, du får mindre att kratta och mer ljusinsläpp på tomten. Bara det faktum att hantverkaren står för vad som hänt och inte gör sig svåråtkomlig är värt att uppmuntra så ta det för vad det var en olycka. Går själv bananas utan kunskap eller eftertanke på mina lönnar under allt från tidig vår till höst. De har inte klagat än så de verkar tåla det mesta, det känns i alla fall aldrig som det är brist på grenar. Men det är klart, om grenen slets av inne vid stammen och slet även av ett stycke av själva stammen blir det ju långt mycket värre skada än när jag kapar grenar right and left. Säger som @jonaserik bild tack! =)
Beskärning under vårvintern stimulerar skottbildning vilket är bra för häckar men mindre bra för träd. Beskärning nu kan alltså resultera i mer vattenskott. Sedan har man det där med svampsporer, trädet behöver vara vaket och aktivt för att snabbt täppa till skadan. Nu vet jag inte hur mycket svampsporer det är i luften så här tidigt men det kanske startar före träden kommer igång.
Kraftig fläkning, blir till såga bort den delen till höger jämns med stammen, snett ner från klyckan mot stammen och då blir skadan mindre i omfång och hoppas på att det inte blir röta i den delen. Den del som uppåt tas bort helt. Och den oskadade ser kraftig ut, så klarar sig nog bra.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 258 inlägg
Det är ju rötat. Ett döende träd.
Jag har också en sån lönn vars grenar dör sakta men säkert. En vår kommer det inte att vakna.
Jag har också en sån lönn vars grenar dör sakta men säkert. En vår kommer det inte att vakna.
Det där är en svår skada som trädet inte kommer kunna läka ihop själv. Det finns dessutom risk för ytterligare fläkning nu när kronan påverkats och vinden kommer åt annorlunda på trädet. Detta skulle kunna innebära en ökad risk beroende på var trädet står.B Beppo77 skrev:
Det går tyvärr naturligtvis inte att göra något åt skadan som det ser ut nu. Hade jag varit du hade jag gjort det till en högstubbe för att främja biologisk mångfald, och krävt att den som oskadade skadan ska ersätta dig med ett nytt träd som du kan sätta någon annanstans, plus kostnader för åtgärder på det skadade trädet och nyplantering.
/Arborist