14 743 läst · 94 svar
15k läst
94 svar
Ansvar, träd skadat av hantverkare?
Träd kan ju beskäras och även där stora grenar sågats av växer det långsamt över med bark.
Jag kände en man som pysslade med äppleträd, för väldigt länge sedan. Han både sågade av grenar och ympade på nya äppelsorter.
De han sågade av penslade han med något för att skydda träet. Det där sista har jag funderat över. Det är för sent nu, men vi hade ett litet äppleträd som blev skadat av ...ja...en grävmaskin.
Jag kände en man som pysslade med äppleträd, för väldigt länge sedan. Han både sågade av grenar och ympade på nya äppelsorter.
De han sågade av penslade han med något för att skydda träet. Det där sista har jag funderat över. Det är för sent nu, men vi hade ett litet äppleträd som blev skadat av ...ja...en grävmaskin.
Renoverare
· västra götaland
· 766 inlägg
just lönnar har utmärkt läkekött så att säga...
jag vill nog ha en bild på det hela...
själv har jag en lönn där hela mitten är uppruttnad, varit så i 10 år, och trädet är nog.. 40 kanske...
jag vill nog ha en bild på det hela...
själv har jag en lönn där hela mitten är uppruttnad, varit så i 10 år, och trädet är nog.. 40 kanske...
Jag har svårt att tro på den här Aboristen. Lönnar är ju tåliga träd. Du säger dessutom att en gren gått av. Dessutom har det hänt i mars? Det är ju ingen fara att ta bort grenar i mars heller. Då är ju läkförmågan som störst. Om nu Aboristen säger att det är så farligt, så kunde han ju iallafall försökt sätta ett förband över skadan.
Precis mina tankar…A AG A skrev:Jag har svårt att tro på den här Aboristen. Lönnar är ju tåliga träd. Du säger dessutom att en gren gått av. Dessutom har det hänt i mars? Det är ju ingen fara att ta bort grenar i mars heller. Då är ju läkförmågan som störst. Om nu Aboristen säger att det är så farligt, så kunde han ju iallafall försökt sätta ett förband över skadan.
Det är mycket som är fel här. Ett träds läkeförmåga är inte stor i mars, det är den under juli-sep när den är vaken ur vinterdvalan och aktiv, och dessutom har hämtat sig lite från den stora investering som det innebär att bilda en massa löv. Skador i mars kommer innebära enorma energiförluster när saven snart stiger och lämnar trädet genom skadan. Och de flesta arborister har slutat kleta på vax och annat då det visat sig skapa en skyddande "atmosfär" för svamp att växa under.A AG A skrev:Jag har svårt att tro på den här Aboristen. Lönnar är ju tåliga träd. Du säger dessutom att en gren gått av. Dessutom har det hänt i mars? Det är ju ingen fara att ta bort grenar i mars heller. Då är ju läkförmågan som störst. Om nu Aboristen säger att det är så farligt, så kunde han ju iallafall försökt sätta ett förband över skadan.
Exakt så 👍
Man får bara ersättning för ekonomisk skada när det gäller träd. Så frågan är hur mycket fastigheten minskat i värde på grund av detta. Den summan är de som det handlar om.
Skulle tro att det är i stort sett noll kronor.
Var glad att de betalar för elskåpet och bortforsling av trädet, kostnaden för arboristen borde de väl ta också.
Skulle tro att det är i stort sett noll kronor.
Var glad att de betalar för elskåpet och bortforsling av trädet, kostnaden för arboristen borde de väl ta också.
Medlem
· Västernorrland
· 11 172 inlägg
nja nu övertolkar du det hela...........man får helt enkelt bara stanna vid att det är en olycka och händelsen har förändrat saker och ting. Det är inget man kan göra nåt åt direkt och ts vill ha trädet kvar så det enklaste är väl att komma överens om något och sen bara låta trädet vara och se vad som händer. Finns ju ingen anledning att såga ner det bara för att någon säger att det troligen dör. Man kan ju såga ner det om två år också när man verkligen ser att det går åt fel håll.Nissens skrev:
För de allra flesta träd är just mars en period då beskärning är bra, men för just lönn är det inte alls bra då de blöder som attan, liksom björk och några andra.A AG A skrev:Jag har svårt att tro på den här Aboristen. Lönnar är ju tåliga träd. Du säger dessutom att en gren gått av. Dessutom har det hänt i mars? Det är ju ingen fara att ta bort grenar i mars heller. Då är ju läkförmågan som störst. Om nu Aboristen säger att det är så farligt, så kunde han ju iallafall försökt sätta ett förband över skadan.
Men säger som många andra, en bild vore ju bra, ställer man en fråga på ett forum och förväntar sig ett vettigt svar är det också bra med god information för att få ett bra svar.
Fördelen är väl att han slipper kostnaderna för att ta ner och forsla bort trädet. Han slipper se det bli allt anskrämligare tills det dör också.S Stefan1972 skrev:nja nu övertolkar du det hela...........man får helt enkelt bara stanna vid att det är en olycka och händelsen har förändrat saker och ting. Det är inget man kan göra nåt åt direkt och ts vill ha trädet kvar så det enklaste är väl att komma överens om något och sen bara låta trädet vara och se vad som händer. Finns ju ingen anledning att såga ner det bara för att någon säger att det troligen dör. Man kan ju såga ner det om två år också när man verkligen ser att det går åt fel håll.
Jag hade definitiiv låtit forsla bort det döende trädet och planterat ett nytt. Bättre se något som växer upp än något som är döende och bryts ner tycker jag.
Jag har absolut inte övertolkat något, jag litar dock mer på Arboristen som dessutom varit på plats än de i tråden som tror sig veta bättre.