198 226 läst · 2 051 svar
198k läst
2,1k svar
Ångrar ni att ni har skaffat fiber?
Haha som historien om medlemmarna i byalaget som tog mod till sig och knackade på hos Alfons 97 år.S Stefan.o skrev:Hej
Har fiber i släktgården jag tog över efter föräldrarna för några år sedan. Mamma ansåg det skulle finnas då erbjudandet kom via ett grann - / landsbygdsprojekt, pappa var inte det minsta sugen på bredbandsanslutning men mamma satte ner foten och sa ”det ska kopplas in, punkt!”. 😂
Det är ovärdeligt med fungerande nätverk nu då det fasta telefonnätet är nedlagt och mobiltelefonin milt sagt fungerar uselt - oberoende på vilken operatör man har.
Vi är inte där hela tiden så det används mycket för övervakning av fastigheten via kameror, tempgivare samt för fjärrstyrning av elradiatorer om luftvärmepumpen skulle ge upp. När vi är på plats används det ungefär som hemma - ringer med mobilen genom wifi samtal, grabben spelar x-box mot kompisarna via nätet, streamar tv / film osv.
Hade jag inte haft en moder som önskat fiberbredband hade jag definitivt kopplat in det om möjligheten kom.
Jag betalar 200kr i nätkostnad samt 65kr/månad för trafiken, 100/100 Mbit obegränsat datamängd. Hade vi varit där hela tiden hade vårt abonnemang för datamängden uppgraderats från ett stugabbonemang till ett för permanentboende a’ 130kr/månad.
Mvh
-Ja, jo...
Ok, jag vill ha sån där fiber. Inte för att jag har nån minsta aning om vad det ska vara bra till, men jag kommer ihåg vilket jävla käbbel det var 1927 när de ville dra in el i stugan!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 243 inlägg
Vi inom branschen visste mycket väl att man skulle kunna nå 100-200 Mbps. Det var bara en fråga om frekvensutrymme. Och det påverkar av hur stora celler du måste/vill ha.A A-Man_08 skrev:
WiFi var redan mycket snabbare då än mobila system eftersom det hade ett mycket större frekvensutrymme och mindre celler. Precis på samma sätt som idag. Det är därför fiber till hemmet fungerar så bra ihop med mikrocell a la WiFi.
Problemet är att de frekvenser som har bra räckvidd och penetration av väggar inte har så stora bandbredder, och dessutom redan är allokerat till annat. Så då måste man ändra denna allokering.
I högre frekvensutrymmen som är tilldelade idag så får man hur mycket bandbredd som helst, men i gengäld så har de varken räckvidd eller penetration (penetrerar inte ens glas något vidare).
Allt detta är helt känt, och självklart för alla inblandade. Skall du bygga ett mobilsystem som fungerar lika bra som WiFi så får du sätta en basstation i varje lyktstolpe och då har du redan fibern så nära hemmet att du lika gärna kan dra in den hela vägen och slippa ha accesspunkten på utsidan huset.
Min spaning: Om 10-20 år så kommer inte så mycket mer att ha hänt. Vi är i den delen av kurvan som planar av nu. All teknikutveckling stannar med tiden av; man har nämligen plockat alla lågt hängande frukter först och sedan så har man bara de svåra problemen kvar. Vi flyger lika fort över Atlanten idag som man gjorde för trettio år sedan. Det finns inte mer att hämta där med tillgänglig teknik och ekonomi. Vilket lätt inses för den som lärt sig lite fundmentala lagar om hur flyg fungerar. 1) (Pss som Shannon sätter fundamentala begränsningar...)
Se exv. på WiMax som alla trodde skulle bli alenarådande när det begav sig. Det var ganska enkelt att se att så inte skulle bli fallet eftersom de gav sig på alla de svåra problemen som telekombranschen redan hade löst. De blev lika dyrt och de var hopplöst på efterkälken.
1) Nej Concorde räknas inte. Den fungerade aldrig utan gick med förlust. Det är inte för inte som det inte blev någon modernisering eller efterföljare.
karlmb:
Jag är evigt tacksam att mamma sa ifrån och såg till att fibern skulle dras in!
Bara en sån enkel sak som att kunna ringa med mobilen från husets insida är vardagslyx av rang!!😂 Tidigare var det inte alltid man ens kunde få kontakt med mobilmasten från gårdsplanen - speciellt inte då det var risigt väder! En fungerande telefon är förjävla trevligt och en trygghet.
Sedan gör det inte det minsta ont att man faktiskt kan nyttja en del annan modern teknik då man är där - streama tv, maila osv osv
Mvh
Jag är evigt tacksam att mamma sa ifrån och såg till att fibern skulle dras in!
Bara en sån enkel sak som att kunna ringa med mobilen från husets insida är vardagslyx av rang!!😂 Tidigare var det inte alltid man ens kunde få kontakt med mobilmasten från gårdsplanen - speciellt inte då det var risigt väder! En fungerande telefon är förjävla trevligt och en trygghet.
Sedan gör det inte det minsta ont att man faktiskt kan nyttja en del annan modern teknik då man är där - streama tv, maila osv osv
Mvh

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Vi som jobbar med framtiden vet att det går att kräma ut mycket mer med nya modulationstekniker så snart kan vi äntligen lägga Shannons teorem i byrålådan och kalla det gammal skåpmat. 😉lars_stefan_axelsson skrev:
Vi inom branschen visste mycket väl att man skulle kunna nå 100-200 Mbps. Det var bara en fråga om frekvensutrymme. Och det påverkar av hur stora celler du måste/vill ha.
WiFi var redan mycket snabbare då än mobila system eftersom det hade ett mycket större frekvensutrymme och mindre celler. Precis på samma sätt som idag. Det är därför fiber till hemmet fungerar så bra ihop med mikrocell a la WiFi.
Problemet är att de frekvenser som har bra räckvidd och penetration av väggar inte har så stora bandbredder, och dessutom redan är allokerat till annat. Så då måste man ändra denna allokering.
I högre frekvensutrymmen som är tilldelade idag så får man hur mycket bandbredd som helst, men i gengäld så har de varken räckvidd eller penetration (penetrerar inte ens glas något vidare).
Allt detta är helt känt, och självklart för alla inblandade. Skall du bygga ett mobilsystem som fungerar lika bra som WiFi så får du sätta en basstation i varje lyktstolpe och då har du redan fibern så nära hemmet att du lika gärna kan dra in den hela vägen och slippa ha accesspunkten på utsidan huset.
Min spaning: Om 10-20 år så kommer inte så mycket mer att ha hänt. Vi är i den delen av kurvan som planar av nu. All teknikutveckling stannar med tiden av; man har nämligen plockat alla lågt hängande frukter först och sedan så har man bara de svåra problemen kvar. Vi flyger lika fort över Atlanten idag som man gjorde för trettio år sedan. Det finns inte mer att hämta där med tillgänglig teknik och ekonomi. Vilket lätt inses för den som lärt sig lite fundmentala lagar om hur flyg fungerar. 1) (Pss som Shannon sätter fundamentala begränsningar...)
Se exv. på WiMax som alla trodde skulle bli alenarådande när det begav sig. Det var ganska enkelt att se att så inte skulle bli fallet eftersom de gav sig på alla de svåra problemen som telekombranschen redan hade löst. De blev lika dyrt och de var hopplöst på efterkälken.
1) Nej Concorde räknas inte. Den fungerade aldrig utan gick med förlust. Det är inte för inte som det inte blev någon modernisering eller efterföljare.
- Orbital Angular Momentum (OAM) Modulation. Använder spiralformade vågfronter för att koda data och möjliggör flera oberoende dataströmmar. Teoretisk hastighet: Upp till 1 Tbps.
- Index Modulation (IM). Kodar extra bitar genom att välja antenner, underbärare eller tidsluckor istället för enbart amplitud/fas. Teoretisk hastighet: >100 Gbps.
- Reconfigurable Intelligent Surface (RIS) Assisterad Modulation. Använder programmerbara metasurfaces för att dynamiskt styra signalernas väg och förstärkning. Teoretisk hastighet: 100 Gbps–1 Tbps.
- Terahertz (THz) Band Modulation. Utnyttjar ultrahöga frekvenser (>100 GHz) och avancerade QAM-modulationer (tex 4096QAM). Teoretisk hastighet: >1 Tbps, potentiellt upp till 100 Tbps i kombo med framtida teknologier.
- Icke-ortogonal Multipelåtkomst (NOMA) med Avancerad Modulation. Tillåter flera användare att dela samma frekvens genom effekt- eller kodseparation. Teoretisk hastighet: >100 Gbps
- Kvantmodulation. Utnyttjar kvantmekaniska egenskaper som superposition och sammanflätning för ultrasäker och effektiv kommunikation.Teoretisk hastighet: Potential för >1 Pbps (Petabit per sekund)
- NOMA + Indexmodulering för ökad kapacitet och spektrumeffektivitet.
- RIS + Terahertzmodulering tompenserar för THz-signalförluster genom optimerad signalstyrning.
- OAM + QAM kombinerar spatial och amplitud-/fasbaserad kodning med ultrahög takt.
- Kvantmodulering + kvantsammanflätning = obegränsad hastighet.
En fördel med att mixa in 5G NR i LTE med 100% bakåtkompatibilitet med LTE kan vara att auktionen på 5G på 1800 MHz ser ut att bli kvartal 4 2025.
Men vad är 5G …det är ju jättelångsamt och tråkigt…
Jämfört med att få jobba med framtiden…
Men vad är 5G …det är ju jättelångsamt och tråkigt…
Jämfört med att få jobba med framtiden…
Boilerplate4U skrev:
Vi som jobbar med framtiden vet att det går att kräma ut mycket mer med nya modulationstekniker så snart kan vi äntligen lägga Shannons teorem i byrålådan och kalla det gammal skåpmat. 😉
Flera av dessa tekniker kan kombineras för ännu högre kapacitet:
- Orbital Angular Momentum (OAM) Modulation. Använder spiralformade vågfronter för att koda data och möjliggör flera oberoende dataströmmar. Teoretisk hastighet: Upp till 1 Tbps.
- Index Modulation (IM). Kodar extra bitar genom att välja antenner, underbärare eller tidsluckor istället för enbart amplitud/fas. Teoretisk hastighet: >100 Gbps.
- Reconfigurable Intelligent Surface (RIS) Assisterad Modulation. Använder programmerbara metasurfaces för att dynamiskt styra signalernas väg och förstärkning. Teoretisk hastighet: 100 Gbps–1 Tbps.
- Terahertz (THz) Band Modulation. Utnyttjar ultrahöga frekvenser (>100 GHz) och avancerade QAM-modulationer (tex 4096QAM). Teoretisk hastighet: >1 Tbps, potentiellt upp till 100 Tbps i kombo med framtida teknologier.
- Icke-ortogonal Multipelåtkomst (NOMA) med Avancerad Modulation. Tillåter flera användare att dela samma frekvens genom effekt- eller kodseparation. Teoretisk hastighet: >100 Gbps
- Kvantmodulation. Utnyttjar kvantmekaniska egenskaper som superposition och sammanflätning för ultrasäker och effektiv kommunikation.Teoretisk hastighet: Potential för >1 Pbps (Petabit per sekund)
- NOMA + Indexmodulering för ökad kapacitet och spektrumeffektivitet.
- RIS + Terahertzmodulering tompenserar för THz-signalförluster genom optimerad signalstyrning.
- OAM + QAM kombinerar spatial och amplitud-/fasbaserad kodning med ultrahög takt.
- Kvantmodulering + kvantsammanflätning = obegränsad hastighet.
Inte ens det vi har idag fungerar så bra som det skulle kunna göra, det finns så många spännande fenomen som gör att även det lätta blir svårt.
Och bara för att visa på några spännande saker som ställer till det:
- när jag kör mikrovågsugnen hemma så minskar kapaciteten på WiFi drastiskt, det blir så pass illa att samtidig uppspelning på flera högtalare i huset inte fungerar längre. Det fungerar fortfarande, mend et fungerar dåligt.
- ett tag hade en av grannarnas barn en gammal Zündapp från början av 70-talet. När den körde förbi på vägen utanför (25m från huset) så fungerade inte Bluetooth, Wifi eller mobilnäten särskilt bra. Jag förstår inte att man inte tänkte på det när man satte ett tändstift utanför motorn och utan skyddskåpa. Bluetooth använder ju frekvenshoppning och det brukar ju tåla det mesta, men en Zündapp klarade det inte.
Självklart går det att pressa ut mer ur det vi gör i mobilnäten idag, men det största problemet är inte hastigheten faktiskt, det är att tillgängligheten på tjänsten är svår att garantera för de nya saker man vill göra. Vad händer när Zündapp:en ovan möter den fjärrstyrda bilen? Vi har också exempel på att personer har dött för att trygghetslarmen inte fungerat när mobilnätet varit nere på platsen. Det är extremt komplext att få upp tillgängligheten. Nuförtiden så bygger man tjänster på mobilnäten som om de alltid fungerar, det är ju inte riktigt sant. Vid stora evenemang så fungerar mobilnätet ofta dåligt, det finns helt enkelt inte tillräckligt med kapacitet på platsen. Självkörande bilar valde att parkera mitt på en gata i San Francisco när de passerade en festival där häromåret, de fick inte längre kontakt med övervakningscentralen.
90% av allt mobildata konsumeras inomhus (trots att huvuddelen av datat inomhus är via WiFi), dvs man måste skicka signalerna genom väggar för att komma fram. Detta gör att näten fungerar väldigt långt ifrån optimalt. Den stora begränsingen är dessutom upplänken som begränsas av att man inte får använda mer än 2W i mobilen och det faktum att det är väldigt svårt att bygga effektiva antenner för beamforming från en handhållen enhet.
Mobildata inomhus är därför inte ett alternativ till WiFi, utan ett komplement. För att få bra anslutning via mobilnäten till ett hus så bör man ha antennen utomhus och då är det egentligen bara ett alternativ till fiber. Finns fibern redan nedlagd så är det i huvudsak då en fråga om vad fibern kostar jämfört med vad den trådlösa tekniken kostar. Jag kan informera om att fibern egentligen är mycket billigare per användare och den klarar mycket högre hastigheter. Det som driver upp kostnaderna på fiberabonnemangen är snarare lösningarna som möjliggör konkurrensen. När fibern väl ligger där så bör (ett teoretiskt "skall" till och med) Internet via fiber vara mycket billigare än via mobilnäten. Problemet här är nog antalet fiberoperatörer och därmed antalet lösningar som leverantörerna måste erbjuda. Kan man standardisera upp dessa ännu mer så skulle nog priserna kunna sjunka en hel del.
Sedan skall vi ju fortfarande konstatera att vi jämför äpplen med päron, trådlös teknik har ett antal begränsningar som gör att det man får inte är detsamma som över fiber. De begränsningar jag upplevde på mitt "dåliga Internet" under covid och som fick mig att byta operatör då, det är i praktiken inte ens möjligt att nå på en mobilnätsbaserad anslutning.
Och bara för att visa på några spännande saker som ställer till det:
- när jag kör mikrovågsugnen hemma så minskar kapaciteten på WiFi drastiskt, det blir så pass illa att samtidig uppspelning på flera högtalare i huset inte fungerar längre. Det fungerar fortfarande, mend et fungerar dåligt.
- ett tag hade en av grannarnas barn en gammal Zündapp från början av 70-talet. När den körde förbi på vägen utanför (25m från huset) så fungerade inte Bluetooth, Wifi eller mobilnäten särskilt bra. Jag förstår inte att man inte tänkte på det när man satte ett tändstift utanför motorn och utan skyddskåpa. Bluetooth använder ju frekvenshoppning och det brukar ju tåla det mesta, men en Zündapp klarade det inte.
Självklart går det att pressa ut mer ur det vi gör i mobilnäten idag, men det största problemet är inte hastigheten faktiskt, det är att tillgängligheten på tjänsten är svår att garantera för de nya saker man vill göra. Vad händer när Zündapp:en ovan möter den fjärrstyrda bilen? Vi har också exempel på att personer har dött för att trygghetslarmen inte fungerat när mobilnätet varit nere på platsen. Det är extremt komplext att få upp tillgängligheten. Nuförtiden så bygger man tjänster på mobilnäten som om de alltid fungerar, det är ju inte riktigt sant. Vid stora evenemang så fungerar mobilnätet ofta dåligt, det finns helt enkelt inte tillräckligt med kapacitet på platsen. Självkörande bilar valde att parkera mitt på en gata i San Francisco när de passerade en festival där häromåret, de fick inte längre kontakt med övervakningscentralen.
90% av allt mobildata konsumeras inomhus (trots att huvuddelen av datat inomhus är via WiFi), dvs man måste skicka signalerna genom väggar för att komma fram. Detta gör att näten fungerar väldigt långt ifrån optimalt. Den stora begränsingen är dessutom upplänken som begränsas av att man inte får använda mer än 2W i mobilen och det faktum att det är väldigt svårt att bygga effektiva antenner för beamforming från en handhållen enhet.
Mobildata inomhus är därför inte ett alternativ till WiFi, utan ett komplement. För att få bra anslutning via mobilnäten till ett hus så bör man ha antennen utomhus och då är det egentligen bara ett alternativ till fiber. Finns fibern redan nedlagd så är det i huvudsak då en fråga om vad fibern kostar jämfört med vad den trådlösa tekniken kostar. Jag kan informera om att fibern egentligen är mycket billigare per användare och den klarar mycket högre hastigheter. Det som driver upp kostnaderna på fiberabonnemangen är snarare lösningarna som möjliggör konkurrensen. När fibern väl ligger där så bör (ett teoretiskt "skall" till och med) Internet via fiber vara mycket billigare än via mobilnäten. Problemet här är nog antalet fiberoperatörer och därmed antalet lösningar som leverantörerna måste erbjuda. Kan man standardisera upp dessa ännu mer så skulle nog priserna kunna sjunka en hel del.
Sedan skall vi ju fortfarande konstatera att vi jämför äpplen med päron, trådlös teknik har ett antal begränsningar som gör att det man får inte är detsamma som över fiber. De begränsningar jag upplevde på mitt "dåliga Internet" under covid och som fick mig att byta operatör då, det är i praktiken inte ens möjligt att nå på en mobilnätsbaserad anslutning.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 243 inlägg
Jaaaa, Shannon talar ju som sagt om kanalkapacitet i termer av bit/s (i informationsteoretisk mening) så så lätt kommer du inte undan.Boilerplate4U skrev:
Ja, det visste du ju redan, men ifall någon annan nu trodde att teorin inte skulle hålla bara baserat på modulationssätt.
Alla dessa tekniker faller som sagt under "vi har redan plockat de lågt hängande frukterna så nu är de bara de svåråtkomliga kvar". Tänk Concorde.Boilerplate4U skrev:
De smarta pengarna sitter på att att kanske någon enstaka av dessa som får bred spridning till vettig kostnad. Och det är långtifrån givet att det blir så.
Och då med ganska avsevärda begränsningar vågor i THz bandet t ex tar sig inte någonstans knappt (vattenånga absorberar), och många av de andra försöker bara närma sig Shannon-gränsen (vi har nämligen en bit kvar.) Vi kan t ex jämföra med den multi-homing som fanns med redan i 3G och hyllades som revolutionär, men som aldrig rullades ut eftersom man inte kunde få den att fungera på ett rimligt sätt i den så kallade verkligheten. Inget av de efterföljande systemen har heller tagit upp idén igen.
Detta att jämföra med de fiber som redan ligger nedgrävda och redan klarar många, många GBps med en uppdatering av ändpunkterna. Tekniken är för dyr idag, men finns redan att köpa för den hugade.
Så det är ju intressanta tekniker, tro inte att jag tycker något annat, men jag håller inte andan i spänd förväntan...
Och vilka av de där teknikerna fungerar på 5 GHz bärvåg med max 80 MHz kanalbredd?Boilerplate4U skrev:
Det gör det inte, för att fungera på 80MHz kanal krävs Flat Earth Anti Gravity Modulation.N Nerre skrev:
Sorry, måste bara säga vad jag tycker om alla dessa fantasifulla namn. Om det nu vore så bra, var är produkterna?
Det står inget om vid vilka frekvenser man tänkt använda metoderna där man får dessa höga bandbredder. (Utom i ett fall, THz).A Anders_Nilsson skrev:
Så Shannon stannar i skafferiet och byrålådan får vänta.
Ang din skrivning om kostnader;L Limpan4all skrev:Singlemodefiber klarar teoretiskt ungefär 3Pbit/s dvs 3 miljoner Gbit/s, så det finns utrymme att växa i så det räcker.
Radio är i stort sett begränsad till 1Gbit/s per riktning och km. Dvs två fastigheter som ligger i samma riktning och på 1km avstånd från masten kan inte komma över 500Mbit/s. 20 användare i samma villaområde kan inte komma över 50Mbit/s. Eller med 100 villor i samma område kan inte se på 4k streamad TV samtidigt. Så radio access till Internet är en begränsning som gör att det ändå fungerar beror på att flertalet använder fiber. Dubblar man avståndet så blir hastigheten en åttondel osv. På 10km avstånd så blir det under 20Mbit till en ensam användare. Radio genom luft är en delad resurs som vi skall vara rädda om och inte slösa med.
Pingtiderna över radio kan inte bli så låga som över fiber på grund av omvandlingstiderna som tillkommer när man byter media och den ökade overheaden som radio kräver.
Har man inte råd med fiber eller kan inte få fiber så hamnar man på en 4G/5G lösning som kannibalisera på den tillgängliga bandbredden för mobil användning. Funkar så länge det är få användare/nära till masten annars blir det slött som sirap.
4G/5G operatörernas säljare ljuger konsekvent såsom begagnade bilhandlare, detta är fakta och väl verifierat. Med ljuga så menar jag både medvetet och pga okunskap/omedvetet om både tekniken och områdets förutsättningar.
Det finns ett gammalt påstående om fiberförutsättningar i Sverige.
1% av all kanalisation är använd
1% av all fiber är uptänd.
1% av all tänd fibers kapacitet är använd idag.
<<0,001% av fiberers möjliga kapacitet är använd.
Och ja alla ovanstående påståenden kan användas tillsammans. Då inser man hur mycket man kan bygga ut innan man slår i taket på något sätt alls.
Kanalisationen håller i minst 100 år.
Blåst fiber håller i ca 30år.
Den absolut största kostnaden är föreläggandet av kanalisationen, men utslaget på 100år så är det lägre per år än elkostnaden för att hålla fibern "tänd".
Alla stadsnät "lider" idag av investeringskostnaden och det begränsar möjligheten att sänka priset eller att höja hastigheten. En vanlig "kick-back" till stadsnäten (fiberoperatören) är 100:-/månad från den valda ISP'n (men 50-200:-/ månad har också nämnts). Avskrivningstiden är vanligen 10 år på nätverksutrustningen och 30 år på bodar/fiber/kanalisationen. Sedan är såvitt jag vet alla stadsnätet av AON typ (Active Optical Network). Eller uttryckt på annat sätt varje fiberkund har en egen fiber hela vägen till teknikboden. Detta till skillnad från GPON (Gigabit Passive Optical Network) som används mycket i t.ex USA där ett antal abonnenter få samma fibersignal med fiberkonvertern/routern delar upp vilka paket som skall till vem.
På vilket sätt skiljer det sig i praktiken då. AON kan byggas ut till 100Gbit/s till en enstaka användare (bara ny utrustning i båda ändarna av fibern) samtidigt som slls andra användare ligger kvar på 1Gbit/s i länkhastighet. Med GPON är detta inte möjligt. GPON har en fördel dock, billigare de första 5-10 åren.
Nu är det väl osannolikt att någon användare vill ha 100Gbit/s idag (som privatperson). Men.vi kommer nog att se det inom 15 år. Om ca 10 år (15 till 20 års drifttid) så kommer skiftet till 10Gbit/s i länkhastighet starta då den nuvarande utrustningen i båda ändarna behöver bytas ut.
Värde och pengamässigt så har min Internetkostnad sjunkit oerhört mycket per länkhastighet sedan jag skaffade Internet för mer än 30 år sedan. Kostnaden per överförd datamängd är idag helt försumbar. Men även sedan jag fick min fiber tänd 2014 så har min månadskostnad sjunkit (inte i kronor) men i fast penningvärde. Jag skulle kunna sänka min månadskostnad till noll om jag ville med en mobil lösning och riktantenn. Men varför? Jag har råd att ha den bästa uppkopplingen som finns och den maximala hastigheten jag kan få 1000/1000Mbit/s och 2ms latency/ping.
Men jag "tjatar" årligen på min fiberoperatör för att öppna upp 10Gbit/s. Inte för att jag behöver det utan för att jag vill ha det. På samma sätt som många vill ha en bil som kan köras i 200-250km/h trots att 120km/h är maxhastighet på svenska vägar. Sedan måste några vara early adopters annats stagnerar all utveckling och det vore "dåligt". Det fanns ju massor av användare som ville ligga kvar på ISDN/ADSL för att det räckte för dom och deras dåvarande behov.
När det äntligen kommer 4k TV som inte är prestandabegränsat av TV apparater som bara har 100Mbit/s Ethernät samt att streamtjänsterna börjar dra upp hastigheterna från 25Mbit/s som är max idag till 250-500Mbit/s då äntligen kan vi få den bildkvalitén och TV upplevelsen som borde haft de senaste 10 åren...
Videokonferenssamtal med >>25Mbit/s är fantastiskt istället för de 0,2 till 1Mbit/s som vanliga tjänster klarar av idag (Zoom. Google meet samt vad Microsoft har och alla andra har). Så dagens kapacitet/bandbreddsbehov kommer att öka. Det som begränsar tjänsterna är hastigheten som bulken av folket i USA har tillgång till tyvärr.
Det stämmer väl för den som jobbar och har lön som stadigt stiger i minst samma takt som inflationen men vi pensionärer har först fått en rejäl engångsminskning av intäkter och sedan så har vi inte inflationsskyddet så för oss ökar kostnaderna med operatörernas ständigt ökande priser. Att jag sagt upp internetabonnemanget i sommarstugan och kör på ett långsamt mobilt bredband är en följd av detta! Jag hade gärna sett ett flexibelt bredband på fiber där man lätt kunde ändra hastighet (och kostnad) vid behov men jag har inte hittat någon som erbjuder det.
Går det automatiskt? (alltså blixtsnabbt)pacman42 skrev:
Normalt sett då sätter man dock inte upp carrier aggregation då man expanderar nätet, man behåller de låga frekvenserna för de enheter som inte hinner sätta upp NR på NSA (mobiltelefoner).
I praktiken är carrier aggregation något som operatören oftast bara dynamiskt aktiverar när de märker att kunden kör Bredbandskollen/speedtest/umlaut. Var det någon som nämnde dieselskandal?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 451 inlägg
Ska väl uppdatera hur bytet fungerade. Telia stängde av sin tjänst planenligt vid midnatt, dock så hoppade inte Telenor igång. Efter samtal till kundtjänst framgick det att tjänsten inte var aktiverad, 5 min senare var det igång.[SKPG]Zamora skrev:
Strul hade jag räknat med, detta gick ändå hyffsat smärtfritt. 38 min i telefonkö, sedan var det åtgärdat.