198 226 läst · 2 051 svar
198k läst
2,1k svar
Ångrar ni att ni har skaffat fiber?
Jag tror att för "teknikintresserade" privatpersoner (som vill konfigurera grejer själv) så är IPv6 krångligare att hålla på med, därför har efterfrågan varit låg.
Den majoritet som bara "använder" internet klarar sig bra bakom CG-NAT.
Den majoritet som bara "använder" internet klarar sig bra bakom CG-NAT.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 243 inlägg
Ja, och jag stötte även på oförutsett krångel i det att Netflix tolkade min IPv6 tunnel som ett VPN, och vägrade att fungera, för se VPN det används bara för att kringgå georestriktioner. (Vilket väl iofs till 99% är sant).N Nerre skrev:
Så jag fick lägga ner det. (Min nätverksleverantör stöder inte IPv6 native, så egen nättilldelning och tunling var enda lösningen.)
Så är det naturligtvis. TCP/IP / Internet är ju tänkt som peer-to-peer, men idag så är det mest distributionsnät för diverse centralt provisionerade tjänster och då klarar sig 99% bra med någon form av NAT.N Nerre skrev:
Och i de fall man skulle vilja komma åt tjänster i hemmet utifrån så har marknaden löst det med ngn form av "cloud" lösning där kameran, baby-monitorn eller vad det nu vara registrerar sig och så kringgår man NAT-problematiken.
Jag känner mig lite gubb-gnällig när jag mässar peer-to-peer, men jag får nästan krypa till korset och erkänna att det tåget har gått.
Jo men jag har noterat att operatörerna "smyger ut" IPv6, har själv kört det flera år och det var en liten notis från min operatör. Operatörerna vill ju slippa ett massivt supportande av en massa olika routrar och användare som inte läser manualer.lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, och jag stötte även på oförutsett krångel i det att Netflix tolkade min IPv6 tunnel som ett VPN, och vägrade att fungera, för se VPN det används bara för att kringgå georestriktioner. (Vilket väl iofs till 99% är sant).
Så jag fick lägga ner det. (Min nätverksleverantör stöder inte IPv6 native, så egen nättilldelning och tunling var enda lösningen.)
Angånde Netflix så har de ju kraftigt höjt kraven både för om anslutningen kommer från en VPN samt dubbel/trippel användning.
Men geolokalisering är ett "otyg" och därför kör jag egna Wireguard samt OpenVPN i min router så slipper man få få spader om man vill se TV4 eller SvT...... "materialet kan inte visas i din region"....
Vi kan väl konstatera att det inte är någon större fråga idag ca 70% av hushållen har fiber och vill man byta till mobilt, inga problem.
Så vi får se i framtiden om det kommer ny teknik som påverkar.
Så vi får se i framtiden om det kommer ny teknik som påverkar.
Ny teknik är väl tveksamt, det är nog i såna fall mer om det bli ändringar i prissättning.
Men den fiber som dras idag klarar ju minst 40 Gbit/s med (dyr) off-the-shelf-utrustning. Men den behöver ju finnas i bägge ändarna, och eftersom den är dyr är leverantörerna inte så sugna på att byta. Ännu.
Men jag tänker mig att med större volymer så dröjer det nog inte många år innan 10 Gbit/s kostar lika mycket som 1 Gbit/s och då kommer leverantörerna antagligen så sakteliga uppgradera vid utbyte av äldre grejer. På "stationssidan" då alltså, det som sitter hemma hos folk uppgraderas nog inte förrän folk betalar för det.
Men tittar man på trådlöst är det svårt att se nåt som skulle revolutionera. Visst, 5G klarar högre hastigheter än 4G, men det beror ju främst på att man kör det på högre frekvenser. Och högre frekvenser tenderar att ha sämre räckvidd (de bromsas av regn, snö, dimma etc utöver lövverk och byggnader).
Det var därför jag slog till på fiber när möjligheten gavs, även om trådlöst förbättras kommer det i princip alltid att släpa efter fibern. I fibern är man helt ensam om hela fiberns bandbredd. Varje fiber är som en helt egen "eter". Men i den riktiga etern måste man dela bandbredden med annan trafik. Inte bara andra som delar samma trådlösa uppkoppling, etern är ju full av en massa andra signaler som tar sin del av bandbredden.
Men den fiber som dras idag klarar ju minst 40 Gbit/s med (dyr) off-the-shelf-utrustning. Men den behöver ju finnas i bägge ändarna, och eftersom den är dyr är leverantörerna inte så sugna på att byta. Ännu.
Men jag tänker mig att med större volymer så dröjer det nog inte många år innan 10 Gbit/s kostar lika mycket som 1 Gbit/s och då kommer leverantörerna antagligen så sakteliga uppgradera vid utbyte av äldre grejer. På "stationssidan" då alltså, det som sitter hemma hos folk uppgraderas nog inte förrän folk betalar för det.
Men tittar man på trådlöst är det svårt att se nåt som skulle revolutionera. Visst, 5G klarar högre hastigheter än 4G, men det beror ju främst på att man kör det på högre frekvenser. Och högre frekvenser tenderar att ha sämre räckvidd (de bromsas av regn, snö, dimma etc utöver lövverk och byggnader).
Det var därför jag slog till på fiber när möjligheten gavs, även om trådlöst förbättras kommer det i princip alltid att släpa efter fibern. I fibern är man helt ensam om hela fiberns bandbredd. Varje fiber är som en helt egen "eter". Men i den riktiga etern måste man dela bandbredden med annan trafik. Inte bara andra som delar samma trådlösa uppkoppling, etern är ju full av en massa andra signaler som tar sin del av bandbredden.
Jag var lite orolig när vi köpte vårt hus iom att fiber inte var indraget.
Kollade med kommunen och det skulle kosta ca 40k att dra in och hade detta som prio 1 på "att göra listan".
Well.. 2 år senare med mobilt bredband så är det typ sist på "att göra listan" nu. Funkar förvånansvärt bra. Kan spela spel, streama filmer, ha teams-möten etc helt felfritt....
Kollade med kommunen och det skulle kosta ca 40k att dra in och hade detta som prio 1 på "att göra listan".
Well.. 2 år senare med mobilt bredband så är det typ sist på "att göra listan" nu. Funkar förvånansvärt bra. Kan spela spel, streama filmer, ha teams-möten etc helt felfritt....
Medlem
· Korpilombolo
· 3 423 inlägg
Kostnaden för fiber är ju inte mer än en elräkning i januari. Ett halvår senare är det glömt. 
Du menar att utvecklingen från modem, ev, ISDN, vidare till xDSL och fiber, nu med högre hastigheter på mobilt har stannat? Jag funderar mera på vad t.ex. 6G eller 7G kan ge.😉N Nerre skrev:
Och vad då prisskillnad blir på 1Gbits eller 10 Gbits på fiber ger.
Vi får se de som lever då.
Får jag gissa utifrån min 80/20% tes så kommer fortfarande majoriteten att använda fiber.
Krasst så är inte månadskostnaden för "teletjänster" idag inte så stor om vi ser historiskt i procent men blir mera en rolig diskussionstråd.😇
Redigerat:
Det finns fysiska begränsningar för överföringshastighet.A AndersS skrev:
ISDN, xDSL etc har varit tekniker för dataöverföring på media som inte klarat högre bandbredd. Men medans folk körde ISDN mellan sitt hem och telestationen så var det oftast sen fiber från telestationerna.
Tittar man på nätverk över kopparkabel så är det i princip stopp nu. Visst, CAT8 ska tydligen klara uppemot 40 Gbit/s, men på en sträcka av 30 m. Fiber klarar det över flera kilometer.
Och som sagt var, när det gäller trådlöst så handlar de om vilken frekvens och kanalbredd man kör. Det är därför 4G och 5G främst körs på frekvenser över 1 GHz, det går inte att uppnå höga hastigheter på lägre frekvenser.
Så precis som CAT8 för kabel så kanske 6G kan ge högre hastigheter, men man måste vara max 500 m ifrån basstationen.
Jag har för mig att de högsta hastigheterna på 5G får man bara med micro-celler (eller vad det heter), och jag tror att där måste man vara inom 1 km från basstationen.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 114 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 114 inlägg
Absolut, problemet där är att under vissa ”party” veckor så fungerar i princip inte ens mobilt.A A-Man_08 skrev:
Och oftast är vi en hel del folk samtidigt i huset/husen, då är det skönt med fiber. Även för luftvärmepump, robotgräsklippare etc när vi inte är där.
För oss var det en no brainer att ha fiber även där, som sagt.
Olika behov och fiber/mobilt kompletterar varandra på ett bra sätt.
Under de år jag var verksam fanns det många påståenden om att saker var omöjliga, idag vet vi bättre dvs att vi är dåliga på att "sia" om framtid även inom vetenskap och som sågs som fysiskt omöjligt.😉N Nerre skrev:Det finns fysiska begränsningar för överföringshastighet.
ISDN, xDSL etc har varit tekniker för dataöverföring på media som inte klarat högre bandbredd. Men medans folk körde ISDN mellan sitt hem och telestationen så var det oftast sen fiber från telestationerna.
Tittar man på nätverk över kopparkabel så är det i princip stopp nu. Visst, CAT8 ska tydligen klara uppemot 40 Gbit/s, men på en sträcka av 30 m. Fiber klarar det över flera kilometer.
Och som sagt var, när det gäller trådlöst så handlar de om vilken frekvens och kanalbredd man kör. Det är därför 4G och 5G främst körs på frekvenser över 1 GHz, det går inte att uppnå höga hastigheter på lägre frekvenser.
Så precis som CAT8 för kabel så kanske 6G kan ge högre hastigheter, men man måste vara max 500 m ifrån basstationen.
Jag har för mig att de högsta hastigheterna på 5G får man bara med micro-celler (eller vad det heter), och jag tror att där måste man vara inom 1 km från basstationen.
Den som lever längre än mig får se....
Man kan ju alltid ta lite gamla citat, men ingen garanti för att de är sanna
https://www.visdomsord.se/it_datorer/citat_it_datorer.html
Redigerat:

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Det var säkert intentionen. Vi hade varit kunder hos Bahnhof i över tio år när KO-ansvaret flyttades över till Open Infra och alla våra fasta och publika ip-adresser försvann över en natt. På grund av tekniska problem och begränsningar under inkörningsperioden gick det inte ens att få publika ip-adresser med ett företagsavtal. Det var därför vi bytte till Tele2.N Nerre skrev:
Utrustning som högpresterande switchar med 40 GbE SFP-moduler är relativt billig idag. Det finns gott om leverantörer som konkurrerar på den marknaden vilket har pressat priserna ordentligt, även för 100 GbE.N Nerre skrev:
Med singlemode-fiber kan man lätt nå 40 km men betydligt mycket längre med specialtransceivers och fiber anpassad för långa avstånd.N Nerre skrev:
Det är med millimeterbanden (FR2) som man kan nå riktigt höga hastigheter med 5G NR och då behöver man befinna sig väldigt nära basstationens antenner, oftast inom cirka 100 meter. Oavsett vilka frekvensband man använder tillämpar operatörerna dessutom en mjuk gräns ("soft cap") för vilken maximal hastighet du kan få med ett standard konsument-abonnemang.N Nerre skrev:
Redigerat:

Boilerplate4U
Medlem
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 348 inlägg
Ja, devisen med att alla skulle ha sin egna IPv6-prefix verkar helt gått upp i rök.A AndersS skrev:
I praktiken kör ju nästa alla internetleverantörer och företag ändå med NAT-liknande lösningar, även för IPv6 som NAT66/NPTv6. Det handlar oftast om säkerhet, nätverksadministration eller att vissa system helt enkelt inte lirar med renodlad IPv6. Men även dual-stack kan ställa till med många oväntade "utmaningar".
Så idén om att varje enhet eller person skulle få en egen global adress eller eget prefix förblev en utopi när verkligheten gjorde sig påmind. Lite som när man försökte tvinga på markanden OSI-transportprotokollen TP0–TP4.
Redigerat:

Boilerplate4U
Medlem
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 348 inlägg
Det var nytt för mig. Hur är Telias olika fibernät reglerade och av vem då? Jag tänker exempelvis på Telia Villafiber, Telia Öppen Fiber och Telias våglängdsdelning.B Boan skrev: