190 684 läst · 1 982 svar
191k läst
2,0k svar
Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

Boilerplate4U
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 2 316 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- Tomte-tekniker · Nordpolen
- 2 316 inlägg
Inte vi heller första gången vi gick på en nit med Telia. 😉
Men några år senare en bit in på 2000-talet när vi anslöt oss till SSNF. Det var då man inledde ett samarbete med PTS som bla resulterade i bla Robust Fiber. Från början kallades det robusta nätverk eller liknande och var tänkt som någon slags uppföljning till SIS Dokumentation av Teleanläggningar. Det var en himla tur att SSNF fick fortsatt ansvar för utvecklingen annars hade det blivit en byråkratisk mardröm om det hade hamnat hos PTS!
Men iaf så är bla begreppen stadsnät och stadsnätsmodellen något vi använt väldigt länge men är osäker när det började sätta sig internt. Jag vet inte om jag nämnt det tidigare men stadsnätsmodellen och Robust Fiber är världsledande och ligger till grund för bla standisering inom EU.
Men några år senare en bit in på 2000-talet när vi anslöt oss till SSNF. Det var då man inledde ett samarbete med PTS som bla resulterade i bla Robust Fiber. Från början kallades det robusta nätverk eller liknande och var tänkt som någon slags uppföljning till SIS Dokumentation av Teleanläggningar. Det var en himla tur att SSNF fick fortsatt ansvar för utvecklingen annars hade det blivit en byråkratisk mardröm om det hade hamnat hos PTS!
Men iaf så är bla begreppen stadsnät och stadsnätsmodellen något vi använt väldigt länge men är osäker när det började sätta sig internt. Jag vet inte om jag nämnt det tidigare men stadsnätsmodellen och Robust Fiber är världsledande och ligger till grund för bla standisering inom EU.
Redigerat:
Du får ett urklipp som nostalgi från framsidan på en VHS-kassett som jag har mina ägor😉Boilerplate4U skrev:
Inte vi heller första gången vi gick på en nit med Telia. 😉

Boilerplate4U
Medlem
· 2 316 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 316 inlägg
Cool! Är det en del av Stokabs ”Skärgårdsring” Arholma-Landsort? I så fall har vi använt den i ett antal projekt.
EDIT:
Lite OT men jag har en bekant i närheten som är något av en pionjär inom fiber och internet i Stockholms skärgård. Han är ganska välkänd i dessa kretsar.
EDIT:
Lite OT men jag har en bekant i närheten som är något av en pionjär inom fiber och internet i Stockholms skärgård. Han är ganska välkänd i dessa kretsar.
Redigerat:
Hela Sverige, men företagssidan.😃Boilerplate4U skrev:
Mikael Ek körde privatsidan om jag minns rätt.
Det enda flerfamiljshus med fiberanslutning till privat och under test var väl Bofills båge vid Medborgarplatsen.
Om du med detta menar att Open Infra (skitbolag) inte tillåter det så är det fel. Jag har sedan 5 år Gardio (även det skitbolag) som ISP.. Bara att säga till så får man en publik adress. Även Interbetbolaget och Telia ger publika adresser i Open Infra öppen fiber.Boilerplate4U skrev:
Vilket inlägg citer du?Boilerplate4U skrev:

Boilerplate4U
Medlem
· 2 316 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 316 inlägg
Jag sa inte att Open Infra inte tillåter publika IP-adresser utan förklarade att när Bahnhof gick över till Open Infra införde de CGNAT. När jag kontaktade Bahnhof skyllde supporten först på Open Infra men när jag påpekade att det är Bahnhof som tilldelar IP-adresser svarade de att det var "säkrare" för kunderna.gefleborg skrev:
I efterhand hörde jag från en kollega att Bahnhof sparade in på privatkundsegmentet genom att släppa ett antal IPv4-adressrymder. Det fanns inte heller någon möjlighet att få IPv6 men där verkar faktiskt Open Infra vara boven.
Hur som helst sade vi upp avtalet med Bahnhof och bytte till Tele2 där vi får upp till fyra publika IP-adresser (dynamiska) per mediaomvandlare för alla våra fastigheter.
AndersSA A-Man_08 skrev:

Boilerplate4U
Medlem
· 2 316 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 316 inlägg
Nja, jag tänkte mer på en person ute på öarna runt Vaxholm som blev en av Stokabs första kunder på Skärgårdsringen. Han fick ett rejält subventionerat fiberpar och kopplade upp ön med internet med en egen AS direkt till en IXP. Vad jag känner till har han det än idag! 😃A AndersS skrev:
Zennström?Boilerplate4U skrev:
Även om CG-NAT är default går det att kostnadsfritt beställa publik IP.Boilerplate4U skrev:
Jag sa inte att Open Infra inte tillåter publika IP-adresser utan förklarade att när Bahnhof gick över till Open Infra införde de CGNAT. När jag kontaktade Bahnhof skyllde supporten först på Open Infra men när jag påpekade att det är Bahnhof som tilldelar IP-adresser svarade de att det var "säkrare" för kunderna.
https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/
Har för mig att man även kan få statisk IP-adress (men det kostar extra, och är rätt meningslöst i och med att man kan köra dynamisk DNS istället).

Boilerplate4U
Medlem
· 2 316 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 316 inlägg
Bra att Bahnhof nu har fixat den möjligheten.
En säljare hörde av sig en tid efter att vi hade sagt upp avtalet och undrade varför. Jag förklarade att det var just bristen på publika IP-adresser. Med Tele2 får man alltid fyra publika IPv4-adresser per anslutning.
Angående Open Infra verkar de äntligen ha börjat rulla ut IPv6. Det kommer dock att ta ett tag innan alla får den möjligheten. Rent generellt går det tråkigt nog fortfarande väldigt trögt med införandet av IPv6 i de svenska stadsnäten och de flesta står kvar på listan "Hall of Shame". Lite märkligt med tanke på att alla mobiloperatörer numera kör IPv6.
PTS har ett främjandeuppdrag och arrangerar regelbundet "IPv6-forum" för att driva på utvecklingen och införandet av IPv6 men det verkar gå trögt ändå. Senast var den 5 februari 2025 (presentation).
En säljare hörde av sig en tid efter att vi hade sagt upp avtalet och undrade varför. Jag förklarade att det var just bristen på publika IP-adresser. Med Tele2 får man alltid fyra publika IPv4-adresser per anslutning.
Angående Open Infra verkar de äntligen ha börjat rulla ut IPv6. Det kommer dock att ta ett tag innan alla får den möjligheten. Rent generellt går det tråkigt nog fortfarande väldigt trögt med införandet av IPv6 i de svenska stadsnäten och de flesta står kvar på listan "Hall of Shame". Lite märkligt med tanke på att alla mobiloperatörer numera kör IPv6.
PTS har ett främjandeuppdrag och arrangerar regelbundet "IPv6-forum" för att driva på utvecklingen och införandet av IPv6 men det verkar gå trögt ändå. Senast var den 5 februari 2025 (presentation).
Redigerat:

Boilerplate4U
Medlem
· 2 316 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 316 inlägg
Det hade absolut varit en fördel om man haft IPv6 redan från början och till exempel kunnat köra RFC 7597 IPIPv6 (MAP-E). Men tyvärr saknas en de facto-standard för hur routrar för hemmabruk ska konfigureras på ett enkelt sätt vilket också är en showstopper. Jag anser att hela IPv6-svängen har kantats av märkliga beslut och interna bråk i standardiseringskommittéerna där många akademiska beslut har tagits utan koppling till verkligheten.
Min egen åsikt om varför det har tagit så lång tid att införa IPv6 i Sverige är att vi var tidiga med att allokera stora IPv4-utrymmen och därför inte haft behovet.
Min egen åsikt om varför det har tagit så lång tid att införa IPv6 i Sverige är att vi var tidiga med att allokera stora IPv4-utrymmen och därför inte haft behovet.
Redigerat: