190 141 läst · 1 975 svar
190k läst
2,0k svar
Ångrar ni att ni har skaffat fiber?
Halva priset i 24 månader är bra!T TobiasStockholm skrev:
3 till 6 mån rabatter struntar jag i, men 12 mån har jag nappat på några ggr.
Så ordinarie pris 399 kr för mobilt bredband då, och tex 465 (-23 kr i ett år) för 100Mbit/s fiber på min adress.
1/2 priset på bredband via fiber är ovanligt.
Pollen tadlar sitt tydliga språk
behöver nog inte säga mer.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 188 inlägg
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 113 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 113 inlägg
Allt handlar om hur man idag använder sin uppkoppling, en del användare av mobilt bredband tror att de att är storanvändare och de tror att sin användning avspeglar hur andra använder sin uppkoppling.
”Det funkar för mig och min familj på 10 pers på mobilt bredband. ”
Absolut, bra att du är nöjd.
Andra som ställer högre krav som mig själv inser att mobilt inte duger till våra krav.
Så länge alla är nöjda så är detta en icke fråga egentligen. Man väljer det som funkar för en själv.
I mitt fall så hade vi INTE kunnat köra mobilt varken hemma (fick köra på det tidigare i väntan på fiber) eller sommarhuset under högsäsong, där kan det stundtals vara svårt med att surfa på telefonen med mobilt när det är som värst.
Och i fallet med sommarhuset så är det inte på landet utan ett ställe som är ett av de mest besökta vissa veckor.
Där man ändå tänker att kapaciteten ska vara beräknad för att räcka till
Andra som ställer högre krav som mig själv inser att mobilt inte duger till våra krav.
Så länge alla är nöjda så är detta en icke fråga egentligen. Man väljer det som funkar för en själv.
I mitt fall så hade vi INTE kunnat köra mobilt varken hemma (fick köra på det tidigare i väntan på fiber) eller sommarhuset under högsäsong, där kan det stundtals vara svårt med att surfa på telefonen med mobilt när det är som värst.
Och i fallet med sommarhuset så är det inte på landet utan ett ställe som är ett av de mest besökta vissa veckor.
Alla stora "semesterorter" brukar har problem med kapacitet på sommaren.
Som jag brukar säga, med fiber är du i princip ensam på samma kapacitet som du delar med andra om du kör mobilt bredband.
En showstopper för mig är att med mobilt bredband hamnar man idag i princip alltid bakom CG-NAT. Jag vill ha en publik IP-adress så jag kan köra VPN mot nätverket hemma och t.ex. komma åt kameraövervakningen den vägen.
När vi skaffade fiber (2012) fanns knappt 4G, vi gick från ADSL till fiber och det var ju som att gå från en Volvo 240 till en Porsche (även om det bara var 100/100 i början). Jag skaffade redan från början en router som klarade åtminstone 500 Mbit/s för att enkelt kunna uppgradera utan att behöva byta utrustning. Nätverket hemma körde dock främst 100 Mbit/s i början eftersom Gigabit-switchar var lite dyra och jag hade gamla 100 Mbit-switchar redan. Idag är det dock Gigabit i nästan hela huset.
Det enda jag saknar med fibern idag är IPv6, och det beror tydligen på att det lokala fibernätet inte klarar det (annars har Bahnhof IPv6).
Som jag brukar säga, med fiber är du i princip ensam på samma kapacitet som du delar med andra om du kör mobilt bredband.
En showstopper för mig är att med mobilt bredband hamnar man idag i princip alltid bakom CG-NAT. Jag vill ha en publik IP-adress så jag kan köra VPN mot nätverket hemma och t.ex. komma åt kameraövervakningen den vägen.
När vi skaffade fiber (2012) fanns knappt 4G, vi gick från ADSL till fiber och det var ju som att gå från en Volvo 240 till en Porsche (även om det bara var 100/100 i början). Jag skaffade redan från början en router som klarade åtminstone 500 Mbit/s för att enkelt kunna uppgradera utan att behöva byta utrustning. Nätverket hemma körde dock främst 100 Mbit/s i början eftersom Gigabit-switchar var lite dyra och jag hade gamla 100 Mbit-switchar redan. Idag är det dock Gigabit i nästan hela huset.
Det enda jag saknar med fibern idag är IPv6, och det beror tydligen på att det lokala fibernätet inte klarar det (annars har Bahnhof IPv6).
Samma sak gäller i typ Sälen på vintern.R RalleB skrev:Allt handlar om hur man idag använder sin uppkoppling, en del användare av mobilt bredband tror att de att är storanvändare och de tror att sin användning avspeglar hur andra använder sin uppkoppling.
Så snart det blir många uppkopplade via mobilnätet så får användarna känna på vad bandbredd (inte) är.
Så om många av dagens fiberkunder blir lack på ohejdade prisökningar (fullt förståeligt i nät ägda av riskkapitalbolag) , och går över till moblit, så blir plötsligt det billiga och snabba mobilnätet bara billigt och trögt och man är tillbaka på ruta 1 igen.
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Ersättning för avgrävd fiber?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Splitta inkommande fiber brf
Varför fungerar inte keystone insatserna?
12V till 220 !!!
Hjälp, förstår inte märkningen
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G