190 141 läst · 1 975 svar
190k läst
2,0k svar
Ångrar ni att ni har skaffat fiber?
Den kartan gäller nät som ligger under stadsnätsföreningens paraply. De säger skälva att det är ca hälften sv näten. Men Boilerplate med flers tycks tro att det är helheten. Jag bor i ett orangemärkt område. Men den typen av nät är inget jag kommit i kontakt med. Men det finns säkerligen inom kommunen.
Med tanke på att ställen utan något alls verkar den vara från 2010.D Daniel 109 skrev:Den kartan gäller nät som ligger under stadsnätsföreningens paraply. De säger skälva att det är ca hälften sv näten. Men Boilerplate med flers tycks tro att det är helheten. Jag bor i ett orangemärkt område. Men den typen av nät är inget jag kommit i kontakt med. Men det finns säkerligen inom kommunen.
Att döma från filnamnet är den från december 2016.
Men återigen, den representerar hälften av näten. Inte helheten.
Men återigen, den representerar hälften av näten. Inte helheten.
Får hålla med. Hela stadsnätföreningens webbplats är en massa uttalanden om deras egen förträfflighet. Roade mig med att läsa genom det mesta, och hittar inte ett enda ord om Telia/Ip Only etc etc, utan det är tack vare dem som Sverige fibrerats. Lite som Ebba Busch i Las Vegas fast tvärtom. I branschen vågar jag påstå att när man talar om Stadsnät, så menar man de kommunala näten. Ingen helhet.D Daniel 109 skrev:
Det går bra att gå till Bahnhofs hemsida och ange en adress i Sollentuna och sen se vad de erbjuder. Om man har en kampanjkod så kan man få lite lägre kostnad under en period.J JohanLun skrev:Någon som bor i sollentuna som vet vad banhof tar (i SEOM fibernät) om man är ny kund?
De har aviserat höjning av avgift pga SEOM har förbättrat sitt nät (de var ute och bytte alla fibermodem förra året och jag antar de även uppdaterat stationerna).
Jag är nöjd med Bahnhof, men skulle önska mer hastighet för samma eller mindre pengar. Man verkar inte kunna få "nytt" pris när man redan har bahnhof. Frågan är om man säger upp det och skaffar nåt annat i nån månad och sen byter tillbaka, om det blir billigare då?
Jag har haft (och har) Bahnhof sedan många år och har inte sett att de har varit så aktiva att ge specialpriser om man kommer som ny kund mer än vissa tidsbegränsade kampanjer. Jag har varit i kontakt med dem en gång för att fråga om priser och faktiskt levererade hastigheter när jag upplevde att det inte var så bra som förväntat och deras svar var då att de försöker hålla så låga priser som de kan. För sina befintliga kunder kommer de sänka automatiskt om de kan sänka priset på tjänsterna men att det ibland kan komma tidsbegränsade erbjudanden.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi hade 100/100 från Bahnhof men blev "tvångsuppgraderade" till 250/250 för tydligen var det så att med Open Infras prishöjningar blev kostnaden för Bahnhof densamma för 100/100 och 250/250 så då var de "schyssta" och uppgraderade så man fick mest för pengarna så att säga.
Så här ser det ut om jag söker på min adress.
Så här ser det ut om jag söker på min adress.

Jag saknar ofta vilken fiberoperatör prisangivelse avser, men + till Testarn & Nerre ovan 👍
Men gäller de priserna Bahnhof Villafiber eller som ISP i någon annans fibernät?
Om jag söker ISPer på bredbandsval.se kommer inte Bahnhof med för min adress.
Jag har även sökt på en annan adress som erbjudit Bahnhof i Telias Öppen fiber tidigare.
Vill inte Bahnhof synas?
Söker jag på min gata med Global Connect på Bahnhof site blir priserna från 569 till 619kr.
Betydligt dyrare än jag har nu.
Men gäller de priserna Bahnhof Villafiber eller som ISP i någon annans fibernät?
Jag har även sökt på en annan adress som erbjudit Bahnhof i Telias Öppen fiber tidigare.
Vill inte Bahnhof synas?
Söker jag på min gata med Global Connect på Bahnhof site blir priserna från 569 till 619kr.

Jag svarade på ett tidigare inlägg från en som frågade specifikt om Bahnhof i SEOMs stadsnät i Sollentuna, därav bristen på information om nätägare i det jag skrev.blackarrow skrev:
Jag saknar ofta vilken fiberoperatör prisangivelse avser, men + till Testarn & Nerre ovan 👍
Vill inte Bahnhof synas?
[bild]
Annars håller jag med om att det är bra att ange nätägare och tjänsteleverantörer tillsammans med priser är av intresse. 👍
Det framgår ju inte när man söker hos Bahnhof, men då jag redan har anslutningen vet jag ju att det är Open Infras nät (de skickar regelbundet ut "erbjudande" om frivillig serviceavgift på 9 kronor i månaden som de försöker skrämma folk att betala genom att säga att det kan bli jättedyrt med felsökning om man inte betalar den).blackarrow skrev:
Ja, jag håller med. Vet inte om de har i avtalet med SEOM att de ska erbjuda lite billigare abonnemang med hastigheter för privat/familjebruk som t ex 100/100 kan anses vara. (Lite surf, lite strömmad video för 2-5 personer, lite spel)J JohanLun skrev:
Sen har de priser på högre hastigheter som mer närmar sig vad de tar i andra nät eller vad andra operatörer tar i de näten.
Se t ex @blackarrow inlägg. Där är 100/100 nästan lika mycket pengar som 500/500 och med den lilla skillnaden skulle det vara frestande att köra 500/500 bara "för att". Inte för att jag har det behovet. 😁
Jodå, får ut ca 300 Mbit och svarstid runt 20ms för 199kr/mån. På kampanj visserligen men det dyker upp lite titt som tätt. Funkar perfekt till allt utom kompetitivt onlinespelande skulle jag säga. Har inte ens fri "skitlinje" 😂K Kasken skrev:Finns inga mobila bredbandsuppkopplingar som ens kommer i närheten av kraften, svarstiderna och stabiliteten hos fiber, inte ens om du bor så att du har fri skitlinje till närmaste mast och skruvar upp en riktad antenn på taket...
Allt ställs ju i relation till vad du tänker använda uppkopplingen till givetvis. Är du en sån som enbart scrollar igenom expressen och aftonbladet nån gång om dagen och loggar in på banken för att betala räkningar 1 gång i månaden så duger en mobil uppkoppling säkert alldeles utmärkt.
Priset är ju verkligen inte till de mobila uppkopplingarnas fördel, finns väl ingen som erbjuder obegränsad datamängd under 500:- ?
Vilket bolag och vilken datamängd? 300 Mbit konstant eller när det är som bäst? Vad är det som sämst?T TobiasStockholm skrev:
Obegränsad datamängd. Telenor i detta fallet. Runt 300 Mbit konstant, eller iaf alltid när jag mätt hastigheten på olika tider på dygnet. Visserligen bara 20 Mbit upp, men det gör inget för normal användning hävdar jag.Tomtom79 skrev:
Tjänster
Populärt i forumet
-
Ersättning för avgrävd fiber?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Splitta inkommande fiber brf
Varför fungerar inte keystone insatserna?
12V till 220 !!!
Hjälp, förstår inte märkningen
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G