190 684 läst · 1 982 svar
191k läst
2,0k svar
Ångrar ni att ni har skaffat fiber?
Du får nog vara tydligare med den definitionen om du skall undvika missförstånd.Boilerplate4U skrev:
Jag tror inte de flesta tänker sig att "byanät" skulle falla inom definitionen av stadsnät.
Alla "stadsnät" följer inte heller "stadsnätsmodellen", dvs. ett öppet svartfibernät.
I min kommun är t.ex. det kommunala fibernätet inte öppet för andra aktörer och kommunen är själv (enda) tjänsteleverantör. Är det fortfarande ett stadsnät?
Vad är det ens för fråga?
Fiberanslutning är idag lika självklart som el, vatten och avlopp.
Skulle aldrig tänka mig att köpa ett boende där det inte redan fanns fiber indraget, eller indragning var på g.
I lite större städer är det enligt min uppfattning numera att anse normalt att fiberanslutning ingår i avgiften/ hyran, på samma sätt som "ett basutbud av kabel-tv"" var förr...
Varför skulle man ångra installation av fiber? Det finns ju inga alternativ som ens kan konkurrera? Alternativet är väl att leva utan tillgång till internet.... Vilket juförsig har sina fördelar och poänger.
Fiberanslutning är idag lika självklart som el, vatten och avlopp.
Skulle aldrig tänka mig att köpa ett boende där det inte redan fanns fiber indraget, eller indragning var på g.
I lite större städer är det enligt min uppfattning numera att anse normalt att fiberanslutning ingår i avgiften/ hyran, på samma sätt som "ett basutbud av kabel-tv"" var förr...
Varför skulle man ångra installation av fiber? Det finns ju inga alternativ som ens kan konkurrera? Alternativet är väl att leva utan tillgång till internet.... Vilket juförsig har sina fördelar och poänger.
Blir lite förvirrad av alla era olika benämningar på fibernät, trots att jag haft "lite" insyn området.😉
Enklast är nog för villaägare att bara utgå från vad som kan levereras till fastigheten och hur det fungerar idag. Blir det förändring i "framtid" så får man då utgå från nya förutsättningar.
Till lägenheter/brf blir det ytterliggare alternativ även tekniskt.
Enklast är nog för villaägare att bara utgå från vad som kan levereras till fastigheten och hur det fungerar idag. Blir det förändring i "framtid" så får man då utgå från nya förutsättningar.
Till lägenheter/brf blir det ytterliggare alternativ även tekniskt.

Boilerplate4U
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 2 316 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- Tomte-tekniker · Nordpolen
- 2 316 inlägg
I allmänhet är nog "fiber" den enklaste termen som flest kan associera till. Stadsnät är den officiella termen inom branschen och avser en komplett lösning som förser kunden med internet via fiber.C cpalm skrev:Du får nog vara tydligare med den definitionen om du skall undvika missförstånd.
Jag tror inte de flesta tänker sig att "byanät" skulle falla inom definitionen av stadsnät.
Alla "stadsnät" följer inte heller "stadsnätsmodellen", dvs. ett öppet svartfibernät.
I min kommun är t.ex. det kommunala fibernätet inte öppet för andra aktörer och kommunen är själv (enda) tjänsteleverantör. Är det fortfarande ett stadsnät?
Så kallad svartfiber är en enskild förbindelse som hyrs ut och kan exempelvis användas för att bygga stadsnät, främst i tätorter. När det gäller "stängda" fibernät som du refererar till känner jag inte till någon kommun som internt inte tillämpar stadsnätsmodellen även om de endast har avtal med en enda leverantör. Även ett "stängt" nät som används av konsumenter räknas fortfarande som ett stadsnät.
Jag var med om en diskussion för länge sedan där en kommun planerade att göra allt själv dvs utveckla helt egen KO-funktionalitet med en egen direktkoppling till en internetknutpunkt (IXP). När de insåg den tekniska komplexiteten och kostnaderna backade de snabbt från den tanken.
Redigerat:
Du menar med andra ord att i de 90 av 290 kommuner som saknar stadsnät* saknas alltså möjlighet att få internet via fiber? Exempelvis Öland?Boilerplate4U skrev:
* Enligt Stadsnätsföreningens informationsbroschyr:
https://stadsnatsforeningen.se/glob...rmationsblad/ssnf_stadsnatensroll20161209.pdf

Boilerplate4U
Medlem
· 2 316 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 316 inlägg
Nu är jag inte med på vad du syftar på. Har jag råkat säga att 90 kommuner saknar internet? Vad jag känner till funkar internet alldeles utmärkt på Öland.C cpalm skrev:
Du citerade ju själv att de representerar 50% av fibernäten. Resten är telia, och vad du konkurenterna heter nu förtiden. Några få drakar och ett gäng småspelare.
Så den information du länkar till gäller långt ifrån allt.
Så den information du länkar till gäller långt ifrån allt.
Du skriver ju att stadsnät är branschens officiella term för "en komplett lösning som förser kunden med internet via fiber". Enligt Stadsnätsföreningen saknar Öland stadsnät.Boilerplate4U skrev:
Jag lägger ihop 1 + 1 och konstaterar utifrån detta att Öland saknar "en komplett lösning som förser kunden med internet via fiber". Eller?
Som sagt var. Här i Upplands väsby har kommunen mig veterligen ett stadsnät som används av t.ex. skolor och liknande. Vi som bor i villa har ett fibernät som ägs av Open Infra. Jag tror att i vissa delar av kommunen har också Telia dragit sin Öppen Fiber.Boilerplate4U skrev:
Så kallad svartfiber är en enskild förbindelse som hyrs ut och kan exempelvis användas för att bygga stadsnät, främst i tätorter. När det gäller "stängda" fibernät som du refererar till känner jag inte till någon kommun som internt inte tillämpar stadsnätsmodellen även om de endast har avtal med en enda leverantör. Även ett "stängt" nät som används av konsumenter räknas fortfarande som ett stadsnät.
Vilket av dessa är "stadsnätet" som till 90% är kommunalt ägt? Knappast de fibernäten som ägs av Open Infra och Telia?
Ölands tätorter har fiber från Telia.
Löttorp, Borgholm/Köpingsvik, Rälla, Stora rör, Glömminge, Färjestaden, Mörbylånga, osv.
Sedan kördes väl en del landsbygd med IP Only/GlobalC...
Ungefär så, lite fibernät.😇😂
Löttorp, Borgholm/Köpingsvik, Rälla, Stora rör, Glömminge, Färjestaden, Mörbylånga, osv.
Sedan kördes väl en del landsbygd med IP Only/GlobalC...
Ungefär så, lite fibernät.😇😂

Boilerplate4U
Medlem
· 2 316 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 316 inlägg
Om du tar en titt på första sidan igen ser du tydligt att Öland finns med som ett kommunalt nät så hur du får ihop den ekvationen är ett mysterium. Kanske ett par glasögon kan hjälpa?C cpalm skrev:Du skriver ju att stadsnät är branschens officiella term för "en komplett lösning som förser kunden med internet via fiber". Enligt Stadsnätsföreningen saknar Öland stadsnät.
Jag lägger ihop 1 + 1 och konstaterar utifrån detta att Öland saknar "en komplett lösning som förser kunden med internet via fiber". Eller?
För övrigt var det IP-Only (numera Global Connect) och Zitius (Telia KO) som byggde upp fibernätet i Borgholm helt enligt stadsnätsmodellen. Dessutom brukar representanter från Öland delta i SSNF:s konferenser så nog finns det ett stadsnät där!

Boilerplate4U
Medlem
· 2 316 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 316 inlägg
Ett stadsnät är en lösning och har ingenting att göra med vem som är ägare. Det handlar om hur nätet är uppbyggt och fungerar inte vem som står som ägare på papperet. Det finns många exempel på stadsnät som drivs enligt stadsnätsmodellen men ägs av olika aktörer.N Nerre skrev:Som sagt var. Här i Upplands väsby har kommunen mig veterligen ett stadsnät som används av t.ex. skolor och liknande. Vi som bor i villa har ett fibernät som ägs av Open Infra. Jag tror att i vissa delar av kommunen har också Telia dragit sin Öppen Fiber.
Vilket av dessa är "stadsnätet" som till 90% är kommunalt ägt? Knappast de fibernäten som ägs av Open Infra och Telia?
Du har rätt i sak, men å andra sidan - finns det något användningsområde än kompetitivt onlinespelande där man märker en verklig skillnad i prestandan (förutsatt bra hastighet och hyfsad svarstid på 4G/5G)?N Nerre skrev: