A
G
DET är ju omöjligt att hitta koden!, hur kan du skriva att det är öppen källkod då?

G
Den finns på dropbox, mejla mig så skickar jag en länk

Anders Kjellström skrev:
Mejla mig anders@electrotest.se
Hur ser dina besparingar ut nu när det är väldigt höga priser och kraftiga fluktuationer?

• Gilla
lonanders
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
Hur ser dina besparingar ut nu när det är väldigt höga priser och kraftiga fluktuationer?
Det fungerar väldigt bra, vi har laddat elbilen för 3 öre på nätterna och vi undviker prisstoppet. Vi har även fått ett EU projekt på Gotland www.Effektsamverkan.se

Tomture61
Detta är ju högaktuellt nu , att styra elförbrukningen efter timpriset (y)
Är också smartare att styra golvvärmen / vattenradiatorer än värmepumpen (y)

B
Tomture61 Tomture61 skrev:
Detta är ju högaktuellt nu , att styra elförbrukningen efter timpriset (y)
Är också smartare att styra golvvärmen / vattenradiatorer än värmepumpen (y)
Vad menar du? De flesta värmepumpar kör med flytande kondensering för att maximera cop.

Jag kan tycka styrning av radiatorer/ golvvärme ska vara på marginalen, t.ex. ifall en radiator blivit överdimensionerad, men att man som regel ska sträva efter att styra just värmepumpen som huvudsaklig styrning.

Golvvärme ligger inom en smal spalt på 18 till 24 grader. Finns inte mycket utrymme att lagra energi. 24 grader golvvärme är max enligt svensk byggnorm och har med medicinska skäl att göra.

Tomture61
B BSOD skrev:
Vad menar du? De flesta värmepumpar kör med flytande kondensering för att maximera cop.

Jag kan tycka styrning av radiatorer/ golvvärme ska vara på marginalen, t.ex. ifall en radiator blivit överdimensionerad, men att man som regel ska sträva efter att styra just värmepumpen som huvudsaklig styrning.
På en värmepump kan man säkert styra många saker men att stänga av värmeproduktionen helt i en VP kan tyckas påverka COP

Tomture61
R R Göran skrev:
Golvvärme ligger inom en smal spalt på 18 till 24 grader. Finns inte mycket utrymme att lagra energi. 24 grader golvvärme är max enligt svensk byggnorm och har med medicinska skäl att göra.
Va ! Har för mig jag har 38 gr i golvvärmen på vintern .
Värmevattnet är inget man ska förtära , det är i bruk i värmesystemet för att få varmt i huset .

B
R R Göran skrev:
24c har jag gör mig är yt-temperatur. Rätt vanligt med temp uppemot 35C som utgående temp på golvvärmen. Om man har golvvärmen ingjuten i betonggolv är det många kWh man kan lagra i golvet, genom att variera framtempen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.