23 726 läst · 115 svar
24k läst
115 svar
Anders Kjellströms system styr elförbrukningen efter timpriserna
Mejla mig anders@electrotest.se
Medlem
· Stockholm
· 958 inlägg
Det fungerar väldigt bra, vi har laddat elbilen för 3 öre på nätterna och vi undviker prisstoppet. Vi har även fått ett EU projekt på Gotland www.Effektsamverkan.seV mutalisken skrev:
Vad menar du? De flesta värmepumpar kör med flytande kondensering för att maximera cop.Tomture61 skrev:
Jag kan tycka styrning av radiatorer/ golvvärme ska vara på marginalen, t.ex. ifall en radiator blivit överdimensionerad, men att man som regel ska sträva efter att styra just värmepumpen som huvudsaklig styrning.
På en värmepump kan man säkert styra många saker men att stänga av värmeproduktionen helt i en VP kan tyckas påverka COPB BSOD skrev:Vad menar du? De flesta värmepumpar kör med flytande kondensering för att maximera cop.
Jag kan tycka styrning av radiatorer/ golvvärme ska vara på marginalen, t.ex. ifall en radiator blivit överdimensionerad, men att man som regel ska sträva efter att styra just värmepumpen som huvudsaklig styrning.
Va ! Har för mig jag har 38 gr i golvvärmen på vintern .R R Göran skrev:
Värmevattnet är inget man ska förtära , det är i bruk i värmesystemet för att få varmt i huset .
24c har jag gör mig är yt-temperatur. Rätt vanligt med temp uppemot 35C som utgående temp på golvvärmen. Om man har golvvärmen ingjuten i betonggolv är det många kWh man kan lagra i golvet, genom att variera framtempen.R R Göran skrev: