23 806 läst · 115 svar
24k läst
115 svar
Anders Kjellströms system styr elförbrukningen efter timpriserna
Hej Alla
Det har varit väldigt många som anmält intresse av att deltaga i mitt forskningsprojekt.
Vi är nu snart över 100 villaägare och med det fokuserade objekten vi har på våra nätstationer som ingår i min doktorsavhandling är vi uppe i flera hundra anläggningar.
För att göra det mer hanterbart kommer mer info efter nyår på vår hemsida www.behovsbo.se
Under tiden får vi en behövlig jul och nyårsledighet.
Det har varit väldigt många som anmält intresse av att deltaga i mitt forskningsprojekt.
Vi är nu snart över 100 villaägare och med det fokuserade objekten vi har på våra nätstationer som ingår i min doktorsavhandling är vi uppe i flera hundra anläggningar.
För att göra det mer hanterbart kommer mer info efter nyår på vår hemsida www.behovsbo.se
Under tiden får vi en behövlig jul och nyårsledighet.
Jo det är en viktig bit i det hela, googla på David Steen Chalmers så kan du ladda ner hans doktorsavhandling som han la fram förra veckan.gäst skrev:
Jag tar lite vid där han slutade. Fast lite mer att fokusera på att minimera kostnaderna för villaägare och elnätsbolag.
nibe har ju redan detta som standard? http://www.nibe.se/Produkter/NIBE-Uplink/?tabid=2 Jag antar att du riktar dig mot äldre installationer?
Det är ju inte så många vp system som har acktank och utan tank är det inte så bra att styra på golvslingorna går inte boxen att använda till ett vanligt system utan tank eller ev nån liten knäpptank där endast vp reglerar temperaturen ? Gissar att det inte är så många vp ägare som har tank eller som vill skaffa och dom som gått från ved med tank till vp kopplar ofta vp direkt på rad systemet av nån konstig anledning. Jag kör vp mot samma tank som vedpannan är dockad mot vilket funkar utmärkt.
Anders Kjellström skrev:
Men BehovsBoBoxen kan få ett mer attraktivt pris? NIBE vill ha 5050sek för uppgradering till UplinkNIBE skrev:
Jag har inte tänkt att sälja BehovsBoBoxar utan vi kommer lägga ut en materiallista på nätet och sedan kan man hämta programvaran på github.mnorlin skrev:
Jag har en ännu enklare modell som kan gå på några hundra bara.
Oftast är det två toppar på dagen, morgon och kväll, det kan räcka med att stänga av typ tre timmar, jag gjorde ett försök när det var 5 grader varmt och stände av hela värmepumpen efter tre timmar hade temperaturen sjunkit 0,7 grader!smurfen72 skrev:Det är ju inte så många vp system som har acktank och utan tank är det inte så bra att styra på golvslingorna går inte boxen att använda till ett vanligt system utan tank eller ev nån liten knäpptank där endast vp reglerar temperaturen ? Gissar att det inte är så många vp ägare som har tank eller som vill skaffa och dom som gått från ved med tank till vp kopplar ofta vp direkt på rad systemet av nån konstig anledning. Jag kör vp mot samma tank som vedpannan är dockad mot vilket funkar utmärkt.
Ju mer avancerad styrning man har desto mer kan man spara, det gäller att hitta den optimala lösningen.smurfen72 skrev:
Efter att vi bytt från direktverkande el till bergvärme med golvvärme så körde vi bara på framledningstemperaturen i flera år.
Det fungerade bra men jag tror vi kan spara 2000-4000kwh mer genom en bättre styrning.
Nu får vi snart fiber och IPv6 då kan få ännu bättre system.
Ja får man övertemp i några rum kan man ju spara kwh men har man jämn värme finns ju inga kwh att spara men kan man köpa elen billigare spar man ju på det. Har man tex bergvärme ska man nog ha riktigt stort hus för att spara några större slantar del flesta förbrukar ju runt 6000- 8000 kwh per år för värme och vv. De allra flesta köper ju elen till fast pris spar man nått på att köpa till spot pris om man förbrukar kwh hyffsat jämnt fördelat på dygnet som hos de flesta familjer.
På min hemsida www.behovsbo.se finns en lista med elbolag som säljer el med koppling till NordPools timspotpriser.
Ett första steg kan vara att skaffa ett sådant elavtal.
Ett första steg kan vara att skaffa ett sådant elavtal.