Är det billigare än att ha fast pris på elen ?

A
Det är nästan alltid billigare att ha rörligt pris och det är alltid bättre att köpa med koppling till timspot om man bor i villa med elvärme så att man kan flytta på effektuttaget.

Jag ser tyvärr ett par fundamentala problem med hela principen.

1. Värmepumpar är ofta något underdimensionerad i förhållande till det maximala effektbehovet. Detta gör man av ekonomiska skäl då det anses vara billigare att toppa med elpatron än att dimensionera maskineri och slinga för worst case.

Detta betyder att en värmepump knappast har råd att stanna när det är kallt ute. Gör den det så måste elpatronen att gå in för att inte systemet ska halka hopplöst på efterkälken i förhållande till byggnadens energibehov.

Givetvis fungerar det bättre när det inte är extremt kallt, men då är såväl energibehovet som priset väsentligt lägre och besparingen blir tämligen obetydlig.

2. Ju fler som nyttjar prisstyrning, desto mindre intressant blir det eftersom energiuttaget och därmed priserna då börjar jämnas ut över dygnet.

3. Elbilar. Inom ett decennium kommer vi att se ett mycket stort energiuttag på nätterna (lågprisperioder) pga laddning av elbilar. Detta kommer att driva upp förbrukningen och priserna under de perioder som vi idag betraktar som givna låglasttider.

4. Komfortstörningar visavi den faktiska besparingen. Eftersom jag har ett stort intresse av detta så provade jag rörligt pris under sex månader (mars-sept, 2014). Jag försökte inte styra vp eftersom det var under sommarhalvåret, men väl allt annat, dvs DM, TM, TT. Besparingen blev 200 kr för denna möda. Betraktar man sedan vinterhalvåret så inser man snabbt att det hela är dödfött. Det finns inga möjligheter för VP att orka med temporära avstängningar när det är kallt ute, och komfortstörningen vid en timmes avstängning är helt oacceptabel.

Tyvärr finns det, som jag ser det, inte mycket att hämta här.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Anders Kjellström skrev:
Det är nästan alltid billigare att ha rörligt pris och det är alltid bättre att köpa med koppling till timspot om man bor i villa med elvärme så att man kan flytta på effektuttaget.
Det är ju inte så lätt att flytta på effekt uttaget alla gånger med bibehållen komfort.

mycke_nu skrev:
Sedan vill ju nätbolagen vara med också, med en allt vanligare effektprissättning, som ju aktivt motverkar att man flyttar energiuttag till "billiga" perioder eftersom man under dessa måste ta ut större effekt. Då måste man ju i en framtid i så fall ha tidsstyrd effekttaxa (som iofs har funnits grovt tillyxad).

Det måste väl ändå vara så att bolagen förstår att vanliga människor inte varken kan, vill eller orkar anpassa sitt liv efter dessa taxestrukturer och att det därför måste ses som ett "NU SÄNKER VI MINUTPRISET! (och ökar öppningsavgiften s.a. vi tjänar ännu mer pengar)" tilltag på längre sikt.

A
mycke_nu skrev:
Jag ser tyvärr ett par fundamentala problem med hela principen.

1. Värmepumpar är ofta något underdimensionerad i förhållande till det maximala effektbehovet. Detta gör man av ekonomiska skäl då det anses vara billigare att toppa med elpatron än att dimensionera maskineri och slinga för worst case.

Detta betyder att en värmepump knappast har råd att stanna när det är kallt ute. Gör den det så måste elpatronen att gå in för att inte systemet ska halka hopplöst på efterkälken i förhållande till byggnadens energibehov.

Givetvis fungerar det bättre när det inte är extremt kallt, men då är såväl energibehovet som priset väsentligt lägre och besparingen blir tämligen obetydlig.

2. Ju fler som nyttjar prisstyrning, desto mindre intressant blir det eftersom energiuttaget och därmed priserna då börjar jämnas ut över dygnet.

3. Elbilar. Inom ett decennium kommer vi att se ett mycket stort energiuttag på nätterna (lågprisperioder) pga laddning av elbilar. Detta kommer att driva upp förbrukningen och priserna under de perioder som vi idag betraktar som givna låglasttider.

4. Komfortstörningar visavi den faktiska besparingen. Eftersom jag har ett stort intresse av detta så provade jag rörligt pris under sex månader (mars-sept, 2014). Jag försökte inte styra vp eftersom det var under sommarhalvåret, men väl allt annat, dvs DM, TM, TT. Besparingen blev 200 kr för denna möda. Betraktar man sedan vinterhalvåret så inser man snabbt att det hela är dödfött. Det finns inga möjligheter för VP att orka med temporära avstängningar när det är kallt ute, och komfortstörningen vid en timmes avstängning är helt oacceptabel.

Kul att det blir lite mothugg på mina tankar, och jag håller med en del åsikter, vi skall nu vetenskapligt studera olika lösningar för att se vilka som har bärighet.
Rätt utformat kommer styrningen inte påverka komforten, det finns enklare system som enbart styr framledningstemperaturen från värmepumpen, då blir inte styrningen så bra. Men BehovsBoBoxen ersätter golvvärmecentralen till en bråkdel av kostnaden för dagens system.
Nu kommer projekt i verkligheten och sex års forskning förfina BehovsBoMetoden så att det finns en miljon BehovsBoBoxar 2020, stackars elförsäljningsbolag!

Jag är helt övertygad om att boxen inte blir nån storsäljare om den ska strypa på golvvärmecentralen. Den behöver strypa framledningen från vp annars kommer driften av vp påverkas negativt hos de flesta som har en vp direkt kopplad mot rad systemet. Hos mig är det ca hälften av elförbrukningen som kommer från värme samt vv resten är hushålsel och det är endast värme delen man kan spara en del av rör sig om kanske 40 % av totala förbrukningen som vi ev kan spara några % på genom att styra användandet till mera låg pris el hur mycket kan det ge per år ?

A
BehovsBoBoxen skall inte säljas, den skall bygga kompetens för det smarta hemet och ingår i min doktorsavhandling.
Men vi behöver flera som utvärderar funktionernas påverkan på ekonomi, miljö och elnät.

G
Utveckla gärna hur fiberanslutning gör en skillnad. Det här rör så små datamängder att bandbredd inte spelar någon roll. Som jag ser det skulle en GPRS-anslutning kunna fungera minst lika bra.

• Gilla
antett
  • Laddar…
A
gäst skrev:
Utveckla gärna hur fiberanslutning gör en skillnad. Det här rör så små datamängder att bandbredd inte spelar någon roll. Som jag ser det skulle en GPRS-anslutning kunna fungera minst lika bra.
Det behövs ingen stor bandbredd för smarta hem, men livet blir lite lättare med fasta ip adresser och IPv6

Varför IPv6? Ligger inte allt innanför brandvägg och router, och rent kortsiktigt finns det väl inga tjänster utanför som kräver v6?

• Gilla
antett
  • Laddar…
Anders Kjellström skrev:
För den som vill hjälpa fram forskningen så kommer vi efter nyår erbjuda ett antal villaägare att deltaga i ett projekt som kommer pågå till 2020. Året då jag skall lägga fram min doktorsavhandling vid Luleå Tekniska Universitet. Vi behöver logga mätvärden för att se vad olika styrningar medför i lägre elkostnad och lägre miljöpåverkan. Vill ni vara med så skicka mejl till anders@electrotest.se
Idag har jobbar vindkraften med vattenkraften som reglerkraft och kärnkraften som baskraft. Vilken potentiell miljöpåverkan är det du åsyftar här?

A
mycke_nu skrev:
Idag har jobbar vindkraften med vattenkraften som reglerkraft och kärnkraften som baskraft. Vilken potentiell miljöpåverkan är det du åsyftar här?
Förbrukarflexibilitet kommer vara viktigt i framtiden, framför allt med tanke på övergången till mer eldrivna fordon. Däremot tror jag inte att utbyggnaden av sol och vind kommer bli så stor som många tror då effektivisering kommer göra att energi och effektbehovet kommer minska framöver med lägre priser som följd.

Det där var väl inte riktigt svar på min fråga om miljöpåverkan?

A
mycke_nu skrev:
Det där var väl inte riktigt svar på min fråga om miljöpåverkan?
Jo det är det, ett högt pris tyder på kraftslag som kol och gas finns i nätet med höga marginalkostnader, och hög miljöpåverkan. Om efterfrågan minskar vid högt pris så stängs dom först.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.