521 341 läst · 1 137 svar
521k läst
1,1k svar
Allt om sprutmålning!
Det är allmänt känt att det spottar. Man får börja att spruta utanför ämnet. Eller skaffa sig en pistol som stänger nålen med en magnet.nino skrev:
nino skrev:
Ja, precis. Tror det klumpar till sig när färgen torkar till. Jag har haft samma bekymmer på min billiga kompressorspruta när jag målar bildelar med 1-komponent. På 2-komponent händer det dock inte. Och på den lilla sprutan med 1mm munstycke (en lite dyrare spruta) så händer det inte heller.C Chippe skrev:@nino testa att trycka halvvägs så att den blåser luft ett tag och därefter trycker du in mer om möjligt. Inget jag själv testat men läste att det kanske hjälper. Är tveksam men annars får man börja spreja utanför, själv höll jag upp en kartong ibland med andra handen när jag började spreja. Det är likadant med många airless har jag sett fast kanske ett mindre problem.
Torkar färgen vid munstycket vilket den gör väldigt lätt så blir den trögstartad och man måste öka färgmängden men det är nog bättre att ha en burk med vatten redo så man kan dippa färgsprutan i och även ha en fuktig trasa redo.
Min lösning är att inte stå och söla utan att måla på och inte fundera så mycket. Måste man pausa så får man börja i luften.
Nu har jag testat att sprutmåla med "LVLP" kinapistol R500 och en liten kompressor på 24 liter 1.5HP. Målade med Flugger häftprimer som jag spädde ut på måfå, ungefär 10-15% och använde munstycke 2 mm och det går utmärkt. Ytan blir väldigt slät och fin. Jag testsprejade på en yta så fort jag ändrade inställning.
Ställde in rund spray för köksluckornas kanter och ganska lågt tryck, ca 1,5 bar. Därefter 2-2,5 bar och bredare sprutbild för den större ytan. Vid minsta ändring måste man justera trycket.
Snickerifärg verkar vara förlåtande iaf om man har en liggande yta, mina köksluckor låg ned och apelsinskalsytan flyter ut fint efter ett tag. Jag begränsade färgmängden på sprutan men imorgon ska jag testa mer färgflöde för det blev lite tunt och ojämnt färgmässigt även om ytan är helt slät och fin alternativt går jag över fler gånger med färgsprutan.
Är det normalt att det läcker färg från nålen?
Här visar jag vatten som droppar ut:
Vit färg läckte ut vid nålen framför avtryckaren:
Ställde in rund spray för köksluckornas kanter och ganska lågt tryck, ca 1,5 bar. Därefter 2-2,5 bar och bredare sprutbild för den större ytan. Vid minsta ändring måste man justera trycket.
Snickerifärg verkar vara förlåtande iaf om man har en liggande yta, mina köksluckor låg ned och apelsinskalsytan flyter ut fint efter ett tag. Jag begränsade färgmängden på sprutan men imorgon ska jag testa mer färgflöde för det blev lite tunt och ojämnt färgmässigt även om ytan är helt slät och fin alternativt går jag över fler gånger med färgsprutan.
Är det normalt att det läcker färg från nålen?
Här visar jag vatten som droppar ut:
Vit färg läckte ut vid nålen framför avtryckaren:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej behöver man vara orolig när man späder vattenbaserad täckfärg att den tappar sina egensakper som ex. hållfastheten? Att färgens täckförmåga blir sämre är bara kompensera med fler lager. Ska sprutmåla med beckers prime lackfärgsgrund tillverkaren rekommenderar max 5% vatten vilket verkar vara en vanlig rekommendation.
@Lindestaf blanda 5% och provspruta. Blir det inte bra blandar du i lite till vatten.
Jag körde Flugger häftgrund som grundfärg men den flyter knappt ut även som utblandad. Blir djupa penseldrag och grov yta när den rollas. Den blir dock riktigt hård och hållbar men nästa gång ska jag blanda ut den ordentligt.
Beckers living snickerifärg körde jag sen och den blev mycket bra, även på stående ytor. Mycket förlåtande med snickerifräg men se till att lägga på färg så att det ser blött och blankt ut för då flyter färgen ut och du slipper se färgskiftningar samt torra partier i finishen. Första omgången jag sprejade så lade jag på för lite färg pga att jag förde färgspurtan för fort samt att jag inte hade tillräckligt bred sprej och överlappade för lite.
Jag körde Flugger häftgrund som grundfärg men den flyter knappt ut även som utblandad. Blir djupa penseldrag och grov yta när den rollas. Den blir dock riktigt hård och hållbar men nästa gång ska jag blanda ut den ordentligt.
Beckers living snickerifärg körde jag sen och den blev mycket bra, även på stående ytor. Mycket förlåtande med snickerifräg men se till att lägga på färg så att det ser blött och blankt ut för då flyter färgen ut och du slipper se färgskiftningar samt torra partier i finishen. Första omgången jag sprejade så lade jag på för lite färg pga att jag förde färgspurtan för fort samt att jag inte hade tillräckligt bred sprej och överlappade för lite.
Tack @Chippe för input.C Chippe skrev:@Lindestaf blanda 5% och provspruta. Blir det inte bra blandar du i lite till vatten.
Jag behöver blanda 1 del vatten och 5 delar Beckers prime lackfärgsgrund för att få ett hyffsat ok flöde. Min setup är långt ifrån optimal men utan att gå in på min setup så vill jag förstå om jag behöver vara orolig för att jag "förstör" färgens egenskaper på något vis? Har inget problem att kompensera med att köra flera lager färg. Kommer avsluta med Beckers living snickerifärg.
Jag förstår men tror det är lugnt. Du kan slipa lätt innan för mycket bättre hållfasthet.
Jag rengjorde även med målartvätt innan. Jag körde två lager färg på lätt slipad grundfärg men på de sista luckorna bara ett tjockare lager och det gick åt lika mycket färg på dem. Jag säger det igen, lägg på färg så att det ser blankt och ganska tjockt ut utan att det rinner annars blir det torr yta.
Här sprayar jag för första gången på baksidan. Alldeles för fort för färgflödet och jag såg sedan ränder/nyansskillnader. Lade på ett till lager på samma sätt dagen efter och det blev jämt med färg dock med partier med torr skrovlig yta. Jag ställde in bredare spray och mer färgmängd samt förde sprutan mycket långsammare än i videon och då blev det perfekt.
Jag rengjorde även med målartvätt innan. Jag körde två lager färg på lätt slipad grundfärg men på de sista luckorna bara ett tjockare lager och det gick åt lika mycket färg på dem. Jag säger det igen, lägg på färg så att det ser blankt och ganska tjockt ut utan att det rinner annars blir det torr yta.
Här sprayar jag för första gången på baksidan. Alldeles för fort för färgflödet och jag såg sedan ränder/nyansskillnader. Lade på ett till lager på samma sätt dagen efter och det blev jämt med färg dock med partier med torr skrovlig yta. Jag ställde in bredare spray och mer färgmängd samt förde sprutan mycket långsammare än i videon och då blev det perfekt.
Vad har du för munstycke på den sprutan?C Chippe skrev:Jag förstår men tror det är lugnt. Du kan slipa lätt innan för mycket bättre hållfasthet.
[media]
2.0 efter din rekommendation. Har 1.3, 1.5, 1.7 och 2.0.F fsn skrev:
R500, 570:- från Temu 🙂 sen hade jag 50kr rabatt och kunde även prisjustera 32kr. Ca 490kr gav jag plus ca 90kr för tryckregulatorn med vattenavskiljare.
Just det jag klagade på att den läckte färg vid nålen som mitt inlägg ovan visar men det slutade andra gången jag sprejade.
Redigerat:
Kräver inte din sprutan ett väldigt högt luftflöde med 2.0 munstycke? Vad har för kompressor?C Chippe skrev:2.0 efter din rekommendation. Har 1.3, 1.5, 1.7 och 2.0.
R500, 570:- från Temu 🙂 sen hade jag 50kr rabatt och kunde även prisjustera 32kr. Ca 490kr gav jag plus ca 90kr för tryckregulatorn med vattenavskiljare.
Just det jag klagade på att den läckte färg vid nålen som mitt inlägg ovan visar men det slutade andra gången jag sprejade.
Jag kör:
biltema SG500 1,3 mm munstycke 2,0 bar max (men kör 2,7) luftflöde 120 L/min
Kompressor biltema 6L luftflöde "ut" 118 L/min
Vattenavskiljare
Har lite gett upp på denna setupen och funderar på klicka hem Wagner 590/690 från amazon eller hitta en beggad airless wagner 150/250.
Det verkar inte vara så farligt faktiskt. Jag gjorde ett försök att spruta en betongmur utvändigt och löste luftflödet lätt med lilla portabla Biltema kompressorn. Nu fick gag rolla ändå tillslut för det blåste så förbannat men luften räckte till utan problem.Lindestaf skrev:
Kräver inte din sprutan ett väldigt högt luftflöde med 2.0 munstycke? Vad har för kompressor?
Jag kör:
Vattenavskiljare
Har lite gett upp på denna setupen och funderar på klicka hem Wagner 590/690 från amazon eller hitta en beggad airless wagner 150/250.
Vad är det du ska måla?Lindestaf skrev:
Kräver inte din sprutan ett väldigt högt luftflöde med 2.0 munstycke? Vad har för kompressor?
Jag kör:
Vattenavskiljare
Jo, det kräver mer luft fast det funkar men jag skulle inte försöka mig på att sprutmåla en bil med denna kompressor på 24 liter 1,5 HP som de flesta har. Det gör ingenting om man får vänta 30-60 sek på att kompressorna ska få rätt tryck, min kompressor börjar arbeta vid 6 bar där 8 bar är max arbetstryck och trycket kan gå ned till ca 3 bar. Färgsprutans regulator är inställd på ca 0,8-2,5 bar beroende på sprutbild. Någon gång märkte jag att det blev aningen sämre tryck och då väntar man bara (inget som påverkar färgen)
Som sagt detta funkar för köksluckor och i värsta fall hade jag lånat en 50 liter alternativt kopplat två 24 liters eftersom "alla" grannar har sådana som min. Om jag köpte en idag så skulle jag gå på 50 liter med dubbla cylindrar 3 HP för ca 2100:-. Den anses ändå vara liten för sprayjobb men det skulle definitivt funka bra för kontinuerlig målning.
Ska du måla inomhus som köket rekommenderar jag täckplast på rulle med tejpremsa. Jag köpte olika storlekar efter att ha sett på Youtube hur de maskerar kök. Det ser knappt ut att damma men det blir ändå en hel del. Har du tur finns dem kvar på Lidl billigt, annars får du beställa från Temu men det tar väl nästan 2 veckor. Tejpremsan som satt på Temus täckplast fäster sämre iaf den rulle jag köpte.
Min färgspruta har koppen upptill och det kan vara problematiskt att måla undertill på uppsatta skåp. Började måla undertill när behållaren hade som mest färg, tyckte ändå det kom ut mindre färg men det gick. Sprutan målar då i vinkel vilket man helst inte ska men det syns inte direkt och det är sällan man sticker in huvudet under skåpen och granskar finishen
När det gäller Wagner och typ av färgspruta kommer du ändå behöva späda färgen rätt bra. Dessa typer av HVLP blåser varm luft som kan torka färgen snabbt vid munstycket men har inte läst någon med Wagner klaga på det. Större modellen med motor och luftintag en bit ifrån färgsprutan kan vara bättre då färgdamm inte cirkulerar in i motorn på samma sätt men köp det som du tror passar dig.
Redigerat:
Minispruta som kräver mindre luft men som du ser kan man nästa måla hur man vill. Han målar dock med rund stråle, det kräver mindre luft för att färgen ska komma ut bra men tar också längre tid. Något jag bara körde på smala kanter.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Komplettera kabelanslutning infällt mätarskåp
El -
Får 230v mellan nolla och jord… Är allt som det ska? Eller?
El -
Peters shotgunhus i Husdrömmar - med ALLT om konstruktionen
Artikelkommentarer -
Låskolv fastnar ibland, alltså den delen som kallas tryckesfall och fjädrar.
Fönster & Dörrar -
Allt om tåg
Övrigt Off Topic