516 547 läst · 1 126 svar
517k läst
1,1k svar
Allt om sprutmålning!
Du har en vanlig tryckluftspruta för billackering el likn. Passar inte alls till vattenbaserad färg färgen skall vara tunn som vatten nästan dessutom dammar den väldigt mycket. Hvlp är en spruta som en blåsande dammsugare går att använda till vattenbaserat men även där får man späda mycket. Det bästa till snickerifärg är en högtrycksspruta där finns ingen luft utan färgen sprutas under högt tryck runt 100 kg den dammar väldigt lite och man behöver inte späda färgen.
@Bo arnold tack för info.
Det finns även LVMP-spruta ser jag men men min kompressor är på 24 liter och det verkar som att man ska ha en större fast går det inte ändå?
Kan det räcka om jag bara sprejar en lucka i taget och sedan låter kompressorn fyllas på?
Passar på att nämna att jag har en Lidl Parkside färgsspruta med egen motor men jag tror den bara duger till fasaden faktiskt. Den kan ge en slät yta med snickerifärg men samtidigt prickar som saltkorn trots att jag filtrerat färgen och jag misstänker att färgen torkar för fort. Maskinen blåser ut aningen varm luft som jag tror torkar färgen vid munstycket snabbt eller så är det för att jag hade kass färg från Lidl när jag testade.
Det finns även LVMP-spruta ser jag men men min kompressor är på 24 liter och det verkar som att man ska ha en större fast går det inte ändå?
Kan det räcka om jag bara sprejar en lucka i taget och sedan låter kompressorn fyllas på?
Passar på att nämna att jag har en Lidl Parkside färgsspruta med egen motor men jag tror den bara duger till fasaden faktiskt. Den kan ge en slät yta med snickerifärg men samtidigt prickar som saltkorn trots att jag filtrerat färgen och jag misstänker att färgen torkar för fort. Maskinen blåser ut aningen varm luft som jag tror torkar färgen vid munstycket snabbt eller så är det för att jag hade kass färg från Lidl när jag testade.
Vilka vattenbaserade sprutbara färger har du använt?phl skrev:
Tycker det verkar svårt att få tag på något bra som vanlig konsument.
Penselställda färger går jättebra att spruta med. Bara att ha rätt tryck och munstycke.G Geoff skrev:
Typ alla snickerifärger ifrån de stora drakarna går att spruta utan problem
Det kan nog vara bra att nämna vilken typ av spruta också.L lukewalker skrev:
Vad är "Penselställda färger"?
Får avslöja min okunskap eller så var det bara autocorrect...
"Penselfärger" har väl forfarande egenskapen "sega" för att inte droppa och rinna vilket inte är en bra egenskap i åtminstonne vissa sprutor.
Kanske lite fel av mig, men en industrifärg för snickerier är inte penselställd. Den är ställd för att spruta. En penselställd kan du pensla, rolla eller spruta med högt tryck.blackarrow skrev:
Ja, jag är medveten om att de går att spruta.L lukewalker skrev:
Jag var mest intresserad av att vilka färger av industri/proffskvalitet som går att få tag på, och var de finns att köpa.
Exempel på tillverkare: Sayerlack, men även Tikkurilla och Azko Nobel (som står bakom många av de vanliga konsumentmärkena på färg) har ett proffssortiment som går ganska lätt att hitta i andra länder så som Storbritannien, men däremot inte i Sverige.
Har försökt Googla men hittar inte så mycket.
Lakgruppen.se säljer t.ex. Sayerlack, men tyvärr inte deras vattenbaserade sortiment.
Vill hitta en så tålig vattenbaserad färg som möjligt.
För att förtydliga vilka sprutor man kan använda.
Glöm Julas kompressor och fars, kanske farfars tryckluftsdrivna färgspruta.
Inte ens farsans gamla spruta med överliggande kopp som kunde användas till sprutspackel på bilar kan spruta en godtycklig vattenburen färg av idag.
Glöm Julas kompressor och fars, kanske farfars tryckluftsdrivna färgspruta.
Inte ens farsans gamla spruta med överliggande kopp som kunde användas till sprutspackel på bilar kan spruta en godtycklig vattenburen färg av idag.
Är sugen på en airless som Scheppach acs3000 tex men de är väl gjorda för större jobb. Hur mycket färg försvinner egentligen i slangen?
Man kan väl köpa en kortare slang och modifiera så att en mindre burk färg passar.
Man kan väl köpa en kortare slang och modifiera så att en mindre burk färg passar.
Den är nog så dålig som du tror.
Gracon har ju en pistol som öppnar o stänger via magnet så den spottar inte. De filmer jag har sett på denna sprutan, så pulserar och fladdrar sprutbilden katastrofalt mycket.
Gracon har ju en pistol som öppnar o stänger via magnet så den spottar inte. De filmer jag har sett på denna sprutan, så pulserar och fladdrar sprutbilden katastrofalt mycket.
@lukewalker jo, jag hann se det 😆