Det var tanken, att det skulle komma en film till..
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
nino nino skrev:
Men jäklar!
Vad har du för spruta?
Måste nog köpa en, blev ju ingen färgdimma alls.
När jag målade tak och väggar i ett rum med en gracco så hitta jag nästan inte ut
Det är en Graco ur Xt-serien. Bara iväg och köpa, den är hur bra som helst.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
L lukewalker skrev:
Det är en Graco ur Xt-serien. Bara iväg och köpa, den är hur bra som helst.
Får nästan 10 wagner 350 pro, som jag har för en graco xt. Visar väl att det är skillnad på premium och budget🤣
 
Generellt kan man säga, och det har säkert redan nämnts i den här långa tråden, att bildning av dimma påverkas av flera parametrar. Låg viskositet på färgen ger mer dimma, och samtidigt bättre finish på ytan. För att kunna atomisera trögflytande material behövs, i en luftfri spruta, höga tryck. Har man för höga tryck för färgen kommer man att få mycket fin atomisering och mycket dimma. Trögflytande färger kommer att ha svårare att jämna ut sig själva när de väl har hamnat på ytan. Detta gäller speciellt färger som torkar snabbt så att de inte får tid att jämna ut sig.

Det finns alltså rätt många parametrar man måste ta hänsyn till när man sprayar. Att få en tillräckligt bra finish med minimalt med dimma hänger rätt mycket på operatören och val av färg + ev. spädning.

Sprutans egenskaper har också inverkan på resultatet, men det är inte allenarådande. Jag har fått mycket goda resultat med min Wagner 350 PRO och outspädd Tinova VX 2 in 1. Fullt tryck krävdes för att det skulle bli bra. Nästa ingen dimma och helt acceptabel finish. Men i vissa fall går det för fort för att kunna finlira. Jag målade en hel stugas utsida på 15 minuter, inklusive takfot och tassar. Rengöring av utrustningen tog minst en timme. Fortfarande rätt snabbt, även om rengöringen inte är så kul att hålla på med.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Generellt kan man säga, och det har säkert redan nämnts i den här långa tråden, att bildning av dimma påverkas av flera parametrar. Låg viskositet på färgen ger mer dimma, och samtidigt bättre finish på ytan.
mattiasp mattiasp skrev:
För att kunna atomisera trögflytande material behövs, i en luftfri spruta, höga tryck. Har man för höga tryck för färgen kommer man att få mycket fin atomisering och mycket dimma.
Olika färger behöver olika höga tryck. Har man ett för högt tryck så är det risk att färgen studsar och dammar mer än vad den borde. Vet inte om ditt uttryck ”dimma” handlar om att dammar eller om det är sprutdimman.
mattiasp mattiasp skrev:
Trögflytande färger kommer att ha svårare att jämna ut sig själva när de väl har hamnat på ytan. Detta gäller speciellt färger som torkar snabbt så att de inte får tid att jämna ut sig.
mattiasp mattiasp skrev:
Det finns alltså rätt många parametrar man måste ta hänsyn till när man sprayar. Att få en tillräckligt bra finish med minimalt med dimma hänger rätt mycket på operatören och val av färg + ev. spädning.
Rätt tryck, rätt avstånd, rätt teknik. På så sätt får du rätt förutsättningar för ett bra resultat.

mattiasp mattiasp skrev:
Sprutans egenskaper har också inverkan på resultatet, men det är inte allenarådande. Jag har fått mycket goda resultat med min Wagner 350 PRO och outspädd Tinova VX 2 in 1. Fullt tryck krävdes för att det skulle bli bra. Nästa ingen dimma och helt acceptabel finish. Men i vissa fall går det för fort för att kunna finlira. Jag målade en hel stugas utsida på 15 minuter, inklusive takfot och tassar. Rengöring av utrustningen tog minst en timme. Fortfarande rätt snabbt, även om rengöringen inte är så kul att hålla på med.
Tänk på att det inte är fel att efterstryka panelen eftersom det lätt blir mikrobubblor i färgfilmen när man sprutar färgen. Dessa bubblor skall bort, det sker medelst pensel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.