507 071 läst · 1 100 svar
507k läst
1,1k svar
Allt om sprutmålning!
Medlem
· Västra Götaland
· 588 inlägg
Ta bort lurvet ner till underlaget. Spraya med vatten och skrapa.
Alternativet är bredspackling.
Alternativet är bredspackling.
Svep lätt, finare eller grövre papper påverkar nog väggen mer än pappret. Papper är inte så farligt dyrt. Just nu har väl tiden att fundera kostat mer än ett 5-pack slippapper. Ta annars sandpapper med förlängare och kör för hand så slipper du giraffkostnaden.B Bigge77 skrev:
Stort tack för alla svar även då jag spårade iväg från sprutmålning.
Har köpt Konkret renoveringsduk + lim, och tänker lägga ett varv med utspätt lim först för att minska risken för släpp.
För takets del blev det inköpt Jotuns spärrgrund, men det tar några dagar att tvätta det 😬 innan jag får testa sprutan.
Återkommer med resultat och erfarenheter (om det inte dyker upp fler frågor förstås innan dess...).
Bifogar bild som visar hur smutsigt ett furutak kan vara utan att egentligen se smutsigt ut.🙈
Har köpt Konkret renoveringsduk + lim, och tänker lägga ett varv med utspätt lim först för att minska risken för släpp.
För takets del blev det inköpt Jotuns spärrgrund, men det tar några dagar att tvätta det 😬 innan jag får testa sprutan.
Återkommer med resultat och erfarenheter (om det inte dyker upp fler frågor förstås innan dess...).
Bifogar bild som visar hur smutsigt ett furutak kan vara utan att egentligen se smutsigt ut.🙈
E elbas skrev:
Jag gjorde rent, då gott jag kunde. Filtret på sugslangen hade fastnat i gyttjan (!!) i botten på burken. Reklamerade färgburken (det gick verkligen inte att blanda in det sega i botten), fick ny burk och lite kompensation.Lime113 skrev:
Hoppas nu bara att inte sprutan satt igen sig nånstans... 😬
Himla bökigt att göra rent allt, förhoppningsvis går det snabbare med erfarenheten sen.
Före och efter ett lager spärrgrund (fast det gick åt mycket färg, jag tror jag höll för långsamt tempo, så kanske närmare 2 lager 😅).
Jag hade lite problem med att det ville bli ett smalt streck bredvid huvudstrålen, även om jag inte vinklade sprutan alls.
Vad gjorde jag fel?
Jag körde på ungefär 2 i tryck, borde jag höja trycket?
Jag hade lite problem med att det ville bli ett smalt streck bredvid huvudstrålen, även om jag inte vinklade sprutan alls.
Vad gjorde jag fel?
Har du sprutan rätt inställd så skall det inte bli något sträck, du har ju två munstycken, använd den med större hål och testa dig fram på någon pappbit eller dylikt
Det är svårt att säga att 2 i tryck är rätt eller fel om man inte ser sprutbilden
Det är svårt att säga att 2 i tryck är rätt eller fel om man inte ser sprutbilden
Är munstycket helt rent och fint? Blir det likadant om du sprutar med vatten?B Bigge77 skrev:Före och efter ett lager spärrgrund (fast det gick åt mycket färg, jag tror jag höll för långsamt tempo, så kanske närmare 2 lager 😅).
Vad gjorde jag fel?
Worst case får du väl efterdra allt med roller
Jag har bara målat en gång hittills, så munstycket var ju nytt.Lime113 skrev:
Återstår att se om det överlevt min "rengöring" efter mördarfärgen...🤞
Har ägnat några kvällar åt att jämna ut med roller samt måla i "skårorna" som inte fick ordentlig med färg på sig. 🙈😁
Har du kollat med Wagner själva? Deras kundtjänst är suverän. Jag ställde lite frågor om min nya spruta via webben och ett proffs ringde upp mig och förklarade pedagogiskt.B Bigge77 skrev:
/Höghus