848 148 läst · 12 397 svar
848k läst
12,4k svar
Allt om bilen
Flera här på campingen som har sådana i sina förstugor. Fungerar ypperligt.Isakare skrev:
Beställt en 8kw dieselvärmare (luftvärmare) för 1.895:- till campingbilen från Eksta.se, blir kul och se om det är nått som funkar.
Då jag sökt på värmare kom det även upp från andra sidor, tex en Webasto för 17.000:- !!!
Även ännu billigare på Temu för 795:- med leverans om en månad eller 2.
Den jag beställt ska komma om en vecka från lager i Europa med fri frakt.
Återkallelse på Volvon..
Plingade till i Kivra på väg hem efter jobbet.
"SPA1 Cell Modules R10312
Gäller bil: Volvo V90 II 2020
Reg.nr: XXXXXX
MEDDELANDE OM VIKTIG ÅTERKALLELSE AV SÄKERHETSSKÄL.
Bästa Volvokund, Vi vill informera om att vi på Volvo Cars beslutat att återkalla er bil för att utföra en viktig säkerhetsåtgärd.
Bakgrund återkallelse R10312:
Volvo Cars undersökningar har identifierat att batterimodulerna i högspänningsbatteriet kan ha ett tillverkningsfel, vilket kan
leda till överhettning av battericellerna när batteriet är fulladdat och i värsta fall kan detta leda till brand när fordonet är
fulladdat och parkerat.
Vad behöver vi göra nu?
För att åtgärda de berörda bilarna kommer Volvo Cars att:
Analysera batterimodulerna med hjälp av verkstadens diagnostikverktyg.
Byta ut eventuella defekta batterimoduler som identifierats under analysen.
Installera ny programvara för att kontinuerligt övervaka batterimodulernas hälsa över tid. Denna programvara
kommer att upptäcka avvikelser.
Din säkerhet är vår högsta prioritet, och vi är fast beslutna att lösa detta snabbt och effektivt.
Vad behöver du göra nu?
Volvo Cars rekommenderar att du inte laddar ditt fordon innan återkallelsen är genomförd"
Tur i oturen, bokad service på tisdag och detta åtgärdas då.
Bästa Volvokund, Vi vill informera om att vi på Volvo Cars beslutat att återkalla er bil för att utföra en viktig säkerhetsåtgärd.
Volvo Cars undersökningar har identifierat att batterimodulerna i högspänningsbatteriet kan ha ett tillverkningsfel, vilket kan
leda till överhettning av battericellerna när batteriet är fulladdat och i värsta fall kan detta leda till brand när fordonet är
fulladdat och parkerat.
Vad behöver vi göra nu?
Installera ny programvara för att kontinuerligt övervaka batterimodulernas hälsa över tid. Denna programvara
Din säkerhet är vår högsta prioritet, och vi är fast beslutna att lösa detta snabbt och effektivt.
Vad behöver du göra nu?
Volvo Cars rekommenderar att du inte laddar ditt fordon innan återkallelsen är genomförd"
Årets poäng på besiktningen för bruksbilen. Punkt #2 visste vi kunde vara ett problem men allt det övriga var en överraskning, även avgasvärdena.
Med hänsyn till protokollet kombinerat med det rostiga yttre och att klarlacken är nästan obefintlig på denna Skoda från 1998 så blir det nog skroten nästa 😅
Med hänsyn till protokollet kombinerat med det rostiga yttre och att klarlacken är nästan obefintlig på denna Skoda från 1998 så blir det nog skroten nästa 😅
"Din säkerhet är vår högsta prioritet" då hade de väl haft programvaran i bilen redan om det skulle stämma...FredrikR skrev:
Återkallelse på Volvon..
fulladdat och parkerat.
Vad behöver vi göra nu?
Vad behöver du göra nu?
Hoppas det går smidigt för dig!
Vanlife.
Projektet har börjat, tanken är en campingbil som även kan användas som skåpbil vid behov.
Det blir en säng på 195x140 med massa plats under för grejer.
I diket mellan väggarna ska bla värmaren.
Käresta håller på och syr gardiner av ett svindyrt tyg jag fick för 25 år sen. Det, 4x5 meter skulle avdela ett rum, men när jag hängt upp det ångrade de sig, och jag fick ta ner det igen, tyget ville ingen ha och har legat i min garderob sen dess. Den som spar han har.
Projektet har börjat, tanken är en campingbil som även kan användas som skåpbil vid behov.
Det blir en säng på 195x140 med massa plats under för grejer.
I diket mellan väggarna ska bla värmaren.
Käresta håller på och syr gardiner av ett svindyrt tyg jag fick för 25 år sen. Det, 4x5 meter skulle avdela ett rum, men när jag hängt upp det ångrade de sig, och jag fick ta ner det igen, tyget ville ingen ha och har legat i min garderob sen dess. Den som spar han har.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Jag har använt fjäderkompressorn idag för första gången och plockat ur ena fjädern. Jag var tvungen att ta bort de här gula plastgrejerna annars rymdes den inte in på rätt ställe. Men till slut fick jag ut fjädern.
Kvalitén på verktyget är sisådär, detta kommer förmodligen av att dom inte fasat kanterna på fabriken så det gräver in. Man borde ta isär verktyget och fasa av kanterna.
Fick också bort stötdämparen på samma gång, nya redo att installeras. Nu har mycket hamnat på hälft, jag bara sitter och väntar på delar till styrväxel och diverse bussningar till framvagnen.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Kvalitén på verktyget är sisådär, detta kommer förmodligen av att dom inte fasat kanterna på fabriken så det gräver in. Man borde ta isär verktyget och fasa av kanterna.

Logga in
Skapa konto
Fick också bort stötdämparen på samma gång, nya redo att installeras. Nu har mycket hamnat på hälft, jag bara sitter och väntar på delar till styrväxel och diverse bussningar till framvagnen.
Smörj gängorna på verktyget noga och ofta, då håller det.DennisCA skrev:
Jag har använt fjäderkompressorn idag för första gången och plockat ur ena fjädern. Jag var tvungen att ta bort de här gula plastgrejerna annars rymdes den inte in på rätt ställe. Men till slut fick jag ut fjädern.
[bild]
[bild]
[bild]
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 555 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 555 inlägg
Sonen håller på att greja med sin V70, just nu är det byta av främre bussningarna vid bakaxeln. Inför återmontering av plasten under bilen så kommer det saknas lite sånna här clips (eller vad man ska kalla det). Vart får man tag i dessa, och gärna till vettig peng?

Logga in
Skapa konto
De där är väl märkes specifika, men jag tror de finns på Ford oxå, Ford och Volvo var ju kompisar ett tag.B breakman skrev:
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 555 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 555 inlägg
Ja, enda jag hittat är här men slutsålda.Isakare skrev:
https://www.junk.se/sv/salda-saker/4430-1476404-ford-clips.html
Kanske får åka in till Volvo och känna mig rånad 🙂
Jag har en Corolla -06 som har haft strul med anliggande bromsar till och från. Jag har bytt klossar, skivor och renoverat ok i omgångar, men sedan en tid tillbaka ligger de an på vänster fram och höger bak. De började samtidigt och någonstans i bakhuvudet har jag att bromssystemet är uppbyggt diagonalt, vilket får mig att tro att det är något i den delen av systemet som strular och inte de enskilda bromsarna var för sig. Några idéer?
ACME skrev:
Jag har en Corolla -06 som har haft strul med anliggande bromsar till och från. Jag har bytt klossar, skivor och renoverat ok i omgångar, men sedan en tid tillbaka ligger de an på vänster fram och höger bak. De började samtidigt och någonstans i bakhuvudet har jag att bromssystemet är uppbyggt diagonalt, vilket får mig att tro att det är något i den delen av systemet som strular och inte de enskilda bromsarna var för sig. Några idéer?

Logga in
Skapa konto
”Huvudbromscylinder”
Rekommenderar sådana här istället då dessa är i plast och kan gängas på en rostig skruv, dessa håller innerskärm samt bakre stötfångarhölje på V70, S80 serien.
https://www.trodo.se/mutter-vaico-v...1f6WNIh0E5NO2jkykZbRIpexLr7QSoXYaAgExEALw_wcB
https://www.trodo.se/mutter-vaico-v...1f6WNIh0E5NO2jkykZbRIpexLr7QSoXYaAgExEALw_wcB