848 148 läst · 12 397 svar
848k läst
12,4k svar
Allt om bilen
Blev precis klar med min sons V70 -09 som tillbringat 2-3 dagar på spa hos mig.
Började med att byta skivor och belägg fram, skivorna släppte från naven som ingenting efter 16 år och 25 000 mil.
Sedan fick den linoljesprutning undertill med rå linolja och "nya" väldigt fina begagnade sommardäck från skroten.
Nästa steg var att plocka av främre stötfångaren och laga den efter att sonen i vintras fick närkontakt med en dragkrok som gick in i undre grillen, och när han utan att tänka backade bröt han isär kofångaren/plastskölden.
Trodde inte att det skulle gå att fixa men med 2-komponent lim och tyg som armering fick jag till det och det blev t.o.m. bra, nästan osynligt faktiskt.
Och i samband med detta gjorde jag ren kontakterna till de främre parkeringssensorerna.
Backkamera samt parkeringssensorerna har inte funkat så den fick nytt kablage till parkeringsvarnarna bak, och en ny backsensor bak som VIDA läste ut, och nu funkar hela systemet.
Och sedan var det dags att kolla varför förardörrens låsknapp till Keyless-systemet inte funkade, efter att ha tagit bort handtaget hittade jag en av-ärgad kabel, tunn som bara den och lyckades faktiskt lödskarva i en bit och nu funkar även detta.
Och som slutkläm fick den en rejäl tvätt både in- och utvändigt så att sonen kan hämta hem sambo från BB med deras dotter de fick i natt.
Klart att grabben ska ha en ren bil när familjen ska hem!
Började med att byta skivor och belägg fram, skivorna släppte från naven som ingenting efter 16 år och 25 000 mil.
Sedan fick den linoljesprutning undertill med rå linolja och "nya" väldigt fina begagnade sommardäck från skroten.
Nästa steg var att plocka av främre stötfångaren och laga den efter att sonen i vintras fick närkontakt med en dragkrok som gick in i undre grillen, och när han utan att tänka backade bröt han isär kofångaren/plastskölden.
Trodde inte att det skulle gå att fixa men med 2-komponent lim och tyg som armering fick jag till det och det blev t.o.m. bra, nästan osynligt faktiskt.
Och i samband med detta gjorde jag ren kontakterna till de främre parkeringssensorerna.
Backkamera samt parkeringssensorerna har inte funkat så den fick nytt kablage till parkeringsvarnarna bak, och en ny backsensor bak som VIDA läste ut, och nu funkar hela systemet.
Och sedan var det dags att kolla varför förardörrens låsknapp till Keyless-systemet inte funkade, efter att ha tagit bort handtaget hittade jag en av-ärgad kabel, tunn som bara den och lyckades faktiskt lödskarva i en bit och nu funkar även detta.
Och som slutkläm fick den en rejäl tvätt både in- och utvändigt så att sonen kan hämta hem sambo från BB med deras dotter de fick i natt.
Klart att grabben ska ha en ren bil när familjen ska hem!
Plockade bort lagerbockarna till den övre bärarmen och pressade ur de gamla bussningarna, egentligen var dom inte i så dåligt skick fast de gillade inte att bli utpressade.

Den bakre lagerbocken dock hade mycket "alupest", förmodligen galvanisk korrosion där den kontaktat mot shimsen, jag borde få tag i en ersättare idag.

Tog även bort stötdämparen och den nedre bussningen var ju nog verkligen sliten. Den nya monterades dit på samma gång, var inte superjobbigt, det blir värre på förarsidan där är det svårt att slippa åt.

Fjädertallriken gick jag loss på med vinkelslip och stålborste, sen målade jag den med bromsoksfärg, kan ju inte skada.

En sak jag funderar på är om jag ska montera tillbaka fjädertallriken innan man återmonterar fjädern eller ej, det var tajt att få ut fjädern. Nästan så man överväger sänkningsfjädrar, de lär göra installationen mycket lättare.

Den bakre lagerbocken dock hade mycket "alupest", förmodligen galvanisk korrosion där den kontaktat mot shimsen, jag borde få tag i en ersättare idag.

Tog även bort stötdämparen och den nedre bussningen var ju nog verkligen sliten. Den nya monterades dit på samma gång, var inte superjobbigt, det blir värre på förarsidan där är det svårt att slippa åt.

Fjädertallriken gick jag loss på med vinkelslip och stålborste, sen målade jag den med bromsoksfärg, kan ju inte skada.

En sak jag funderar på är om jag ska montera tillbaka fjädertallriken innan man återmonterar fjädern eller ej, det var tajt att få ut fjädern. Nästan så man överväger sänkningsfjädrar, de lär göra installationen mycket lättare.
Kollade på xc70,n idag och det blev inget köp , bucklor och repade fönster mm mm.Tokslut skrev:
Vet inte vad du kallar dyrt, men sist jag prata med en kompis som haft problemet med sin i måånga år handlade det om 1.500kr för någon hylsa eller någon annan del för ~4.000kr som det kunde vara (Säger mitt minne) Priserna var dock från före pandemin och mitt minne är inte det bästa
Bra prutläge är det ju iaf. om det inte fungerar
Krockad fram och plastic padding repade backspeglar 🙄
Igår fick jag hydraultätningen i posten men ventilen ville inte gå ihop som enligt manualen, ju mer jag tryckte desto svårare blev det och till sist ville inte det gå att rotera pinjongskaftet.

Boven i dramat var den nya plastbussningen som sitter under den nedre hydraultätningen, fel dimensioner så det passade inte. Tur jag behöll alla originaldelar, originalbussningen lades tillbaka och det gick lätt som en plätt att få ihop.
ProParts skräpkvalitét... Och då kostade skiten ändå 600kr.

Boven i dramat var den nya plastbussningen som sitter under den nedre hydraultätningen, fel dimensioner så det passade inte. Tur jag behöll alla originaldelar, originalbussningen lades tillbaka och det gick lätt som en plätt att få ihop.
ProParts skräpkvalitét... Och då kostade skiten ändå 600kr.
Olika bilar är mer eller mindre rostbenägna.
Jag har nu åkt 2 vintrar med med den 19 gamla Lexusen, denna skada fanns när jag köpte bilen, underkant på dörren har skrapat i nått.
Har tänkt flera gånger att jag ska köpa färg och åtgärda....men det har inte blivit av.
Vad säger man ?? Det är inte en VW iaf 😉
Jag har nu åkt 2 vintrar med med den 19 gamla Lexusen, denna skada fanns när jag köpte bilen, underkant på dörren har skrapat i nått.
Har tänkt flera gånger att jag ska köpa färg och åtgärda....men det har inte blivit av.
Vad säger man ?? Det är inte en VW iaf 😉

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 879 inlägg
Idag observerade jag på en P-plats utanför affären en gammal gubbe som försökte krångla sig in i sin Volvo. Gubben var så skröplig att det tog säkert 50 minuter av ultralångsamma rörelser innan han satt.
Det var klart att gubben inte alls var istånd att köra säkert. Vad ska man göra i så fall? Ringa snuten? De kommer väl aldrig eller så har dom inget att ingripa för.
Men man blir ju klart rädd när sådan kör bil. Trist för alla.
Det var klart att gubben inte alls var istånd att köra säkert. Vad ska man göra i så fall? Ringa snuten? De kommer väl aldrig eller så har dom inget att ingripa för.
Batteriet kollades idag ihop med planerad service.Tokslut skrev:
Återbesök inbokat.
1 av 6 celler i hybridbatteriet har för låg spänning och kommer bytas iom. återkallelsen.
Ingen ny mjukvara uppdaterad på servicen då den tydligen lämnat bilen i limp-mode tills batteriet åtgärdats. 😐
Så ja, halvsmidigt får man väl säga. 🤷😉
Jag skulle ringt 11414. Sen får väl de bedömma behovet av att agera förebyggande och nypa kortet.T Thomas_Blekinge skrev:Idag observerade jag på en P-plats utanför affären en gammal gubbe som försökte krångla sig in i sin Volvo. Gubben var så skröplig att det tog säkert 50 minuter av ultralångsamma rörelser innan han satt.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hjärtlösa Bilprovningen slog hål på konsolen som håller bussningen till bakaxellänken på gamla V70n.
Hög tid för ett byte dock. Jag hade målat undersidan för 7 år sedan men inte översidan (i bild) vilket var ett misstag. Notera deformerat hål för skruven till bussningen.
Jag passade på att byta länkbussningarna också. De var ett riktigt skämt att få ur...
Polisen åkte ut o knackade på i ett liknande ärende där jag bor, flera invånare hade ringt om den aktuella bilens framfart, damen fick körkortet indraget.T Thomas_Blekinge skrev:Idag observerade jag på en P-plats utanför affären en gammal gubbe som försökte krångla sig in i sin Volvo. Gubben var så skröplig att det tog säkert 50 minuter av ultralångsamma rörelser innan han satt.
Antar att du inte har sån tur att du får ett nytt batteri?FredrikR skrev:
Batteriet kollades idag ihop med planerad service.
Återbesök inbokat.
1 av 6 celler i hybridbatteriet har för låg spänning och kommer bytas iom. återkallelsen.
Ingen ny mjukvara uppdaterad på servicen då den tydligen lämnat bilen i limp-mode tills batteriet åtgärdats. 😐
Eller går man in och byter celler enbart?
Kan du köra när bilen är i limpmode?FredrikR skrev:
Batteriet kollades idag ihop med planerad service.
Återbesök inbokat.