840 520 läst · 12 325 svar
841k läst
12,3k svar
Allt om bilen
OEM 893 820 021M mattias1343 skrev:
Men det finns samma utseende och allt, med andra OEM-koder.
Jag misstänker dock rent generellt att du har en lite för modern VW, denna fläkt ramlade in i olika VAG-bilar under 80 och 90-talet främst.
(Tydligen hoppar jag in i denna tråd ganska sällan, det var ju några dagar sedan du skrev frågan
Nu har jag monterat styrväxeln, pumpen och behållaren på bänken, höjde upp behållaren så det skulle vara ungefär som i bilen. Sen fyllde jag på med Bemi 06162 vätska. Den var dock inte gul men grönaktig. Hmmm nåja säkert är det okej.
Har en 0,75kw 1400rpm motor som driver pumpen.
Inga läckage här ännu vad jag kan se, men jag klippte bort några cent av slangarna så det kanske gjort nånting.
Rotationsriktningen syns på motorns remskiva.
Motorn inkopplad och en liten knopp på växeln så det ska bli lättare att snurra på den
Och snart efter jag fyllt på vätskan och luftat systemet, så här har jag väl läckaget...
Ser inget läckage vid pumpen eller slangkopplingarna, jag kommer låta det stå ett tag nu.
Har en 0,75kw 1400rpm motor som driver pumpen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga läckage här ännu vad jag kan se, men jag klippte bort några cent av slangarna så det kanske gjort nånting.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rotationsriktningen syns på motorns remskiva.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motorn inkopplad och en liten knopp på växeln så det ska bli lättare att snurra på den

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och snart efter jag fyllt på vätskan och luftat systemet, så här har jag väl läckaget...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inget läckage vid pumpen eller slangkopplingarna, jag kommer låta det stå ett tag nu.
Nu snackar vi seriös felsökning 🙂DennisCA skrev:
Nu har jag monterat styrväxeln, pumpen och behållaren på bänken, höjde upp behållaren så det skulle vara ungefär som i bilen. Sen fyllde jag på med Bemi 06162 vätska. Den var dock inte gul men grönaktig. Hmmm nåja säkert är det okej.
Har en 0,75kw 1400rpm motor som driver pumpen.
[bild]
Inga läckage här ännu vad jag kan se, men jag klippte bort några cent av slangarna så det kanske gjort nånting.
[bild]
Rotationsriktningen syns på motorns remskiva.
[bild]
Motorn inkopplad och en liten knopp på växeln så det ska bli lättare att snurra på den
[bild]
Och snart efter jag fyllt på vätskan och luftat systemet, så här har jag väl läckaget...
[bild]
Ser inget läckage vid pumpen eller slangkopplingarna, jag kommer låta det stå ett tag nu.
Hittat 2 problem på nya fyndet.
1. Inredning putsad med vinylglans, allt är halt o kladdigt.
2. En drivaxel läcker från packboxen, men roligare är klisterlappen på klumpen 🙂
Hittade en kul grej bakom en kåpa åxo, har inte kört bilen själv än mer än på gator i ett villaområde.
1. Inredning putsad med vinylglans, allt är halt o kladdigt.
2. En drivaxel läcker från packboxen, men roligare är klisterlappen på klumpen 🙂
Hittade en kul grej bakom en kåpa åxo, har inte kört bilen själv än mer än på gator i ett villaområde.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Snajdigt!!DennisCA skrev:
Nu har jag monterat styrväxeln, pumpen och behållaren på bänken, höjde upp behållaren så det skulle vara ungefär som i bilen. Sen fyllde jag på med Bemi 06162 vätska. Den var dock inte gul men grönaktig. Hmmm nåja säkert är det okej.
Har en 0,75kw 1400rpm motor som driver pumpen.
[bild]
Inga läckage här ännu vad jag kan se, men jag klippte bort några cent av slangarna så det kanske gjort nånting.
[bild]
Rotationsriktningen syns på motorns remskiva.
[bild]
Motorn inkopplad och en liten knopp på växeln så det ska bli lättare att snurra på den
[bild]
Och snart efter jag fyllt på vätskan och luftat systemet, så här har jag väl läckaget...
[bild]
Ser inget läckage vid pumpen eller slangkopplingarna, jag kommer låta det stå ett tag nu.
Yes, den passade ej.Mikael_L skrev:
OEM 893 820 021
Men det finns samma utseende och allt, med andra OEM-koder.
Jag misstänker dock rent generellt att du har en lite för modern VW, denna fläkt ramlade in i olika VAG-bilar under 80 och 90-talet främst.
(Tydligen hoppar jag in i denna tråd ganska sällan, det var ju några dagar sedan du skrev frågan)
Eftersom testerna visar det läcker vid pinjonghusets övre del och ingen annanstans så går jag vidare och demonterar det.
Då öppnar jag kittet från Saabklubben och märker det saknas hydraultätning för den övre delen, just den som läcker saknas.... Suck. Istället är det två mindre tätningar, en sådan passar på undersidan.
Det står 7828171 / USA / 12 / EP på insidan. Det verkar inte direkt jättevanligt men om jag söker på dimensionerna... Storleken på tätningen är 19.8*39.7*6.35/7 mm och söker man på det hittar man några alternativ så delar ser ut att vara möjliga att få tag i.
Lagret är märkt NUCOR 8050 men 8050 är inte storleken, som är 10x30x8mm, det ser relativt lätt ut att få en ersättare till. Känns som det är bäst att byta när man håller på.
De orangea teflonringarna ska väl också bytas emot de gröna, fast jag är inte hundra om de faktiskt har något fel, men kanske bäst att byta ändå.
Fick också nya o-ringar till alla slangkopplingar så de ska också bytas fast de gamla inte läcker. Efter reparationen monterar jag upp det i bänk igen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då öppnar jag kittet från Saabklubben och märker det saknas hydraultätning för den övre delen, just den som läcker saknas.... Suck. Istället är det två mindre tätningar, en sådan passar på undersidan.
Det står 7828171 / USA / 12 / EP på insidan. Det verkar inte direkt jättevanligt men om jag söker på dimensionerna... Storleken på tätningen är 19.8*39.7*6.35/7 mm och söker man på det hittar man några alternativ så delar ser ut att vara möjliga att få tag i.
Lagret är märkt NUCOR 8050 men 8050 är inte storleken, som är 10x30x8mm, det ser relativt lätt ut att få en ersättare till. Känns som det är bäst att byta när man håller på.
De orangea teflonringarna ska väl också bytas emot de gröna, fast jag är inte hundra om de faktiskt har något fel, men kanske bäst att byta ändå.
Fick också nya o-ringar till alla slangkopplingar så de ska också bytas fast de gamla inte läcker. Efter reparationen monterar jag upp det i bänk igen.

ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 928 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 928 inlägg
Bytte till sommardäck i helgen (har en ”extra” bil om vinterdäck behövs) - bara för att idag inse att det är rätt kraftig pyspunka och fick fylla ett däck på vägen till jobbet.
När jag kom hem sprayade jag lite såpavatten och hittade rätt snabbt en skruv i däcket. Fram med lagningssats efter middagen och efter lite stök fick jag i en lagningskorv. Skönt att fixa utan att ens montera bort däcket från bilen - hoppas det håller lika bra som tidigare lagningar gjort…
/U
När jag kom hem sprayade jag lite såpavatten och hittade rätt snabbt en skruv i däcket. Fram med lagningssats efter middagen och efter lite stök fick jag i en lagningskorv. Skönt att fixa utan att ens montera bort däcket från bilen - hoppas det håller lika bra som tidigare lagningar gjort…
/U
Jo, man skulle nog köpa hem ett sånt där lagningskit.ullberg skrev:
Bytte till sommardäck i helgen (har en ”extra” bil om vinterdäck behövs) - bara för att idag inse att det är rätt kraftig pyspunka och fick fylla ett däck på vägen till jobbet.
När jag kom hem sprayade jag lite såpavatten och hittade rätt snabbt en skruv i däcket. Fram med lagningssats efter middagen och efter lite stök fick jag i en lagningskorv. Skönt att fixa utan att ens montera bort däcket från bilen - hoppas det håller lika bra som tidigare lagningar gjort…
/U
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Komplettera kabelanslutning infällt mätarskåp
El -
Får 230v mellan nolla och jord… Är allt som det ska? Eller?
El -
Peters shotgunhus i Husdrömmar - med ALLT om konstruktionen
Artikelkommentarer -
Låskolv fastnar ibland, alltså den delen som kallas tryckesfall och fjädrar.
Fönster & Dörrar -
Allt om tåg
Övrigt Off Topic