869 642 läst · 12 613 svar
870k läst
12,6k svar
Allt om bilen
Vevaxeltätningarna blir väl lite svårare att kolla?j.f.s skrev:
Skulle det kunna vara blandningsskruven som står för snålt om den får för lite bensin? Den gick förra sommaren bra med den förgasaren. Men den hade först samma problem med att den tokrusa motorn helt utan hejd men då ordna det sig när jag rengjorde förgasaren.
En sak jag just upptäckte är att det rinner bensin ur förgsaren när den står avstängd. Det har det inte gjort förr. Borde det inte vara bränslenålen som läcker då?
Jag hade loss så jag såg in i förgasaren och då for trotteln ner tillbaka. Gasvjern blir i ett annat läge när den är monterad som den ska så det kan ju hända att den inte löper lika smidigt då.G Gooli skrev:
Om den flödar över så är det flottören som inte fungerar som den ska.
Är det luftskruven du menar? Först ska man grundinställa förgasaren och då ställer man luftskruven på rekommenderat antal varv. Olika mellan förgasare men 1 1/2-2 varv från bottnat läge borde vara ok. OBS! Man skruvar den i bott försiktigt för annars finns risk för skador på skruv och/eller säte.
Det finns två, kanske tre munstycken i förgasaren. Högfart, lågfart och eventuellt tomgång. Jag skulle riva förgasaren innan jag krånglar med annat.
Denna kanske kan vara till hjälp också: https://www.twostroke.se/moped/forgasare-justering-och-installning
Är det luftskruven du menar? Först ska man grundinställa förgasaren och då ställer man luftskruven på rekommenderat antal varv. Olika mellan förgasare men 1 1/2-2 varv från bottnat läge borde vara ok. OBS! Man skruvar den i bott försiktigt för annars finns risk för skador på skruv och/eller säte.
Det finns två, kanske tre munstycken i förgasaren. Högfart, lågfart och eventuellt tomgång. Jag skulle riva förgasaren innan jag krånglar med annat.
Denna kanske kan vara till hjälp också: https://www.twostroke.se/moped/forgasare-justering-och-installning

Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 385 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 385 inlägg
Började klonka höger bak strax innan jag kom hem i fredags.
Misstanken riktades rätt omgående mot stötdämparens övre infästning vilket visade sig vara korrekt.
Misstanken riktades rätt omgående mot stötdämparens övre infästning vilket visade sig vara korrekt.
Video Player is loading.
Current Time
/
Duration
Loaded: 0%
This is a modal window.
Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.
End of dialog window.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men om nålventilen som flottören påverkar inte är tät så läcker det väl också bensin? Flottören ser hel ut och rör sig lätt. Den stannar på rätt höjd också. Skruven som man ställer luft/bränsleblandning med tänker jag på. Den som är nummer 4 i din länk. Finns det någon grundinställning för tomgångsskruven? Jag har inte hittat någon. Jag har rivit förgasaren och gjort rent den 2 gånger nu.j.f.s skrev:
Om den flödar över så är det flottören som inte fungerar som den ska.
Är det luftskruven du menar? Först ska man grundinställa förgasaren och då ställer man luftskruven på rekommenderat antal varv. Olika mellan förgasare men 1 1/2-2 varv från bottnat läge borde vara ok. OBS! Man skruvar den i bott försiktigt för annars finns risk för skador på skruv och/eller säte.
Det finns två, kanske tre munstycken i förgasaren. Högfart, lågfart och eventuellt tomgång. Jag skulle riva förgasaren innan jag krånglar med annat.
Denna kanske kan vara till hjälp också: [länk]
Stötdämparfästet på bilden havererade 2020-12. Lat som jag var så bytte jag bara på den sidan. Nu såg jag att andra sidan också har spruckit och havererar inom kort. Delen har legat och väntat på sin tur så bara att byta nu.
Aluminium-korrosionen torde här i alla fall delvis ha att göra med närheten till stål. Hur kommer detta att fungera med Teslas modeller som har stora delar av chassit pressgjutet i aluminium?
Aluminium-korrosionen torde här i alla fall delvis ha att göra med närheten till stål. Hur kommer detta att fungera med Teslas modeller som har stora delar av chassit pressgjutet i aluminium?
Grufman Bil skickade detta i veckan till Transportstyrelsen.
"
👉Idag lämnar vi in en formell begäran till Transportstyrelsen om produktsäkerhetsgranskning avseende Tesla Model S och bortfall av servostyrning.
Så här lyder mailet som nu skickats till "vag@transportstyrelsen.se"
"
Tesla Model S 2013-2015 förlust av styrservo och bromsservo
Tesla Model S tillverkad från ~2012 till och med 2015-09-16 kan förlora styrservoförmåga och i vissa fall bromsservoförmåga utan förvarning under körning. Inträffar detta leder det till att styr- och bromsförmågan reduceras mycket kraftigt under körning med risk för krasch, personskada eller död.
På Tesla Model S är styrservot elektriskt. Jordningen av strömmatningen till styrservot görs genom en gemensam jordpunkt (GND_LF) på insidan av vänster rambalk i framändan av fordonet. Rambalken som är av aluminium är försedd med en jordpunkt och jordmutter av aluminium. Flera jordkablar är förbundna till samma jordpunkt. Exempelvis flera kylpumpar, torkarmotor, abs-system och servostyrningen. Flera av kablarnas anslutningshylsor är tillverkade av förtent koppar, medan jordpunkten är tillverkad av aluminium. För att inspektera jordpunkten krävs demontering av inredningsdetaljer med verktyg. Verktyg krävs även för kontroll av jordpunktens beskaffenhet. Det går inte att avgöra jordpunktens beskaffenhet visuellt.
Korrosionspotentialen mellan tenn och aluminium är ca 0,6V vilket leder till galvaniska strömmar om ytan regelbundet översköljs med ett elektrolyt vilket man kan anse att fukt plus vägsalt är.
Resultatet blir oundvikligen att jordpunkten fallerar över tid och att detta innebär en förlust av styrservoförmågan, speciellt när man tar ut mycket effekt ur styrservot, tex genom en häftig undanmanöver. Resultatet blir ett kraftfullt spänningsfall över den försvagade jordpunkten och att elservot omedelbart stängs av. När spänningsfallet upphört återställs servot efter några sekunder vilket kan leda till en överdrivet lätt styrning vilket kan leda till en förnyad okontrollerad situation med fordonet.
På grund av jordpunktens konstruktion är alla Tesla Model S tillverkade inom dessa tillverkningsdatum påverkade av denna risk. Efter detta tillverkningsdatum har jordpunktens konstruktion gjorts om vilket minskar risken för ovanstående problematik.
I vår profession har vi reparerat minst två fordon som råkat ut för plötsligt styrservobortfall, och vi har reparerat ett 20-tal jordpunkter totalt. Vi gör bedömningen att alla Tesla Model S inom dessa tillverkningsdatum kommer att behöva få sina jordpunkter reparerade om fordonet körs eller körts på vägar som saltats.
Sammantaget anser vi att transportstyrelsen skall inleda en granskning kring detta fel och ålägga Tesla (TM Sweden AB) att skyndsamt utfärda en återkallelse för alla berörda fordon så att risken för skada eller död minimeras.
Önskar transportstyrelsen mer data kan vi tillhandahålla detta på begäran.
Bifogar bild på jordpunkt och elschemat över den berörda jordpunkten. Elschemat är i princip identiskt under de berörda tillverkningsåren.
Mvh,
Fredrik Grufman
"
💥Har du också råkat ut för plötsligt styrservobortfall på din Tesla? Maila in din berättelse till "vag@transportstyrelsen.se" och sätt "Produktsäkerhet" i ämnesraden på mailet.
Tänk på att det är bara du som fordonsägare eller reparatör som skall rapportera in vad du fått för problem med fordonet.
"
👉Idag lämnar vi in en formell begäran till Transportstyrelsen om produktsäkerhetsgranskning avseende Tesla Model S och bortfall av servostyrning.
Så här lyder mailet som nu skickats till "vag@transportstyrelsen.se"
"
Tesla Model S 2013-2015 förlust av styrservo och bromsservo
Tesla Model S tillverkad från ~2012 till och med 2015-09-16 kan förlora styrservoförmåga och i vissa fall bromsservoförmåga utan förvarning under körning. Inträffar detta leder det till att styr- och bromsförmågan reduceras mycket kraftigt under körning med risk för krasch, personskada eller död.
På Tesla Model S är styrservot elektriskt. Jordningen av strömmatningen till styrservot görs genom en gemensam jordpunkt (GND_LF) på insidan av vänster rambalk i framändan av fordonet. Rambalken som är av aluminium är försedd med en jordpunkt och jordmutter av aluminium. Flera jordkablar är förbundna till samma jordpunkt. Exempelvis flera kylpumpar, torkarmotor, abs-system och servostyrningen. Flera av kablarnas anslutningshylsor är tillverkade av förtent koppar, medan jordpunkten är tillverkad av aluminium. För att inspektera jordpunkten krävs demontering av inredningsdetaljer med verktyg. Verktyg krävs även för kontroll av jordpunktens beskaffenhet. Det går inte att avgöra jordpunktens beskaffenhet visuellt.
Korrosionspotentialen mellan tenn och aluminium är ca 0,6V vilket leder till galvaniska strömmar om ytan regelbundet översköljs med ett elektrolyt vilket man kan anse att fukt plus vägsalt är.
Resultatet blir oundvikligen att jordpunkten fallerar över tid och att detta innebär en förlust av styrservoförmågan, speciellt när man tar ut mycket effekt ur styrservot, tex genom en häftig undanmanöver. Resultatet blir ett kraftfullt spänningsfall över den försvagade jordpunkten och att elservot omedelbart stängs av. När spänningsfallet upphört återställs servot efter några sekunder vilket kan leda till en överdrivet lätt styrning vilket kan leda till en förnyad okontrollerad situation med fordonet.
På grund av jordpunktens konstruktion är alla Tesla Model S tillverkade inom dessa tillverkningsdatum påverkade av denna risk. Efter detta tillverkningsdatum har jordpunktens konstruktion gjorts om vilket minskar risken för ovanstående problematik.
I vår profession har vi reparerat minst två fordon som råkat ut för plötsligt styrservobortfall, och vi har reparerat ett 20-tal jordpunkter totalt. Vi gör bedömningen att alla Tesla Model S inom dessa tillverkningsdatum kommer att behöva få sina jordpunkter reparerade om fordonet körs eller körts på vägar som saltats.
Sammantaget anser vi att transportstyrelsen skall inleda en granskning kring detta fel och ålägga Tesla (TM Sweden AB) att skyndsamt utfärda en återkallelse för alla berörda fordon så att risken för skada eller död minimeras.
Önskar transportstyrelsen mer data kan vi tillhandahålla detta på begäran.
Bifogar bild på jordpunkt och elschemat över den berörda jordpunkten. Elschemat är i princip identiskt under de berörda tillverkningsåren.
Mvh,
Fredrik Grufman
"
💥Har du också råkat ut för plötsligt styrservobortfall på din Tesla? Maila in din berättelse till "vag@transportstyrelsen.se" och sätt "Produktsäkerhet" i ämnesraden på mailet.
Tänk på att det är bara du som fordonsägare eller reparatör som skall rapportera in vad du fått för problem med fordonet.
Fredrik Grufman är tuff som vågar stå upp mot Tesla, han har väl fått deras advokater på halsen förut?K Kane skrev:
Jag gillar verkligen hans videos.
Känns som en sådan verkstad man vill lämna bilen till, som blir mer och mer sällsynt.
Dock har väl han siktat in sig på amerikanska bilar, som väl just nu, i synnerhet Tesla, inte känns som något man byter till.
Om du menar den lille rackaren som sitter på flottören så ja. Nålen som sitter på trotteln påverkar inte överflödningen och är inte tät. Den här lille gynnaren är det som tätar när förgasaren är full. Antingen sitter den fel, sätet smutsigt eller så är nål eller säte skadat.N Niq skrev:Men om nålventilen som flottören påverkar inte är tät så läcker det väl också bensin? Flottören ser hel ut och rör sig lätt. Den stannar på rätt höjd också. Skruven som man ställer luft/bränsleblandning med tänker jag på. Den som är nummer 4 i din länk. Finns det någon grundinställning för tomgångsskruven? Jag har inte hittat någon. Jag har rivit förgasaren och gjort rent den 2 gånger nu.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet att du säger att du rengjort förgasaren men om mopeden gick bra med samma luftfilter, förgasare, samma trottelnål, samma munstycken förra året så är det få saker det kan vara: tjuvluft, smuts i förgasaren, trasig reeds (om sådana finns på mopeden, eller för dåligt flöde av bensin till förgasaren.
Tänk på att minsta lilla flaga i ett munstycke räcker. Helst skulle förgasaren rivas och ultraljudstvättas och sedan blåsas igenom med tryckluft.
Jag vet hur trist det är att hitta dessa fel. Höll på i tre dagar med att hitta rätt munstycke till grabbens moped. Den köptes dock som renoveringsobjekt och gick inte vid köpet.
Redigerat:
Ja jag får väl ta o putsa allt en gång till. Har ingen ultraljudstvätt. Men har blåst och sköljt igenom allt. Vet du hur man tar reda på vilken storleks förgasare man har? Om det är tex en 16 eller 18?j.f.s skrev:
Om du menar den lille rackaren som sitter på flottören så ja. Nålen som sitter på trotteln påverkar inte överflödningen och är inte tät. Den här lille gynnaren är det som tätar när förgasaren är full. Antingen sitter den fel, sätet smutsigt eller så är nål eller säte skadat.
[bild]
Jag vet att du säger att du rengjort förgasaren men om mopeden gick bra med samma luftfilter, förgasare, samma trottelnål, samma munstycken förra året så är det få saker det kan vara: tjuvluft, smuts i förgasaren, trasig reeds (om sådana finns på mopeden, eller för dåligt flöde av bensin till förgasaren.
Tänk på att minsta lilla flaga i ett munstycke räcker. Helst skulle förgasaren rivas och ultraljudstvättas och sedan blåsas igenom med tryckluft.
Jag vet hur trist det är att hitta dessa fel. Höll på i tre dagar med att hitta rätt munstycke till grabbens moped. Den köptes dock som renoveringsobjekt och gick inte vid köpet.
Ta isär förgasaren, skruva ur alla munstycken och kontrollera att de är raka, inte skadade på något sätt och att de är rena. Blås igenom förgasaren och rengör med tops eller tandpetare eller liknande. Undvik metall om du kan. Tunn ståltråd går iofs bra om den är grannare än hålet den ska igenom och man är försiktig. Tex bindningstråd som man använder i trädgården brukar fungera bra. Blås igenom med tryckluft. Skruva tillbaka munstyckena försiktigt. Har sett munstycken som är krokiga för att någon dragit dem för hårt.
Storleken brukar vara diametern på insugssidan. Dvs den sidan som sitter mot motorn.
Storleken brukar vara diametern på insugssidan. Dvs den sidan som sitter mot motorn.