828 476 läst · 12 250 svar
828k läst
12,3k svar
Allt om bilen
Titta på Vparts.se också, de har färdiga kit.Storsockret skrev:
Det är dags att byta kamrem på vår XC70 (D5 AWD 2008) och jag har ett hum av vad jag ska beställa, men jag tog ändå en sväng förbi Volvo för att höra vad delarna skulle gå på via dom. Hade jag suttit på en stol hade jag nog nästan trillat av den. En bit över 9000 (!) för bara delar. Om jag inte har missat något så kan jag beställa alla delar från utlandet för under 2000kr, och då är det ändå Continental/Contitech-delar på alltihop. Jag vet att Volvo måste ha marginaler men liksom.. jag vågade inte ens fråga vad arbetstiden skulle gå på.
Tänker mig att detta borde vara rätt?
Kamrem / vattenpump
[länk]
Multirem
[länk]
AC-rem
[länk]
Har du frihjulsnav på generatorn?Storsockret skrev:
Det är dags att byta kamrem på vår XC70 (D5 AWD 2008) och jag har ett hum av vad jag ska beställa, men jag tog ändå en sväng förbi Volvo för att höra vad delarna skulle gå på via dom. Hade jag suttit på en stol hade jag nog nästan trillat av den. En bit över 9000 (!) för bara delar. Om jag inte har missat något så kan jag beställa alla delar från utlandet för under 2000kr, och då är det ändå Continental/Contitech-delar på alltihop. Jag vet att Volvo måste ha marginaler men liksom.. jag vågade inte ens fråga vad arbetstiden skulle gå på.
Tänker mig att detta borde vara rätt?
Kamrem / vattenpump
[länk]
Multirem
[länk]
AC-rem
[länk]
Kan vara läge att byta samtidigt.
/Höghus
Jag kanske inte kollat nog mycket, men jag hittade sist inga mer färdiga kit än dom jag länkat från aero motors? Får kika igen kanske.MathiasS skrev:
Det har jag faktiskt ingen aning omHöghus skrev:
Edit* Jo det ser ut så
https://aeromotors.se/kataloog/article/1702600/vkm-03653-skf
Jag kollade på Mekonomen och du har nog det.Storsockret skrev:
Det kan bli dyrt haveri om den kärvar, 1000kr där, finns billigare.
Kräver specialverktyg för byte.
/Höghus
Läste detta på jagrullarHöghus skrev:
"Om bilen gått långt typ över 26000 mil är troligtvis även släpringar och lager slut, överväg då köp av begagnad generator med mindre mil från bildelsbasen."
Känns som det barkar iväg nu, bilen i fråga har gått 42000 mil. Så det är ju liksom en balansgång mellan att hålla vid liv och att överspendera.
https://aeromotors.se va en billig sida, den ska sparas, 5xxkr/styck på bromsskivor vs Autodoc som tar nära dubbla priset på samma märke (A.B.S.) + gratis frakt
Tar allt jag behöver nuförtiden från aeromotors om det inte är något som är jättebråttom. Har nog lagt 10-15 ordrar totalt utan problem. Fick fel givare en gång men det var inga problem. Ny skickades samma dag och den felaktiga fick jag behålla.T Tamak skrev:
Lade mig på montörsvagnen igår och kollade under saaben, ganska trevligt att kunna glida in under bilen, fast också skrämmande tycker jag...
Men prio 1 blir nog en begränsad motortvätt på undersidan så jag kan se var all olja kommer ifrån. Det lite överallt och det är svårt att säga varifrån allt kommer. Jag hoppas och tror att detta allt är från styrväxeln och det bara slingas runt överallt av drivaxeln.
Annars får jag funderar om det läcker ur vevaxeln både fram och bak eller ur växellådan (men nivån där ser oförändrad ut).
Men prio 1 blir nog en begränsad motortvätt på undersidan så jag kan se var all olja kommer ifrån. Det lite överallt och det är svårt att säga varifrån allt kommer. Jag hoppas och tror att detta allt är från styrväxeln och det bara slingas runt överallt av drivaxeln.
Annars får jag funderar om det läcker ur vevaxeln både fram och bak eller ur växellådan (men nivån där ser oförändrad ut).
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Komplettera kabelanslutning infällt mätarskåp
El -
Får 230v mellan nolla och jord… Är allt som det ska? Eller?
El -
Peters shotgunhus i Husdrömmar - med ALLT om konstruktionen
Artikelkommentarer -
Låskolv fastnar ibland, alltså den delen som kallas tryckesfall och fjädrar.
Fönster & Dörrar -
Allt om tåg
Övrigt Off Topic