18 889 läst · 166 svar
19k läst
166 svar
Är Hemnet värt priset?
När vi sålde 2021 så var det på mäklarens inrådan att först köra utan Hemnet genom att annonsera via Boneo gratis, vilket inte föll så väl..
Bakom Boneo står mäklarföretagen Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Bjurfors, SkandiaMäklarna, Mäklarhuset, HusmanHagberg, ERA och Mäklarringen.
Så dessa mäklare har ett egenintresse i att inte använda Hemnet och marknadsför istället sin egna sajt..
Jag har också uppfattat att Booli endast kopierar befintliga annonser alltså är det ingen tjänst man kan köpa utan den får man gratis ifall man annonserar hos dom andra..
Bakom Boneo står mäklarföretagen Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Bjurfors, SkandiaMäklarna, Mäklarhuset, HusmanHagberg, ERA och Mäklarringen.
Så dessa mäklare har ett egenintresse i att inte använda Hemnet och marknadsför istället sin egna sajt..
Jag har också uppfattat att Booli endast kopierar befintliga annonser alltså är det ingen tjänst man kan köpa utan den får man gratis ifall man annonserar hos dom andra..
BirgitS skrev:
Någon skulle säkert bli rätt upprörd om någon snor deras bilder för att använda kommersiellt.
Jag kollade några annonser och det verkar stämma, jag pudlar om detta och antar att detta är en av orsakerna till att Booli inte tar emot privata annonser, utan enbart via mäklare.
Osökt kommer då frågan; får Booli kickback från Hemnet ? 🙄
Redigerat:
Du kanske ska läsa på lite innan du skriver:P Peter787 skrev:
”Till salu-annonser
Hur hämtar Booli in annonser?Vi samlar in bostadsannonser på olika sätt.
- Booli finns tillgängligt i både Vitec och FasAd för direktpublicering. Fördelen med att publicera direkt från ditt mäklarsystem är att det går supersnabbt och att du enkelt kan göra förändringar i annonsen som syns på Booli omgående.
- Booli är inte en annonsplats som andra bostadssajter, utan fungerar också som en sökmotor, ungefär som Google. Därför söker vi upp bostäder som finns publicerade på internet. En hemsida är publik information och när en mäklare publicerar något på sin hemsida så kommer det upp på Google, Bing och alla andra sökmotorer samt på Booli.”
https://www.booli.se/sv/articles/1778470-sa-funkar-booli-vanliga-fragor
Den kommentaren borde du själv ta till dig 'Rejäl"R Rejäl skrev:Du kanske ska läsa på lite innan du skriver:
”Till salu-annonser
Hur hämtar Booli in annonser?
Vi samlar in bostadsannonser på olika sätt.
- Booli finns tillgängligt i både Vitec och FasAd för direktpublicering. Fördelen med att publicera direkt från ditt mäklarsystem är att det går supersnabbt och att du enkelt kan göra förändringar i annonsen som syns på Booli omgående.
- Booli är inte en annonsplats som andra bostadssajter, utan fungerar också som en sökmotor, ungefär som Google. Därför söker vi upp bostäder som finns publicerade på internet. En hemsida är publik information och när en mäklare publicerar något på sin hemsida så kommer det upp på Google, Bing och alla andra sökmotorer samt på Booli.”
[länk]
Du förstod inte. Min poäng är att kostnaden inte är att göra plattformen (eller CC substitutet)P Peter787 skrev:
Kostnaden är att marknadsföra å sälja produkten
R Riverground skrev:
När jag sålde 2022 rekommenderade min mäklare att jag tog Hemnet premium och det var super. Men viktigast var mäklaren och bilderna, även film på lgh och utanför med sån flygande kanera (hittar inte ordet😅), planlösning uppmätt och perfekt med verklighet överensstämmande. Men mäklaren var kanske allra viktigast, han var ju den som fixade allt och svarade i telefon när som helst.,när han fick ett nytt bud ringde han direkt upp den som blivit överbjuden och på detta sätt fick jag LÅNGT över förväntat! Han hade en fast del arvode och en rörlig som ju blev extra sporre för honom att sälja dyrare.M Mats_R skrev:Hej
En bekant ska sälja en enrums bostadsrätt i en av Stockholms förorter. Mäklaren begär 7000kr extra för att annonsera i Hemnet. Tror ni att det är värt pengarna, eller vilka andra ställen kan man annonsera på? Booli kanske?
Mäklaren vill istället för provision ha ett fast arvode, ca.50000kr, för alla mindre objekt. Vad tänker ni om det upplägget? Mäklarens incitament för ett högt pris blir väl istället en snabb affär?
Om jag skulle sälja igen, skulle jag lätt ta honom igen!
Men jag kollar hela tiden på lägenheter, både på Hemnet och Booli (men där kan de ju ligga SÅ länge). Skulle jag leta hus, så skulle jag absolut välja Hemnet.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Frågor avs mäklares provision, 'trappa' för att jobba extra mycket/hög
Köpa & Sälja hus -
Ska man köpa dröm 70-tals hus med vissa error?
Köpa & Sälja hus -
Sättningskador?
Köpa & Sälja hus -
Kan en bostadsinspektion avskräcka säljaren? Erfarenheter efterfrågas!
Köpa & Sälja hus -
Uppskovsbelopp, vad gäller?
Köpa & Sälja hus