27 591 läst ·
166 svar
28k läst
166 svar
Är Hemnet värt priset?
Snarare du som missförstått Booli och i en tråd om Hemnet är det imho viktigt att rätt info om störste konkurrenten Booli presenteras.H HEM2121 skrev:
Annars riskerar läsare av tråden också missförstå vad Boolis affärsidé är…
Att göra all papperexercis och byta ägare tar c:a 1 timme för en mäklaren att göra. Sen får man betala för att de åker ut på visningar, resväg och tiden de är på plats i objekten. En mäklare tjänar 80-200K per månad i ok tider beroende på hur många objekt de säljer per månad. Det finns alltid massor med förhandlingsutrymme när du pratar med en fastighetsmäklare.M Mats_R skrev:Hej
En bekant ska sälja en enrums bostadsrätt i en av Stockholms förorter. Mäklaren begär 7000kr extra för att annonsera i Hemnet. Tror ni att det är värt pengarna, eller vilka andra ställen kan man annonsera på? Booli kanske?
Mäklaren vill istället för provision ha ett fast arvode, ca.50000kr, för alla mindre objekt. Vad tänker ni om det upplägget? Mäklarens incitament för ett högt pris blir väl istället en snabb affär?
Det gäller ju att nå så många potentiella köpare som möjligt. 7 000 kr är ju ingenting i sammanhanget. Jag skulle aldrig säga nej till Hemnet.M Mats_R skrev:Hej
En bekant ska sälja en enrums bostadsrätt i en av Stockholms förorter. Mäklaren begär 7000kr extra för att annonsera i Hemnet. Tror ni att det är värt pengarna, eller vilka andra ställen kan man annonsera på? Booli kanske?
Mäklaren vill istället för provision ha ett fast arvode, ca.50000kr, för alla mindre objekt. Vad tänker ni om det upplägget? Mäklarens incitament för ett högt pris blir väl istället en snabb affär?
Man brukar säga att dilemmat för säljare är att det är lätt att se resultatet men svårt att se alla aktiviteter. Och dilemmat för marknadsförare är att det är lätt att se aktiviteterna men svårt att se resultatet. Jag tolkar din kommentar som att du ser mäklaren som säljare. Men om det är så enkelt som du verkar tycka, varför inte sälja själv och ta hjälp av t ex din bank för själva kontraktshanteringen?Q qz-mackan skrev:Att göra all papperexercis och byta ägare tar c:a 1 timme för en mäklaren att göra. Sen får man betala för att de åker ut på visningar, resväg och tiden de är på plats i objekten. En mäklare tjänar 80-200K per månad i ok tider beroende på hur många objekt de säljer per månad. Det finns alltid massor med förhandlingsutrymme när du pratar med en fastighetsmäklare.
Ja, bryr man sig inte om hur många som annonsen exponeras för så är det en bra strategi.R RolfRolf skrev:
Själv skulle jag använda både Hemnet och Booli för att få ut så bra pris som möjligt.
Idiotiskt råd. Varför ta den uppenbara risken att förlora X antal 100000kr i försäljningslikvid bara för att man ska ”våga” vara principiell…???R RolfRolf skrev:
Man kan tycka vad man vill om Hemnet men är ens principer värda så mycket i ett ämne de allra flesta inte har sååå starka åsikter?
No way
Kollade färska siffror på SimilarWeb. I december hadeR Risarvaren skrev:
Hemnet 12,4 miljoner besök, 71 miljoner sidvisningar, en bounce rate på 29% och en genomsnittlig besökstid på 5 min 6 sek
Booli hade 4,3 miljoner besök, 24 miljoner sidvisningar, bounce rate 36% och en genomsnittlig besökstid på 4 min 54 sek
Du borde byta mäklare. Den du fått tag i är inte seriös.
Jag har fått bra information från mäklaren. Har berättat att de lägger upp annonsen på sin egen hemsida. Sedan kopierar Boli och Boneo information därifrån, men inte allt, utan de lägger en länk till mäklarens sida så att köparen ska få all info. Fick också veta att JAG kan köpa en annons på Hemnet om jag önskar det. Mäklaren beställer iofs den åt mig, men jag får fakturan. Informerade också att Hemnetfakturan måste jag betala även om huset inte blir sålt. Jag fick också information om att mäklaren får kick- back från både Hemnet och besiktningsföretaget. Fick även veta hur mycket, men först efter att jag ställt frågan.
Man behöver inte köra med Hemnet, men de fyra mäklare jag varit i kontakt med menar att antalet intressenter ökar.
Jag har inte ännu bestämt om jag ska köpa Hemnetannons. Får se hur det går utan det först. Men det är ju surt att snika 7 000 om jag därmed riskerar 100-200 000. Så jag köper nog den lotten även om det är mycket betalt för deras minimala insats.
Jag har fått bra information från mäklaren. Har berättat att de lägger upp annonsen på sin egen hemsida. Sedan kopierar Boli och Boneo information därifrån, men inte allt, utan de lägger en länk till mäklarens sida så att köparen ska få all info. Fick också veta att JAG kan köpa en annons på Hemnet om jag önskar det. Mäklaren beställer iofs den åt mig, men jag får fakturan. Informerade också att Hemnetfakturan måste jag betala även om huset inte blir sålt. Jag fick också information om att mäklaren får kick- back från både Hemnet och besiktningsföretaget. Fick även veta hur mycket, men först efter att jag ställt frågan.
Man behöver inte köra med Hemnet, men de fyra mäklare jag varit i kontakt med menar att antalet intressenter ökar.
Jag har inte ännu bestämt om jag ska köpa Hemnetannons. Får se hur det går utan det först. Men det är ju surt att snika 7 000 om jag därmed riskerar 100-200 000. Så jag köper nog den lotten även om det är mycket betalt för deras minimala insats.
Bara det att Mäklaren får provision från Hemnet gör ju att Mäklaren gärna vill ha annons på Hemnet. Prova först med Booli och fungerar det inte för er så köp annons på Hemnet i steg 2.lilytwig skrev:
Du borde byta mäklare. Den du fått tag i är inte seriös.