18 889 läst · 166 svar
19k läst
166 svar
Är Hemnet värt priset?
Ok, sorry, det såldes 2016 till amerikanska riskkapitalister men ägarskapet har ändrats sen dess.Z Zodde skrev:
Och de 7000 även är avdragsgilla som försäljningsomkostnader.
Coca-Cola /Pepsi är också lätt att kopiera å sälja till en bråkdel av priset. Det har gjorts å görs många försök kontinuerligt att ta ner dessa från tronen. Ingen lyckas. Varför??P Peter787 skrev:
Samma med Hemmet. Hur många förlustår skulle en utmanares ägare acceptera?
Vem är villig å ta den risken?
Hemnet är dyra/ market cap är högt. Just pga det nästan naturliga monopol de har.
Visst, men problemet just nu i Borås där vi försöker sälja vår lägenhet är att nästan inget säljs överhuvudtaget och man måste betala Hemnet-annonsen antingen det blir sålt eller inte. Och annonsen gäller bara ett visst tag (tror det är 3 månader), sen får man betala igen. Allt går givetvis att sälja om man dumpar priset men i vårt fall låter vi i så fall hellre lägenheten stå tomD dataingenjören skrev:
7000 låter billigt, en premiumannons börjar på ca 11.000 för en liten etta i Sthlm.M Mats_R skrev:Hej
En bekant ska sälja en enrums bostadsrätt i en av Stockholms förorter. Mäklaren begär 7000kr extra för att annonsera i Hemnet. Tror ni att det är värt pengarna, eller vilka andra ställen kan man annonsera på? Booli kanske?
Mäklaren vill istället för provision ha ett fast arvode, ca.50000kr, för alla mindre objekt. Vad tänker ni om det upplägget? Mäklarens incitament för ett högt pris blir väl istället en snabb affär?
Hemnet har bäst gränssnitt och är klart bäst när man säljer och köper.
Många mäklare har en kickback på att sälja in Hemnet till kund. Det vill säga att de får pengar för det.
Booli är inte en annonsplats på det sättet. De har en sökmotor som letar igenom nätet efter annonser och lyfter upp dem på sin site. Om en mäklarfirma inte vill vara med hos Booli så blockerar de den. Booli kostar inget. ...ch ägs delvis av SBAB...
Booli är inte en annonsplats på det sättet. De har en sökmotor som letar igenom nätet efter annonser och lyfter upp dem på sin site. Om en mäklarfirma inte vill vara med hos Booli så blockerar de den. Booli kostar inget. ...ch ägs delvis av SBAB...
Här kan man läsa mer även om det inte var jättefärska uppgifter: https://www.hemnet.se/artiklar/guider/2020/02/19/forsaljningssamarbeteS sigge1000 skrev:
Så borde ju gå att förhandla om priset med mäklaren...

Det är just det vi har konstaterat, att de inte har monopol och det är enkelt att skapa en konkurrerande lösning som går att i praktiken ge bort, t.ex. bekostad via annonser, likt Byggahus.Z Zodde skrev:Coca-Cola /Pepsi är också lätt att kopiera å sälja till en bråkdel av priset. Det har gjorts å görs många försök kontinuerligt att ta ner dessa från tronen. Ingen lyckas. Varför??
Samma med Hemmet. Hur många förlustår skulle en utmanares ägare acceptera?
Vem är villig å ta den risken?
Hemnet är dyra/ market cap är högt. Just pga det nästan naturliga monopol de har.
Du kan inte jämföra med fysiska produkter, där är initialkostnaden astronomisk, jämfört med en nätlösning.
Både i CC å Hemnets fall handlar det om att bygga ett varumärke.P Peter787 skrev:
Produktionskostnaden för ett bryggeri att börja producera en ny smak Kostar inte mer än att bygga upp en konkurrerande ”nätlösning”
Hur ska du få kunder att börja använda din lösning istf Hemnet. Det är här den stora kostnaden ligger!!
Vilka incitament ska de 10000tals första kunderna få så de övertygas p välja dig istf Hemnet?
Vilka incitament ska du ge mäklarna?
Hur mycket ska du lägga på reklam å andra marknads aktiviteter så att köparna inser att du är ett seriöst alternativ till Hemnet.
Vem vågar ta risken med ett antal dyra förlustår med högst osäker möjlighet att bli framgångsrik
Det är heller inte så att totala marknaden ökar kraftigt så det naturligt nog finns plats för en spelare till utan här blir den enes bröd den andres dld.
Det är absolut inte plattformen som är produkten, men en väl fungerande plattform med en låg tröskel underlättar väldigt mycket för att nå kunderna, i synnerhet nya kunder.C cpalm skrev:
Sen är naturligtvis priset en faktor och jag tror många slänger ut en annons på t.ex. Booli också, eftersom det är gratis.
Mäktaren är ju antagligen (84% är medlemmar), via Mäklarsamfundet, delägare i Hemnet, så det är ju troligt att de flesta mäklarna pratar för Hemnet, dessutom får ju mäklaren kickback på annonserna https://www.affarsvarlden.se/artikel/maklarnas-mest-lattfortjanta-pengar-kommer-fran-hemnet .
Hur som helst är nog trenden att Hemnets andel av marknaden kommer att minska och de andras att öka.
Redigerat:
Du kan ju inte jämföra ny spelare (t.ex. Booli) som startar ett företag och bygger en lösning för att konkurrera med Hemnet, med ett bryggeri som lägger till en ny produkt till sin portfölj. Bryggeriet har ju redan utrustning, säljkanal och logistik på plats. Du får nog jämföra äpplen med äpplen.Z Zodde skrev:Både i CC å Hemnets fall handlar det om att bygga ett varumärke.
Produktionskostnaden för ett bryggeri att börja producera en ny smak Kostar inte mer än att bygga upp en konkurrerande ”nätlösning”
Hur ska du få kunder att börja använda din lösning istf Hemnet. Det är här den stora kostnaden ligger!!
Vilka incitament ska de 10000tals första kunderna få så de övertygas p välja dig istf Hemnet?
Vilka incitament ska du ge mäklarna?
Hur mycket ska du lägga på reklam å andra marknads aktiviteter så att köparna inser att du är ett seriöst alternativ till Hemnet.
Vem vågar ta risken med ett antal dyra förlustår med högst osäker möjlighet att bli framgångsrik
Det är heller inte så att totala marknaden ökar kraftigt så det naturligt nog finns plats för en spelare till utan här blir den enes bröd den andres dld.
Hemnet har naturligtvis en fördel av att de startades av mäklare knutna till Mäklarsamfundet som fortfarande har en kontrollpost (över 10%) i företaget.
Hemnet tar ju betalt för annonser och 'mutar' mäklarna med kickback (länk: https://www.affarsvarlden.se/artikel/maklarnas-mest-lattfortjanta-pengar-kommer-fran-hemnet ).
Booli har ju inte den möjligheten till kickback eftersom annonserna är gratis, men inget hindrar ju fastighetssäljaren att kräva att det ska annonseras på Booli, oavsett vad mäklaren vill.
Tiden får väl utvisa vem som vinner.
Jag har uppfattat det som att Booli söker igenom alla mäklares webbsidor och utifrån det gör sina "annonser". Säljaren kan alltså inte kräva att något ska annonseras på Booli och mäklarna kan inte hindra att en annons på deras egna sidor också hamnat på Booli.P Peter787 skrev:
https://www.booli.se/salja-bostad
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Frågor avs mäklares provision, 'trappa' för att jobba extra mycket/hög
Köpa & Sälja hus -
Ska man köpa dröm 70-tals hus med vissa error?
Köpa & Sälja hus -
Sättningskador?
Köpa & Sälja hus -
Kan en bostadsinspektion avskräcka säljaren? Erfarenheter efterfrågas!
Köpa & Sälja hus -
Uppskovsbelopp, vad gäller?
Köpa & Sälja hus