18 889 läst · 166 svar
19k läst
166 svar
Är Hemnet värt priset?
Nej, det är ungefär vad det kostar numera. Priset varierar utifrån ort och utgångspris. Se här: https://www.hemnet.se/priserM Matpe skrev:
Väl en stor mäklarfirma som fastighetsbyrån, vår hemsida är näst störst efter hemnet och booli kopierar hemmet och alla mäklares hemsidor så där syns man då, de kostar ingenting annonsera där.M Mats_R skrev:Hej
En bekant ska sälja en enrums bostadsrätt i en av Stockholms förorter. Mäklaren begär 7000kr extra för att annonsera i Hemnet. Tror ni att det är värt pengarna, eller vilka andra ställen kan man annonsera på? Booli kanske?
Mäklaren vill istället för provision ha ett fast arvode, ca.50000kr, för alla mindre objekt. Vad tänker ni om det upplägget? Mäklarens incitament för ett högt pris blir väl istället en snabb affär?
Sen antingen en fast eller stege spelar nog mindre roll idag när budgivningar lyser med sin frånvaro, jobbet blir nog lika bra oavsett.
50 000 kr är vanligt pris för en lägenhet idag
Anlitar han/hon en mäklare hoppas jag att han valt en som han kan ställa de här frågorna till direkt. Kan han inte känna sig bekväm med att ställa de här frågorna kanske han skulle ta kontakt med ytterligare mäklare?M Mats_R skrev:Hej
En bekant ska sälja en enrums bostadsrätt i en av Stockholms förorter. Mäklaren begär 7000kr extra för att annonsera i Hemnet. Tror ni att det är värt pengarna, eller vilka andra ställen kan man annonsera på? Booli kanske?
Mäklaren vill istället för provision ha ett fast arvode, ca.50000kr, för alla mindre objekt. Vad tänker ni om det upplägget? Mäklarens incitament för ett högt pris blir väl istället en snabb affär?
Fakturan från Hemnet går direkt till dig som slutkund så den kostnaden är svår att komma ifrån om du behöver synas där. Det går bra att sälja en bostad utanför Hemnet, om du har ett attraktivt objekt på en stabil marknad och är beredd att lägga tid. Frekvensen på anmälningar från kunder som faktiskt blir köpare är avsevärt lägre på övriga sidor än på Hemnet, men förhandlingsläget är bättre på övriga när man lägger tid.
50.000 för en etta låter rimligt i min värld (storstad) men det beror såklart på fler faktorer än så. Bland annat huruvida mäklaren kan vägleda i försäljningen så att man slipper känna sig osäker och vända sig till forum för hjälp.
Långt svar på en kort fråga men sammamfattningsvis; Hemnet (och då premium) är värt det om du vill sälja omgående.
Antalet objekt är mindre intressant för en säljare än antalet besök. Senast jag kollade, d v s förra året när den här frågan var uppe här, hade Hemnet ungefär fyra gånger så många besök som Booli. Fler besök och mindre konkurrens, valet borde vara lätt?P Peter787 skrev:
Det är möjligt att det varierar över tid, men om det är en trend att Hemnet har gått från 4 gånger så många objekt till hälften så många, har ju rätt många säljare gjort ett val.S saltis99 skrev:
Läs igen vad jag skrev. Hemnet har fyra gånger så många BESÖK som Booli, även om Booli har fler objekt. Det är antalet besök som är viktigt för säljaren.P Peter787 skrev:
Vi håller på och försöker sälja en tvåa i Borås. Har inte annonserat på Hemnet eftersom de är hutlöst dyra (det är ju numera amerikanska riskkapitalister som äger Hemmet). Men det är näst intill helt stiltje på bostadsmarknaden i Borås, nästan inget säljs. Jag kollade upp de tvåor som är till salu i den stadsdelen där vår ligger och hälften är annonserade på Hemnet och de säljs inte heller. På Booli kommer ju allt ut som finns på någon mäklsres hemsida så utbudet där är ungefär dubbelt så stort som på Hemmet. Som spekulant missar man väldigt mycket om man inte snvänder Booli.M Mats_R skrev:Hej
Förhållandena kanske inte är samma i Stockholm, jag vet inte.
Min uppfattning är att alla säljare skulle bojkotta Hemnet.
Personligen kollar jag mer på Booli nu, finns ju mkt mer där. Även många i skarpt läge som inte finns på Hemnet.S Sthlm_ skrev:
Alltid kört med Hemnet för att få en större spridning. Förstår varför mäklaren också vill, för att dom får större mängd av pengarna tillbaka av Hemnet sen.M Mats_R skrev:Hej
Du kan också dra av kostnaden för Hemnet och mäklaren på deklarationen sen.
En retorisk fråga; vem ansvarar för websitens räknare för antalet unika besökare?S saltis99 skrev:
Om man som annonsör väljer skyltfönster baserat på antalet besök, finns ett visst incitament att blåsa upp antalet besök eller hur ?
Jag skulle varit jäkligt orolig om jag satsat 1,5 miljarder i ett företag (börsvärde idag på 36.3 MILJARDER) med en produkt som är så enkel att kopiera, lätt att driva och skala upp/ner, samtidigt som man är prisledande uppåt och tydligen höjer priset kontinuerligt.
Redigerat:
Det finns olika nivåer av annonser på Hemnet och 7000 kr är nog den dyraste. Skulle nog inte välja den i första hand. Du behöver kolla upp själv. Mäklaren brukar informera om detM Mats_R skrev:Hej
Din retoriska fråga kan besvaras med "det finns många verktyg som mäter detta, t ex Google Analytics, SimilarWeb, SemRush, Ahrefs m fl". När jag svarade i en tidigare tråd använde jag SimilarWeb för att jämföra Hemnet och Booli. Så nej, det är inte Hemnet som räknar besöken om du nu trodde det.P Peter787 skrev:
Det finns många verktyg för att generera syntetisk trafik till en site, det brukar man göra när man prestandatestar molnlösningar.S saltis99 skrev:
Så besökssiffror ska tas med en nypa salt.
Oavsett vad som är sant om antalet besökare, torde Hemnets tid som total marknadsledare närma sig sitt slut.
Med ett börsvärde på 36,3 miljarder och verksamhet i huvudsak i Sverige med 10,5 miljoner invånare, och produkten är helt fokuserad på "sällanköpsmarknaden", är det väl bara att konstatera att deras börskurs motsvarar över 3000, per potentiell kund är helt orealistiskt.
Redigerat:
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Frågor avs mäklares provision, 'trappa' för att jobba extra mycket/hög
Köpa & Sälja hus -
Ska man köpa dröm 70-tals hus med vissa error?
Köpa & Sälja hus -
Sättningskador?
Köpa & Sälja hus -
Kan en bostadsinspektion avskräcka säljaren? Erfarenheter efterfrågas!
Köpa & Sälja hus -
Uppskovsbelopp, vad gäller?
Köpa & Sälja hus