50 156 läst · 98 svar
50k läst
98 svar
89 papp för extra uttag, bestrida eller köpa
Svensk standard säger inte si eller så och ändras inte varje år, vad ss säger är heller inte luddigt, det finns tydligt definerat.L lars80 skrev:Har du godkänt ett kontrakt så är du fast i det avtalet, går säkert att bryta avtalet men då finns det nog en straffavgift inbakad för entreprenörens alla kostnader vid hävning av beställning.
Att "svensk standard" säger si eller så spelar mindre roll när du lämnat accept på offerten, du skulle avtalat om att detta.
Begreppet är dessutom luddigt utan hänvisning som specificerar då standard är en rekommendation och kan ändras från år till år.
Finns ju ingen lag som tvingar till ett viss antal vägguttag men 10st låter ovanligt även för ett litet hus.
Att det blir så dyrt med komplettering beror förmodligen på administrativa kostnader (ändringar kan kräva nya beräkningar alt nya tidsplaner) samt ett entreprenörspåslag vilket brukar vara standard..
Gissar att du fått ett baspris som är prispressat för att sticka ut och se bra ut när folk prisjämför..
Standard gör över ritning för kontraktet om det är totalentreprenad, de ritningar som finns i kontrakt för TE visar tankar och typ, behöver inte beskriva allt.
Men om det är en AB04 TS har skrivit på så är det 10 som gäller.
hej alla .
väggarna är 22,5 cm tjocka i homogent timmer.
antar att ström dras via betongplatta (slang) upp i de två nedersta stockarna och sen ut där etuttaget ska sitta.(dvs kablarna går innuti stockarna).
allt annat som strömbrytare lär dras på samma sätt i och med att fräsning förstör hela utseendet på stocken.
(För förtydligande -ingen isolering och skivmaterial på insidan av ytterväggen utan allt är bara en homogen trave med kexade stockar.
Tidigare nyttjad elektriker har idag fått räkna om installationen utifrån de priser som hustillverkan befaras ha för de första 10 uttagen. Därefter lagt på 13 till för att uppnå ss. Då landar notan i alla fall på 50 tkr. Förhoppningen är att tillverkan kan godta denna prisekvation.
I slutändan fånigt att slåss om 30k på ett bygge som landar på över 6 milj. Men generell prishöjning på typ allt denna vår gör det nödvändigt.
antar att ström dras via betongplatta (slang) upp i de två nedersta stockarna och sen ut där etuttaget ska sitta.(dvs kablarna går innuti stockarna).
allt annat som strömbrytare lär dras på samma sätt i och med att fräsning förstör hela utseendet på stocken.
(För förtydligande -ingen isolering och skivmaterial på insidan av ytterväggen utan allt är bara en homogen trave med kexade stockar.
Tidigare nyttjad elektriker har idag fått räkna om installationen utifrån de priser som hustillverkan befaras ha för de första 10 uttagen. Därefter lagt på 13 till för att uppnå ss. Då landar notan i alla fall på 50 tkr. Förhoppningen är att tillverkan kan godta denna prisekvation.
I slutändan fånigt att slåss om 30k på ett bygge som landar på över 6 milj. Men generell prishöjning på typ allt denna vår gör det nödvändigt.
I massiva timmerväggar brukar man borra stock för stock när man tillverkar stommen OM man inte vill ha utanpåliggande. Det är en rätt "besvärlig" procedur och man måste ha en komplett ritning klar innan stommen tillverkas. Att i efterskott sätta nya infällda uttag går ibland men det kan vara mycket svårt. Och tex brytarledningar kan bli knöliga att gå nedåt med.
Svensk standard skall gälla, hänvisa till att dom ritat fel och inte följt sina egna anvisningarG GustafZ skrev:Hej forument.
Sitter i slutfasen av elritningarna till prefabhus
hoppar rakt på sak.
Hustillverkare marknadsför sig med att de genomför vvs och elinstallation enligt svensk standard.
På elritningar har hustillverkare satt ut 10 uttag i hus
Enligt svensk standart ska det vara 23 st. (3,75 väggmeter mellan varje)
hustillverkare vill ha 89 tkr för att installera dessa 13 st extra uttag som bör läggas till för att uppnå svensk standard.
har sedan 2 år tillbaks skrivit på huskontrakt om 45 sidor text där det på tre rader staplas upp hur många eluttag som ska sitta i huset (10 st).
fråga - skulle ni bita i det sura äpplet för ni inte orkade läsa igenom varenda liten rad på kontraktet - eller bör jag bestrida pristillägget då jag förväntade mig enligt marknadsföringen att hustillverkaren skulle följa kraven för svensk standard.
Tack på förhand.
Tror inte att svensk standard på något sätt är bindande, det är bara något man hänvisar till vid tex upphandlingar. Till syvende och sist är det väl vad man har kommit överens om mellan köpare och säljare.
(Om det inte är elsäkerhetstekniska detaljer, då är det förstås en annan femma).
(Om det inte är elsäkerhetstekniska detaljer, då är det förstås en annan femma).
Verkar som ett konstigt upplägg i vårt hus ritade dom elritningarna sedan kompleterade vi med några uttag efter råd jag fått av en elektriker 1 utag i varje hörn samt vid dörröppningar samt uttag där man vet att utrustning ska kopplas in ex tv sängbord etc. de tog sedan 1400kr per extra uttag av oss när vi bygde 2017. så ditt pris verkar högt men är det ett timmerhus förklarar det kostnaden till stor del. att tvista med risk att förlora i domstol blir dyrt då du ändå skrivit på ett avtal om antal uttag så skulle jag istället lägga krut på förhanling av priset eller tugga i mig bör ju rymmas i budgeten för oförutsedda kostnader i ditt projekt.G GustafZ skrev:Hej forument.
Sitter i slutfasen av elritningarna till prefabhus
hoppar rakt på sak.
Hustillverkare marknadsför sig med att de genomför vvs och elinstallation enligt svensk standard.
På elritningar har hustillverkare satt ut 10 uttag i hus
Enligt svensk standart ska det vara 23 st. (3,75 väggmeter mellan varje)
hustillverkare vill ha 89 tkr för att installera dessa 13 st extra uttag som bör läggas till för att uppnå svensk standard.
har sedan 2 år tillbaks skrivit på huskontrakt om 45 sidor text där det på tre rader staplas upp hur många eluttag som ska sitta i huset (10 st).
fråga - skulle ni bita i det sura äpplet för ni inte orkade läsa igenom varenda liten rad på kontraktet - eller bör jag bestrida pristillägget då jag förväntade mig enligt marknadsföringen att hustillverkaren skulle följa kraven för svensk standard.
Tack på förhand.
vi byggde ett hus där vi lät en arkitekt rita blev marginelt dyrare än att köpa ett myresjö men huset blev som vi ville ha det och osb i alla väggar samt mer isolering så tror den lilla kostnaden redan har betalat sig.
värmer upp 175m2 bergvärme och solceller på taket så årsförbrukningen ligger på ca 3000 kwh netto.
G GustafZ skrev:hej alla .
Då är nog merkostnaden ganska rimlig? Det case du eventuellt har är då huruvida skrivelsen att dom "genomför vvs och elinstallation enligt svensk standard" är en tillräckligt stark utfästelse för att kunna kräva att standardenligt antal uttag ska ingå i grundpriset.
Det billigaste blir väl att dra det utanpå sen när det är färdigt om du inte vill köpa dom extra uttagen, förstår att kostnaden är jobbig men det är ju inte det enklaste materialet du valt att bygga i. Sen om det nu stog i kontraktet så får du ta och bita i det sura äpplet.
Alltså jag är ju ingen kung på att läsa in mig på marknadsföringsunderlag... Men jag kan då inte för mitt liv hitta någonstans på Kontios hemsida att dom följer någon standard.
Intressanta hus är det dock... Jag förstår dom som vill bygga med firman för det verkar vara fina timmringar... Vi hade länge en tanke på ett timmerhus men har haft två varav jag har kvar ett och det är några nackdelar som gjorde att vi valde bort timmer. (Bland annat att dom kan smälla av ett pistolskott i sovrummet mitt i natten om det blir smällkallt)
Intressanta hus är det dock... Jag förstår dom som vill bygga med firman för det verkar vara fina timmringar... Vi hade länge en tanke på ett timmerhus men har haft två varav jag har kvar ett och det är några nackdelar som gjorde att vi valde bort timmer. (Bland annat att dom kan smälla av ett pistolskott i sovrummet mitt i natten om det blir smällkallt)
Precis, hade man haft den kollen som byggaren har hade man byggt huset själv. Ett bedrägligt beteende är vad det är, inget annat!D Daniel 109 skrev:
Hej alla - tack för nya inspel.
Ja i nuläget kommer säkert tillvalen av de 13 uttagen betalas av oss. firman har varit väldigt generös med support i andra ärenden och konstruktionslösningar och det vore synd att låta dethär färga av sig.
(Blev lite väl mycket prishöjningar samtidigt och behöver markera någonstans att vi inte kan förutse varenda installationsdetalj 2 år innan det ens börjat komma på tal om elscheman på detaljnivå.
(att vara uppmärksam på detaljer som 10 st uttag samtidigt som högsta prio är att ens få bygglov för hus,värme,vatten,mark,rivning,avloppsanläggning,fiber,elanslutning på fastigheten (med allt vad det innebär) finner jag som bäddat för felaktigheter.
Som sagt, inget ont om hustillverkaren, finner de mer rediga än många andra jag varit i kontakt med, samt att denhär våren gett upphov till prishöjningar långt över förväntan, men nästa gång får de bli större pengabuffert då jag utgår ifrån begrepp som "nyckelfärdigt med svensk standard"
Ja i nuläget kommer säkert tillvalen av de 13 uttagen betalas av oss. firman har varit väldigt generös med support i andra ärenden och konstruktionslösningar och det vore synd att låta dethär färga av sig.
(Blev lite väl mycket prishöjningar samtidigt och behöver markera någonstans att vi inte kan förutse varenda installationsdetalj 2 år innan det ens börjat komma på tal om elscheman på detaljnivå.
(att vara uppmärksam på detaljer som 10 st uttag samtidigt som högsta prio är att ens få bygglov för hus,värme,vatten,mark,rivning,avloppsanläggning,fiber,elanslutning på fastigheten (med allt vad det innebär) finner jag som bäddat för felaktigheter.
Som sagt, inget ont om hustillverkaren, finner de mer rediga än många andra jag varit i kontakt med, samt att denhär våren gett upphov till prishöjningar långt över förväntan, men nästa gång får de bli större pengabuffert då jag utgår ifrån begrepp som "nyckelfärdigt med svensk standard"
Redigerat: