harry73
När vi byggde hus för 15 år sen kostade ett extra uttag 600 eller 700 kr, ville vi ta bort ett uttag fick vi samma belopp som avdrag.
Så ska det vara tycker jag.

Men det hjälper tyvärr inte dig

• Haha
  • Gilla
mebbo och 2 till
  • Laddar…
Låter ju helt sjukt, vi har 83 stycken (eller runt 40 uttag med två i varje då) fördelat på 220 kvm.

Det är inte så att ts menar att det är ritat 10 uttag per rum och tycker det är lite.........det var ju en tråd tidigare med nå liknande och där saknades det nå uttag per rum om man skulle vara noga och följa standarden slaviskt.

S Stefan1972 skrev:
Det är inte så att ts menar att det är ritat 10 uttag per rum och tycker det är lite
Fast totala vägglängden i ett rum skulle då bli 86 meter vilket vid ett kvadratiskt rum ger en rumsyta på runt 460 kvm och det verkar heller inte riktigt rimligt.
G GustafZ skrev:
Enligt svensk standart ska det vara 23 st. (3,75 väggmeter mellan varje)

• Gilla
Roberthj och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast totala vägglängden i ett rum skulle då bli 86 meter vilket vid ett kvadratiskt rum ger en rumsyta på runt 460 kvm och det verkar heller inte riktigt rimligt.
ja fast standarden säger väl inte hur tätt de inte får sitta. Man kan ju ha en grupp på tio uttag ihop också.. Fast i andra tråden handlade det också om att det var nåt med måttet som inte stämde.Att det blev för lite uttag i ett rum baserat på standardens mått och då hävdades det också mätt på vägg. Jag tycker det borde handla om tillgänglighet att det max ska vara ett avstånd mellan två uttag oavsett var det sitter.

• Gilla
Turbinen1
  • Laddar…
J
Säger någon att de följer en standard men sedan inte gör detta har du ett case.

Frågan är då om kontrakt eller standarden väger tyngre. Jag skulle påstå att ett företag som hänvisar till en standard men sedan gör avsteg måste vara extremt tydliga med detta för att det ska vara ok. Det ska ska helt enkelt stå rmed text att de avviker från standarden avseende bla bla bla

• Gilla
Hempulare
  • Laddar…
Snailman
V Vector skrev:
10 uttag.....är det ett attefall hus....bara i mitt vardagsrum har jag 12st på 12 kvm. Bara tv med kringutrustning är ju 2-3 uttag. Hatar skarvkablar som ligger på golven
9 i dubbelgarage och 61 i huset, då räknar jag inte in uttag för kyl frys, två uttag i diskbänkskåp, uttag för tvättmaskin och torktumlare, centraldammsugare, diskmaskin, ett uttag i vardera två badrum och två portmotorer i garaget, inte heller två trefasuttag i garaget.

Ugn, mikrovågsugn och Häll tillkommer.

• Gilla
Biggan7 och 1 till
  • Laddar…
V
G GustafZ skrev:
Hej forument.
Sitter i slutfasen av elritningarna till prefabhus

hoppar rakt på sak.

Hustillverkare marknadsför sig med att de genomför vvs och elinstallation enligt svensk standard.

På elritningar har hustillverkare satt ut 10 uttag i hus
Enligt svensk standart ska det vara 23 st. (3,75 väggmeter mellan varje)

hustillverkare vill ha 89 tkr för att installera dessa 13 st extra uttag som bör läggas till för att uppnå svensk standard.

har sedan 2 år tillbaks skrivit på huskontrakt om 45 sidor text där det på tre rader staplas upp hur många eluttag som ska sitta i huset (10 st).

fråga - skulle ni bita i det sura äpplet för ni inte orkade läsa igenom varenda liten rad på kontraktet - eller bör jag bestrida pristillägget då jag förväntade mig enligt marknadsföringen att hustillverkaren skulle följa kraven för svensk standard.

Tack på förhand.
Vill du ha uttagen så blir du väl tvungen att betala

• Gilla
Kalendern och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
89' för 13 uttag? Så undrar man varför folk gör saker själva som de inte har behörighet till...
Fick all el omdragen för knappt dubbla den summan och då var det ändå två nya elcentraler i det priset och en ny matarkabel mellan hus och garage.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
harry73
Jag skulle säga att det är bra läge att förhandla ner priset. Entreprenören vill gärna tjäna lite extra, men om du inte väljer extra uttag tjänar de inget extra

Fast allra bäst måste ju vara om man kan få det utfört och sedan bestrida (motiverat av deras påstående att standard ingår) vid slutbetalningen.

• Gilla
  • Haha
guggen och 4 till
  • Laddar…
G GustafZ skrev:
hustillverkare vill ha 89 tkr för att installera dessa 13 st extra uttag som bör läggas till för att uppnå svensk standard.
Nästan 7 tkr per uttag...

G GustafZ skrev:
det på tre rader staplas upp hur många eluttag som ska sitta i huset (10 st).
Jag tror TS måste förklara lite mer om situationen för inget "normalt" hus har enbart tio vägguttag och inte heller är det normalt att betala 7 tkr för ett extra uttag. Antingen är det väldigt speciella förhållanden eller någon form av missförstånd.

Hur många rum har huset? Hur många uttag tänker de sig exempelvis i ett normalt sovrum? I köket? I vardagsrummet?

• Gilla
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men man räknar väl alla innerväggar på varje respektive våning?

Och ett 2-vägs uttag räknas väl ändå bara som ett? Det är väl antal dosor som det handlar om?

G gimmok skrev:
Och ett 2-vägs uttag räknas väl ändå bara som ett?
Ja ett vägguttag är ett vägguttag oavsett antalet brunnar, och det kan man väl formulera som "antal dosor" om man vill.

Alfredo Alfredo skrev:
Ja ett vägguttag är ett vägguttag oavsett antalet brunnar, och det kan man väl formulera som "antal dosor" om man vill.
Alfredo Alfredo skrev:

Och visst är det alla innerväggar, inte bara ytterväggarna? Då även båda sidor av en innervägg som delar av t.ex. sovrum med vardagsrum?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.