50 729 läst · 98 svar
51k läst
98 svar
89 papp för extra uttag, bestrida eller köpa
Verkar som att det är ett timmerhus och då blir det ju whole different ball game jämfört med att dra i vägg. Har man skrivit kontrakt där det är specat så tycker jag inte att det är något att snacka om. Då skulle man ju kunna hävda att vad som helst inte skulle gälla bara för att det är en rad i dokument på 50 sidor och därför inte gäller.
Cheesen skrev:
Vad är det som gör att ni misstänker att det är timmerhus?nikasp skrev:
Verkar som att det är ett timmerhus och då blir det ju whole different ball game jämfört med att dra i vägg. Har man skrivit kontrakt där det är specat så tycker jag inte att det är något att snacka om. Då skulle man ju kunna hävda att vad som helst inte skulle gälla bara för att det är en rad i dokument på 50 sidor och därför inte gäller.
Hej alla och tack för en mängd bra och utmanande svar
tänkte först besvara er var och en men tiden rinner iväg.
Ja - huset är ett timmerhus.
Huset består av tre sovrum, ett allrum med hall,vardagsrum,kök och trapp till loft inkluderat. därefter ett större loft och badrum.
Varje sovrum har i orginalritningar fått 1 st uttag vardera. (3 tot)
Allrum + kök 6 uttag
Badrum 1 uttag.
Själva priset 89k för extra uttag ser jag inget fel på. (klart det är dyrt att borra in ledningar i stockar osv)
Är däremot förvånad över att dessa 13 uttag debiteras som "extraval". krasst borde de ligga på samma prisnivå som de andra uttagen i och med att de borde byggts in som del i "svensk standard".
knöligt att få ned i text men tackar för era tidigare tankar och ideér - i bästa fall går tillverkaren med på att sänka priset till samma installationspris på uttagen som de tar ut för de första uttagen de själva hade satt ut.
tänkte först besvara er var och en men tiden rinner iväg.
Ja - huset är ett timmerhus.
Huset består av tre sovrum, ett allrum med hall,vardagsrum,kök och trapp till loft inkluderat. därefter ett större loft och badrum.
Varje sovrum har i orginalritningar fått 1 st uttag vardera. (3 tot)
Allrum + kök 6 uttag
Badrum 1 uttag.
Själva priset 89k för extra uttag ser jag inget fel på. (klart det är dyrt att borra in ledningar i stockar osv)
Är däremot förvånad över att dessa 13 uttag debiteras som "extraval". krasst borde de ligga på samma prisnivå som de andra uttagen i och med att de borde byggts in som del i "svensk standard".
knöligt att få ned i text men tackar för era tidigare tankar och ideér - i bästa fall går tillverkaren med på att sänka priset till samma installationspris på uttagen som de tar ut för de första uttagen de själva hade satt ut.
Men är det verkligen så jobbigt att dra el I timmerhus då? Jag förstår ju att det är jobbigare än ett traditionellt hus, men jag har spårat en hel del vp rör i massiva plankväggar (med handöverfräs och motorsåg) samt spårat i lecablock. Såå jobbigt är det ju inte att få dit slang och dosor. Känns som ett rövarpris. Men det kanske är någon komplikation med just timmerhus som jag inte förstår.
Är det inte det gamla vanliga som skrivs här då, att elektrikerna ger en låg offert till husfirman och kompenserar sig på extraarbetena som husägaren begär (alltså att elektrikern sätter ockerpris på detta)
hade det inte varit lättare att bara räkna alla uttag om du ändå rabblar allt det som du inte räknat?Snailman skrev:
9 i dubbelgarage och 61 i huset, då räknar jag inte in uttag för kyl frys, två uttag i diskbänkskåp, uttag för tvättmaskin och torktumlare, centraldammsugare, diskmaskin, ett uttag i vardera två badrum och två portmotorer i garaget, inte heller två trefasuttag i garaget.
Ugn, mikrovågsugn och Häll tillkommer.
Har du godkänt ett kontrakt så är du fast i det avtalet, går säkert att bryta avtalet men då finns det nog en straffavgift inbakad för entreprenörens alla kostnader vid hävning av beställning.
Att "svensk standard" säger si eller så spelar mindre roll när du lämnat accept på offerten, du skulle avtalat om att detta.
Begreppet är dessutom luddigt utan hänvisning som specificerar då standard är en rekommendation och kan ändras från år till år.
Finns ju ingen lag som tvingar till ett viss antal vägguttag men 10st låter ovanligt även för ett litet hus.
Att det blir så dyrt med komplettering beror förmodligen på administrativa kostnader (ändringar kan kräva nya beräkningar alt nya tidsplaner) samt ett entreprenörspåslag vilket brukar vara standard..
Gissar att du fått ett baspris som är prispressat för att sticka ut och se bra ut när folk prisjämför..
Att "svensk standard" säger si eller så spelar mindre roll när du lämnat accept på offerten, du skulle avtalat om att detta.
Begreppet är dessutom luddigt utan hänvisning som specificerar då standard är en rekommendation och kan ändras från år till år.
Finns ju ingen lag som tvingar till ett viss antal vägguttag men 10st låter ovanligt även för ett litet hus.
Att det blir så dyrt med komplettering beror förmodligen på administrativa kostnader (ändringar kan kräva nya beräkningar alt nya tidsplaner) samt ett entreprenörspåslag vilket brukar vara standard..
Gissar att du fått ett baspris som är prispressat för att sticka ut och se bra ut när folk prisjämför..
Om säljaren lovat en viss standard tycker jag inte att man borde behöva läsa detaljerna i specifikationen för att se om de tänker leverera vad de sagt.