50 681 läst · 98 svar
51k läst
98 svar
89 papp för extra uttag, bestrida eller köpa
Ambitionen att skörta upp sina kunder verkar vara det som är svensk standard...M Mido11 skrev:Svensk standard säger inte si eller så och ändras inte varje år, vad ss säger är heller inte luddigt, det finns tydligt definerat.
Standard gör över ritning för kontraktet om det är totalentreprenad, de ritningar som finns i kontrakt för TE visar tankar och typ, behöver inte beskriva allt.
Men om det är en AB04 TS har skrivit på så är det 10 som gäller.
Du har ju skrivit på en spec med 10 uttag, så det tror jag du har mycket svårt att vinna. En referens till "svensk standard" slår nog knappast en tydlig spec med 10 uttag (om dom inte har jätteklantiga jurister).G GustafZ skrev:Hej forument.
Sitter i slutfasen av elritningarna till prefabhus
hoppar rakt på sak.
Hustillverkare marknadsför sig med att de genomför vvs och elinstallation enligt svensk standard.
På elritningar har hustillverkare satt ut 10 uttag i hus
Enligt svensk standart ska det vara 23 st. (3,75 väggmeter mellan varje)
hustillverkare vill ha 89 tkr för att installera dessa 13 st extra uttag som bör läggas till för att uppnå svensk standard.
har sedan 2 år tillbaks skrivit på huskontrakt om 45 sidor text där det på tre rader staplas upp hur många eluttag som ska sitta i huset (10 st).
fråga - skulle ni bita i det sura äpplet för ni inte orkade läsa igenom varenda liten rad på kontraktet - eller bör jag bestrida pristillägget då jag förväntade mig enligt marknadsföringen att hustillverkaren skulle följa kraven för svensk standard.
Tack på förhand.
Däremot skulle du kunna ta upp detta med dom och se om du kan pruta ned extrakostnaden lite. Det går ju att installera efteråt också, men det blir ju mer meck, kan innebär viss rivning/fräsning, och kan mycket väl springa iväg i pris lite beroende på hur krångligt det är att komma åt eller om du kan acceptera utanpåliggande kabel...
Fast jag uppfattade inte det som att det fanns ritningar med mer än 10 uttag på slutkontraktet. Har du skrivit på ett kontrakt där det tydligt är specat "10 st uttag" - då skall det vara till en klantig jurist för att inte få det till bindande även om man i någon marknadsföring/säljare hänvisar till "svensk standard". Hur tydligt hänvisas det fö till detta ? Att särskilt elen är installerad enligt det ? Att det ingår i grundpriset ? osv.S Särndal skrev:
Sen kan man iofs klaga på införsäljningen isf...inte för att man kanske får några pengar men företaget kan få en knäpp på näsan av tex ARN
Av ungefär samma skäl tog jag bort den föreslagna elektrikern när vi byggde prefabhus, ersatte med en rekorderlig firma med ärliga människor och det blev både bra och rimligt, inte billigt men man kände sig iaf inte förnedrad efteråt, slapp duscha...G GustafZ skrev:Hej alla - tack för nya inspel.
Ja i nuläget kommer säkert tillvalen av de 13 uttagen betalas av oss. firman har varit väldigt generös med support i andra ärenden och konstruktionslösningar och det vore synd att låta dethär färga av sig.
(Blev lite väl mycket prishöjningar samtidigt och behöver markera någonstans att vi inte kan förutse varenda installationsdetalj 2 år innan det ens börjat komma på tal om elscheman på detaljnivå.
(att vara uppmärksam på detaljer som 10 st uttag samtidigt som högsta prio är att ens få bygglov för hus,värme,vatten,mark,rivning,avloppsanläggning,fiber,elanslutning på fastigheten (med allt vad det innebär) finner jag som bäddat för felaktigheter.
Som sagt, inget ont om hustillverkaren, finner de mer rediga än många andra jag varit i kontakt med, samt att denhär våren gett upphov till prishöjningar långt över förväntan, men nästa gång får de bli större pengabuffert då jag utgår ifrån begrepp som "nyckelfärdigt med svensk standard"
Precis samma metod, allt tillkommande erbjöds till fantasipriser, det blev så löjligt uppenbart att de satt i system att lura kunderna, jag tror det är en vanlig metod.
Jag blir egentligen mer förvånad över att du blir nöjd med "standard" antal vägguttag än att det kostar 90 lök att få 13 extra.....
Byggde jag nytt skulle huset se ut som en schweizerost pga alla rör och uttag för el, data, larm osv.
Ett sovrum behöver ju ha ett uttag på varje sida om sängen, ett på varje sida i fönstersmygen i varje fönster, antagligen något extra vid golvet också, uttag för nätverk och el bakom en TV, kanske en rörelsedetektor för larm, möjlighet till smart styrning osv osv osv. 13 extra uttag hit eller dit känns som en ickefråga i ett större perspektiv.
Byggde jag nytt skulle huset se ut som en schweizerost pga alla rör och uttag för el, data, larm osv.
Ett sovrum behöver ju ha ett uttag på varje sida om sängen, ett på varje sida i fönstersmygen i varje fönster, antagligen något extra vid golvet också, uttag för nätverk och el bakom en TV, kanske en rörelsedetektor för larm, möjlighet till smart styrning osv osv osv. 13 extra uttag hit eller dit känns som en ickefråga i ett större perspektiv.
Standarder ändras, vet inte var du fått dina uppgifter från men om du anser att tex standard höjd VU för kylskåp inte ändrats genom åren så lever du möjligen i en parallell verklighet. Antalet uttag är dessutom fler idag än det var förr, väldigt enkelt att konstatera vid jämförelse av nytt vs gammalt.M Mido11 skrev:Svensk standard säger inte si eller så och ändras inte varje år, vad ss säger är heller inte luddigt, det finns tydligt definerat.
Standard gör över ritning för kontraktet om det är totalentreprenad, de ritningar som finns i kontrakt för TE visar tankar och typ, behöver inte beskriva allt.
Men om det är en AB04 TS har skrivit på så är det 10 som gäller.
Det är mer sannolikt ABS18 som köparen använt sig av.
Off topic:
Ritningar är möjligen "tankar" i Norge men i Sverige är dom tänkta att beskriva verkligheten.
I de fall ritningen inte är korrekt finns andra handlingar som bestämmer utförandet. Detta är reglerat i AB.
Vårt hus på 270 m2 har mer än 100 uttag.Snailman skrev:
9 i dubbelgarage och 61 i huset, då räknar jag inte in uttag för kyl frys, två uttag i diskbänkskåp, uttag för tvättmaskin och torktumlare, centraldammsugare, diskmaskin, ett uttag i vardera två badrum och två portmotorer i garaget, inte heller två trefasuttag i garaget.
Ugn, mikrovågsugn och Häll tillkommer.
Känner igen mig, har 14 uttag i enkelgaraget... När jag renoverade så strösslade jag med dem vid över arbetsbänkar och vid maskiner.MathiasS skrev:
Jag blir egentligen mer förvånad över att du blir nöjd med "standard" antal vägguttag än att det kostar 90 lök att få 13 extra.....
Produkter som diskuteras: "arbetsbänkar"

Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 809 kr inkl moms
Läs mer
Det hus jag bor i nu byggde jag inte åt mig själv, så där jag har datorn idag har jag grendosor på skrivbord och golv med totalt 25 uttag, en hel del av dem går inte att använda då de sitter för tätt ihop.GoC skrev:
Det blir inte riktigt lika illa i huset jag byggt åt mig själv som snart är färdigt (som jag räknade uttagen i mitt förra inlägg i tråden)
Nja, är det motstridiga uppgifter kan köparen kräva att den mest fördelaktiga skrivningen gäller enligt normal entreprenadjuridik.Demmpa skrev:
Tycker det låter mycket. Jag drog el in i denna lilla byggnad, med 8 eluttag (där du kan se 2 om du tittar noga). Kostnaden för att dra el från stora huset, sätta eluttag och uttag utomhus pratar vi lite över 10 tusen kr. Sedan är priserna olika var i landet man gör arbetet. På min tomt är det numera el draget till 4 byggnader och jag har utökat uttag ganska mycket då de som tidigare var pensionärer och de hade inga jättekrav (från början 50 uttag totalt sett) Totalt lagt ut 36 800 kr på elarbete och denna kostnad kommer säkert att öka.G GustafZ skrev:Hej forument.
Sitter i slutfasen av elritningarna till prefabhus
hoppar rakt på sak.
Hustillverkare marknadsför sig med att de genomför vvs och elinstallation enligt svensk standard.
På elritningar har hustillverkare satt ut 10 uttag i hus
Enligt svensk standart ska det vara 23 st. (3,75 väggmeter mellan varje)
hustillverkare vill ha 89 tkr för att installera dessa 13 st extra uttag som bör läggas till för att uppnå svensk standard.
har sedan 2 år tillbaks skrivit på huskontrakt om 45 sidor text där det på tre rader staplas upp hur många eluttag som ska sitta i huset (10 st).
fråga - skulle ni bita i det sura äpplet för ni inte orkade läsa igenom varenda liten rad på kontraktet - eller bör jag bestrida pristillägget då jag förväntade mig enligt marknadsföringen att hustillverkaren skulle följa kraven för svensk standard.
Tack på förhand.
Redigerat: