50 731 läst · 98 svar
51k läst
98 svar
89 papp för extra uttag, bestrida eller köpa
Men du har inte ett timmerhus.....Johan Harrysson skrev:
Tycker det låter mycket. Jag drog el in i denna lilla byggnad, med 8 eluttag (där du kan se 2 om du tittar noga). Kostnaden för att dra el från stora huset, sätta eluttag och uttag utomhus pratar vi lite över 10 tusen kr. Sedan är priserna olika var i landet man gör arbetet. På min tomt är det numera el draget till 4 byggnader och jag har utökat uttag ganska mycket då de som tidigare var pensionärer och de hade inga jättekrav (från början 50 uttag totalt sett) Totalt lagt ut 36 800 kr på elarbete och denna kostnad kommer säkert att öka.
Vad jag skulle gjort: Anlitat en egen kvalitetskontollant, som granskar detta och andra saker, och lämnar en åtgärdslista som man kan skicka till leverantören. Denna kontrollant ska naturligtvis vara ett erfaret proffs med dokumenterad kompetens.
Om de inte fixar det som står på listan, anlita en advokat som får skicka ett brev till dem. Oftast räcker det. Gör det inte det så får man överväga om man vill bråka mer.
Om de inte fixar det som står på listan, anlita en advokat som får skicka ett brev till dem. Oftast räcker det. Gör det inte det så får man överväga om man vill bråka mer.
Nu vet jag inte vilken leverantör ts har, men söker man på husleverantör och timmerhus hittar man t ex dennaJohan Harrysson skrev:
https://www.artichouse.se/?gclid=Cj...XIBaoPRVfYLv-YSdIaSpUSGCY-54PgZRoCdgoQAvD_BwE
TS har ju skrivit vilken leverantör det är: https://www.kontio.com/sv-SEharry73 skrev:
Tack, den fanns också i listan när jag googlade.useless skrev:
Sedan förlorade jag intresset i tråden när det uppdagades att TS tyckte att priset för 13 uttag var rimligt och det bara handlar om att huset har färre uttag en standarden.
När vi beställde hus diskuterade vi placering av alla uttag. Det borde TS också ha gjort.
Nu har han beställt ett hus med 10 uttag.
Standard för eluttag och standardhöjder för kylskåp är inte riktigt samma sak, men i din parallella verklighet kan de kanske likställas...L lars80 skrev:Standarder ändras, vet inte var du fått dina uppgifter från men om du anser att tex standard höjd VU för kylskåp inte ändrats genom åren så lever du möjligen i en parallell verklighet. Antalet uttag är dessutom fler idag än det var förr, väldigt enkelt att konstatera vid jämförelse av nytt vs gammalt.
Det är mer sannolikt ABS18 som köparen använt sig av.
Off topic:
Ritningar är möjligen "tankar" i Norge men i Sverige är dom tänkta att beskriva verkligheten.
I de fall ritningen inte är korrekt finns andra handlingar som bestämmer utförandet. Detta är reglerat i AB.
1970 år standard är inte samma som 2022, men de ändras inte varje år.
ABS och AB04 har väsentliga skillnader, men du har troligtvis inte läst någon av dom.
Jag har aldrig påstått att standarder ändras varje år, notera skillnaden "kan".M Mido11 skrev:
Du felciterar och fabricerar så det är inte konstigt om du missförstår.
Jag har BKK utgåva 3 samt ytterligare litteratur i ämnet så jag ska nog klara mig.
Hej forumet. Här kommer återkoppling på vad som hände sen.
I stora drag - nej det gick inte att få rätt i att installationen skulle kostnadsfritt följa svensk standard, i alla fall inte för mig.
Vad leverantören dock i min mening var schyst att korrigera var prissättningen för alla extraval "svensk standardval" som vi begärt efter kontraktskrivande. Med andra ord prissättningen blev densamma som för vad det hade varit om uttagen varit med från början. Detta istället för den "extravalsprissättning" som annars gäller vid extra val.
Läxa till nästa.gång blir helt klart att inte ta några "standarder" för givet vid kontaktskrivande.
Tack för inspel för denna gång.
I stora drag - nej det gick inte att få rätt i att installationen skulle kostnadsfritt följa svensk standard, i alla fall inte för mig.
Vad leverantören dock i min mening var schyst att korrigera var prissättningen för alla extraval "svensk standardval" som vi begärt efter kontraktskrivande. Med andra ord prissättningen blev densamma som för vad det hade varit om uttagen varit med från början. Detta istället för den "extravalsprissättning" som annars gäller vid extra val.
Läxa till nästa.gång blir helt klart att inte ta några "standarder" för givet vid kontaktskrivande.
Jag tror det är kloka ord, när vi byggde hus upptäckte vi att alla såna "standarder" ändå är skrivna av branschen själv och oerhört generösa, hur snett och vingt det än blir så kommer det ligga inom marginalerna för deras standarder. Om du tycker något är viktigt så måste det nog speficieras i avtal.G GustafZ skrev:Hej forumet. Här kommer återkoppling på vad som hände sen.
Viktigt att i förhand förhandla priserna för tilläggsarbeten, de kommer att behövas och vi förhandlade ner dessa till normal prisnivå, något vi var oerhört glada för.
Nej, "Svensk standard" är inte bindande, och då menar vi i denna tråd "SS 4370102 - Elinstallationer för lågspänning - Vägledning för anslutning, mätning, placering och montage av el- och teleinstallationer"S Särndal skrev:
Det är denna som för det mesta lite slarvigt benämns svensk standard.
.
Men den är inte bindande ifall den inte åberopas i kontrakt och handlingar.
Dessutom byggs det nästan inget hus alls som följer standarden, då skulle t.ex. ett 12 kvm sovrum ha 4-5 datauttag, och så byggs det alltså nästan aldrig.