363 861 läst · 715 svar
364k läst
715 svar
22 år, saknar erfarenhet och ska bygga fritidshus!
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Gött att höra! 
/Christian
/Christian
Börjar ju se riktigt trevligt ut. Är det inte jobbigt om arbetet stannar upp så länge? Själv är jag ju lite het när man väl är igång, skulle bli tokig om jag fick vänta flera månader.
Klart man ska ha 18" på "traktorn"
Klart man ska ha 18" på "traktorn"
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
18" beställtLinkan222 skrev:
Jo, visst är det klart man blir matt.. men faktum är att jag kommer lägga ner min själ på tomten istället. Dessutom har jag bestämt mig för att bygga upp verandan på sidan om huset också. Så nog finns det jobb alltid! Sen ska ju ett dass byggas, "el-kojan", gräsmattan ska anläggas, parkeringen ska göras i ordning m.m.
På sätt och vis är det bra om stugan i sig blir klar framåt sommarslutet. Annars är jag rädd för att man skjuter på markjobbet. Jag vill ju gärna att allt ska bli klart någon gång.. men jag vet även med mig själv att man blir hemmablind efter ett tag och accepterar hur det ser ut
Sen får man inte glömma att jag har dubbla jobb, varav en heltid. Så det är sällan man får långtråkigt :blushing:
/Christian
Du gör helt rätt tycker jag! Sedan finns det väl ingen idé att stressa heller. Du ska ha stugan förhoppningsvis hela ditt liv, varför bygga den på ett halvår? Idéerna växer ju fram under resans gång. Det blir nog mycket roligare att greja i stugan när du ser en "färdig" tomt utanför.
Se till att få på riktiga taket så fort som möjligt så skyddar du stommen, en naken stomme börjar lätt mögla och annat elände. Sen får du också på vikt så att den sätter sig ordentligt.Chrissofsweden skrev:
Vad ska du har för grund på verandan? Grävde själv ner 70cm betongplint till bron men var för snål med markisolering så tjälen har skjutit bron ur backen.Chrissofsweden skrev:
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Jo, så klartGoEk skrev:
Troligtvis så blir det plintar som döljs av panelen runt verandan. Hur exakt jag ska göra för att lösa det där med tjälresning har jag inte kollat på än. Har faktiskt inte den blekaste hur man ska göra om jag ska vara ärlig :blushing: Några tips?GoEk skrev:
/Christian
Jag gissar att verandan ska "sitta fast" i huset så jag (rätta mig någon om jag har fel) hade använt samma grundtyp som huset så att allt rör sig "på samma sätt". Ser ut på bilderna som om huset står på stenblock direkt på backen, d.v.s. ingen grävd grund. Om så hade jag gjort samma med verandan.Chrissofsweden skrev:
Själv gjöt jag platta för min kåk, om du använde plint ska dom ner under tjäldjupet enligt byggnormerna specificerat för din plats i Sverige, vi har nog samma norm tror jag för Dalarna så det var 1,5m om jag minns rätt. Att sätta ner så djupa plintar är ju inte roligt så man kan komma undan med halva djupet om du isolerar plintgrunden med vanliga 50mm skumplastskivor, finns en tumregel där också att om tjälsäkert djup är t.ex. 1.5m kan man halvera det djupet om man isolerar halva det djupet runt *hela* plinten, d.v.s. ligger 70-80cm 50mm skumplastskivor runt hela plinten. På det sättet kan man använda vanliga 70cm-plint som finns på byggvaruhusen och gräva plinthålen för hand om man inte har för dålig rygg.
Mitt misstag med bron var att jag bara la dit knappt 20cm isolering runt plinten. Var lika snål runt utsidan på mitt uthusbygge men där är det 12 st. 70-plintar på en 9x7m yta som är markdränerad, helisolerad och har 30-40cm makadam fyllt upp till ytan och sedan ett 15-tons hus stående på dom så där har det inte rört sig alls.
Har en kusin som har grävfirma och hans kommentar när vi diskuterade ett hus som stod på backen var att det gick bra om det var riktigt gammal och orörd backe.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Men skulle jag inte kunna göra som så att jag låter verandan ligga "löst" på plintarna? Precis som du sa kommer den "hänga" på stugan. På det viset borde den följa med ev. resningar utan att skadan blir för stor?
Att lägga dit sten blir alldeles för tungt. Dom stenarna ni ser på bilderna är bara "toppen av ett isberg". 2/3 ligger under mark..
Jag kommer ta dit en minigrävare då jag har en del andra projekt också. Så själva grävningen går nog relativt smärtfritt. Ska jag isolera under också eller räcker det med grus? Kanske både och?
Lika bra att reda ut det här nu när spetskompetensen finns att tillgå d^_^b
Verandan kommer löpa längs med stugan (5m) och vara 3m bred. Hur många plintar tror ni behövs då?
/Christian
Att lägga dit sten blir alldeles för tungt. Dom stenarna ni ser på bilderna är bara "toppen av ett isberg". 2/3 ligger under mark..
Jag kommer ta dit en minigrävare då jag har en del andra projekt också. Så själva grävningen går nog relativt smärtfritt. Ska jag isolera under också eller räcker det med grus? Kanske både och?
Lika bra att reda ut det här nu när spetskompetensen finns att tillgå d^_^b
Verandan kommer löpa längs med stugan (5m) och vara 3m bred. Hur många plintar tror ni behövs då?
/Christian
Mitt resonemang är att alla delar ska ha samma typ av grund så att dom rör sig med varandra.Chrissofsweden skrev:
Har du en tjälsäkrad grund på huset tycker i alla fall jag att det ska vara samma på verandan.Chrissofsweden skrev:
Om du inte ställer verandan på backen måste du ha någon form av tjälsäkrad grund, t.ex. betongplintar med markisolering. Jag hade nog övervägt att isolera hela verandaytan då 50mm skumplastskivor inte är speciellt dyra och det skadar ju definitivt inte utan gör det bara ännu svårare för tjälen att komma åt husgrunden. Prata med din lokala grävfirma, dom har säkert mer tips att komma med!Chrissofsweden skrev:
EDIT:
Det finns naturligtvis ytterligare ett skäl att gräva ur under hela verandan, du måste få dit markduk under singlet, annars har du snart en skog av ogräs därunder.
Nåja, är väl egentligen en nu hyggligt erfaren amatörbyggare så stäm mig inte om det skiter sig!Chrissofsweden skrev:
Beror på vad för golvreglar du använder. På mitt uthus kortsidor som är 6 meter långa använde jag bara tre stycken men då är det ju grovt, gammalt och hårt timmer som bär. Jag hade nog använt fyra plintar på långsidan och kört med minst 6"-regel men mer erfarna snickare kanske kan ge bättre råd.Chrissofsweden skrev:
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Tack det värmer att höra!dennaa91 skrev:
GoEk: Jag hoppas att min grund är tjälsäkrad
För att lägga en finare gräsmatta så skulle det behövas 10-15cm matjord. Därför tänkte jag om det räcker att göra följande:
- Skrapa bort ytterligare 10-15cm med en minigrävare.
- Gräva ur för plintar och isolering.
- Lägga dit dubbla fiberdukar (Har en jäkla massa över)
- Fylla upp med grus av passande slag (5-10cm?)
- Cellplast? (i vilket "lager" ska man lägga cellplasten?)
(I bakkant är "platån" uppbyggd 70cm. Så det lutar mer än det ser ut på bild)
Sen tror jag fyra stycken plintar borde räcka. Det är ju bara tre meter i bredd. Däremot så låter ju 6" helt klart vettigt! d^_^b
Återigen, TACK GoEk för dina tips! Jag lovar att inte komma krälandes tillbaka och undra vad i h**vete du lurade i mig för bullsh*t
/Christian
Redigerat:
Definitivt, det har ju varit smällkallt i år.Chrissofsweden skrev:
Kolla gärna med trädgård om det duger för "finare gräsmatta", har faktiskt ingen aning.Chrissofsweden skrev:
Skadar definitivt inte, ett enkelt lager brukar "läcka igenom" lite ogräs ganska snabbt.Chrissofsweden skrev:
Vill minnas att jag använde "Makadam 8 - 16", gick på c:a 3.000:- (vitt) för 10m3 inklusive transport c:a 20km.Chrissofsweden skrev:
Gräv hålet, lägg i markduken, lägg i isoleringen och fyll sen på med 15-20cm makadam. Ju närmare ytan isoleringen är desto bättre så tjockleken på makadam-lagret får du känna för själv men det ska ju vara så tjockt att inte isoleringen rör sig.Chrissofsweden skrev:
Menade att dom fyra ska vara "i framkant", d.v.s. efter långsidan på verandan. Om du sedan fäster andra änden ordentligt i husstommen och lägger på ett ordentligt skruvat däck kommer du nog inte behöva plintar under verandan men kontrollfråga gärna någon erfaren snickare också!Chrissofsweden skrev:
Såg din skiss, möjligt att jag hade slängt dit en plint till mitt under, om inte för hållfastigheten kanske utan för att göra däcket mindre "studsigt" att gå på.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Hehe ja, denna vinter har inte varit nådig!
Jag menade alltså att man skulle skrapa bort ytterligare 10-15cm där verandan skall byggas, inte att jag skulle så gräs
I vilket lager med cellplast under verandan menade jag. Du pratade om att jag skulle lägga ett isolerande lager under hela verandan, eller menade du bara i botten av plinthålen?
Ja, att lägga till en plint på mitten är inte helt dumt. Dock som jag skrev, det är ju bara 3m i bredd. Jag menade som du skrev att sätta plintarna i framkant.
/Christian
Jag menade alltså att man skulle skrapa bort ytterligare 10-15cm där verandan skall byggas, inte att jag skulle så gräs
I vilket lager med cellplast under verandan menade jag. Du pratade om att jag skulle lägga ett isolerande lager under hela verandan, eller menade du bara i botten av plinthålen?
Ja, att lägga till en plint på mitten är inte helt dumt. Dock som jag skrev, det är ju bara 3m i bredd. Jag menade som du skrev att sätta plintarna i framkant.
/Christian
Jag hade täckt hela ytan under verandan även om terorin säger att det räcker med "halva tjäldjupet i bredd, bara runt plintarna". Låt också isoleringen gå utanför verandans ytterkant 60-70cm.Chrissofsweden skrev:
Redigerat:
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Totalrenovering av 20-talslägenhet
Socialt & Projekt -
Bara bilder, inga ord. Använd PM om ni har frågor till den som lade upp bilden.
Socialt & Projekt -
Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!
Socialt & Projekt -
Egenbyggt enplanshus och rejält garage
Socialt & Projekt -
Mellan och i projekt behövs träning, endast bilder inga ord!
Socialt & Projekt