GoEk skrev:
...
Smaken är som ..... Personligen tycker jag att det är synd att du inte gör en riktigt bonad stuga av en så fin timmerstomme!
Hmm - vad är det som inte är ombonat ?
En rejäl timmerstomme behöver ju inte ngn väggisolering.
Och om taket består av 40mm tjocka plank/trä samt ett isolerande jord/vedumtak så kan det mkt väl räcka till tror jag, utan att ha räknat på det dock . . .


/K
 
klaskarlsson skrev:
Hmm - vad är det som inte är ombonat ?
En rejäl timmerstomme behöver ju inte ngn väggisolering.
Och om taket består av 40mm tjocka plank/trä samt ett isolerande jord/vedumtak så kan det mkt väl räcka till tror jag, utan att ha räknat på det dock . . .


/K
Stämmer! Faktum är att grästak har väldigt fina egenskaper vad gäller isolering. På sommaren kyler taket och på vintern isolerar det värmen.

Det är klart att ska man bo i huset permanent så är ju inte en "ren" timmerstomme att föredra. Det är väldigt energislösande. Men det blir inga problem att bo där sporadiskt under vintern. Ett problem vintertid är dock att huset tar en tid att värma upp.. men de gånger man är där så gör det inget att man får elda lite extra :)


GoEk: Nix, ingen behörighet här. Däremot så kommer jag rådfråga en elektriker. Före det kommer jag använda det som rekommenderat för ett portabelt elverk till verktyg.

/Christian
 
teetee skrev:
Hi Christian,
Very stimulating to read about your buildingprocess! We have also engaged in a big buildingadventure.Renovating an old timberhouse in Värmland.Never done that before. Therefore it's so nice to read your story.Never too young or too old to learn! Good luck with the house .
Lu and Joop (56 years)d^_^b
Thank you soo much! It warms my heart that you find this interesting! d^_^b


Dagens uppdatering består av mina egentillverkade vinkeljärn och hur jag gick tillväga.

Material: Plattjärn
Mått: 25x4x1000mm
Pris: 85 kr/st
Vinklar per bit: 3 st alá 33cm
Takets längd: 9m
Vinkelbehov: 10 st per sida (tot: 20st)

1.
Först måttade jag upp varje bit (33cm). Det blev tre per längd. För att kapa dem använde jag först en sticksåg vilket gick sådär, mina blad var nog inte av högsta kvalitét. Sen var det lite väl tjockt att sticksåga i med dem. Sedan gick jag lös med handjagaren vilket gick helt okej. Räkna med att ha sönder ett par blad i alla fall...

2.
Sedan markerade jag upp 9,5cm på varje bit (33cm). Den korta delen skall vara neråt i skruvstädet. Markeringen skall ligga i höjd med skruvstädet. Sedan böjer man för hand till önskad vinkel. Pressa först ytterst ca 45grader och öka sen trycket längst in till 90grader uppnås. På det viset får man en mer rät vinkel.

3.
Borra två hål med en 8mm borr i den långa delen. För att underlätta detta moment rekommenderar jag att förborra med en 3-4mm borr. Förrborrningen görs med fördel av en vanlig skruvdragare. På 8 av de 20 vinklarna borrar man även ett hål i den korta delen. På det viset kan man enkelt fästa jordskyddsbrädan som har flera fördelar, främst under själva takläggarmomentet! Den är nämligen ett perfekt halkskydd, stegfäste m.m.

4.
När man lägger ett grästak så skall dessa inte skruvas kant i kant med taket. De ska sticka ut 2-3 centimeter så att platonmattan garanterat täcker hela tacket! Jag använde två rejäla fransk-skruv per bit. Vinklarna satte jag med 1m mellanrum.



Summa av kardemumman så är jag jäkligt nöjd över resultatet! Det blev lite finare än att ta några standard vinkeljärn från Byggmax. Jag kommer med mer info allt eftersom jag lägger grästaket. Olika tekniker,riktlinjer, material m.m. d^_^b


Ingen raketforskning direkt.. men lika bra att skriva informationen! :)


/Christian
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att kunna bli riktigt najs det där! Och det är hemskt roligt att följa ditt bygge!

/Samuel
 
Tack tack! :D

OBS: Jag kunde inte gå på takpappen.. man gled bara ner..


Nu till dagens uppdatering. Idag började jag med att lägga platonmatta. Det blev två längor alá 10x2m. Sedan låste jag mig ute från bilen.. det började regna som attan och jag slängde in alla verktyg i bakluckan, tillsammans med nyckeln. Så det blev inte så mycket mer än fem timmar idag :)

OBS: Jag kunde inte gå på takpappen.. man gled bara ner..

Lite tips på vägen

1. Sätt brädan som sitter på vinklarna 4cm över taket (Efter första bilden så fick jag höja brädan. På första bilden är det bara 2cm) .. Då har man ett utmärkt stöd att sätta fötterna emot, stegen, verktyg m.m. Dessutom är det nog med plats för att lägga under själva platonmattan.

2. Glöm inte att platonmattan ska sticka ut över taket. Hellre för mycket än för lite. Skär ur för järnvinklarna. Platonmattan är hur enkel som helst att skära i med en vanlig morakniv.

3. Köp redigt med spik! För att fästa 20m platonmatta gick det åt 110 st platonspik. 198:-/förp.

4. Det är halt! Ett utmärkt hjälpmedel var att lägga en stegen rakt upp mot nocken.


När ni ser bilderna förstår ni allt :) Undrar ni något är det bara att fråga! Sedan ska vindskivorna upp, platonmattan skall skäras till på kanterna och brädan skall bytas ut mot en impregnerad. Nästa steg är dock att sätta dit fästet för solcellspanelen, fixa med en skorsten och lägga platon på andra sidan.

/Christian
 
  • 20100326851.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100327864.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100327858.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100327867.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100327859.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100327866.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det ser väldigt bra ut. Jag antar att du kommer använda dig av ett litet kökspentry i bästa husvagnsstil. Kom då ihåg att bygga ett ordentligt utrymme för vattendunkar och ett gråvattenavlopp.
 
Att jag inte uppdaterat på ett tag beror på att jag jobbat massor.

Men nu har jag målat solcellsfästena med grön hammarlack och satt upp dem på taket. Kom ihåg att inte dra skruvarna i botten och använd hellre för mycket klister än för lite..

Btw kolla in min nya stege jag köpte igår!! :wow: LOVE IT!!

Tyvärr sker allting lite långsamt just nu pga jobb/jour.

/Christian
 
  • 20100407876.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100407880.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100407881.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100407882.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100407879.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100407886.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100407884.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00655.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådär nu har vi äntligen röjt upp runtom stugan. Det blev en hel del träspill och spån av bygget som synes på de tidigare bilderna. Vi fick även bort tre högar med ris från förra årets grundarbete :)

Nästa steg, när tjälen gått ur marken, är att göra rent stenarna och runtom den. Sen skall det göras fint med en kryddrabatt och lite blommor samt sten.

Nästa "stora" steg är att ta dit ett par lastbilar med jord och jämna till marken.

Så fort det är säkra plusgrader ute skall det även målas!


d^_^b
/Christian
 
  • DSC01458.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01454.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01453.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad fint det blev nu när taket kom på! Jättekul att läsa och följa bygget. Antar att även din flickvän gör en hel del, för det där lär väl ta ALL tid när ni är lediga. Det blir säkert jättemysigt med uteplatser, dass, kryddträdgård och annat som ni hinner denna sommar innan stugan står klar.
 
Lycke skrev:
Vad fint det blev nu när taket kom på! Jättekul att läsa och följa bygget. Antar att även din flickvän gör en hel del, för det där lär väl ta ALL tid när ni är lediga. Det blir säkert jättemysigt med uteplatser, dass, kryddträdgård och annat som ni hinner denna sommar innan stugan står klar.
Hehe nja.. jag har faktiskt gjort det mesta själv :) Det enda hon har hjälpt till med hittills är lite städning runt stugan, en dag.

Hittills har det inte tagit speciellt mycket tid faktiskt :) Förvånansvärt lite faktiskt d^_^b



/Christian
 
Jaha, då har det varit lite nyhetstorka och är än. Tyvärr har jag planerat min lediga vecka så dåligt att det inte blivit så mycket gjort nu på slutet..

Just nu håller jag på att bryta av uppfarten med sten mot gräset. Nästa söndag ska jag dit med en grävare och ta bort bergspränget och gruset utanför stenarna. Dagen efter bör matjorden dyka upp. Jag har nämligen beställt 20kbm matjord för att jämna ut runtom.

d^_^b

Btw. Bilden var faktiskt den bästa för att visa hur stenarna kommer ligga :) Så det var inte bara "show off" :rolleyes:

Tyvärr har jag ingen bild på stengången till höger om stugan som kommer leda till dasset och duschhörnan.

/Christian
 
  • DSC01681.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01679.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snygga fälgar till en snygg bil... ;)
 
gadu^ skrev:
Snygga fälgar till en snygg bil... ;)
Thank you! ;)



Idag började jag med el-kojan. Efter att ha testat elverket en del så upptäckte jag inte den inte blir så varm som jag trodde, den drar inte speciellt mycket bensin och ljudnivån är också grymt låg! d^_^b Bara fördelar med andra ord!


Det som är kvar att göra är:


  • Grunden
  • Markisolering + gips i väggarna/taket
  • Framlucka med hål för avgasröret och ventilering samt handdtag
  • Lås
  • Vindskivor
  • Takpapp, platon och sedan gräs
  • Målning
  • Knutbrädor

Allt vägg- och takvirke är i ~2x6 tum (lokalproducerat)


/Christian
 
  • 20100502947.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100502949.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100502951.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100502952.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jättefin stuga du bygger. Synd bara att du har elledningar hängande i luften precis utanför eller är det en framtida möjlighet att tjuvkoppla in sig för att få 220 V :). Hur mycket tyngd klarar takåsarna? Det blir ganska tungt med blöt jord och snömassor på vintern.
 
Tigersågen skrev:
Jättefin stuga du bygger. Synd bara att du har elledningar hängande i luften precis utanför eller är det en framtida möjlighet att tjuvkoppla in sig för att få 220 V :). Hur mycket tyngd klarar takåsarna? Det blir ganska tungt med blöt jord och snömassor på vintern.
Haha jag har aldrig sett att det går elledningar vid stugan :rolleyes: De måste gå snett från grannen och över vägen från mitt hus. Jag tycker man borde stört sig på dem om de ligger över tomten. En sak är säker, de går inte tvärs över huset i alla fall :)

Att smygta lite el behövs ju inte nu när el-verket fungerade så j*kla bra! Dessutom räcker ju solcells-systemet en bra bit d^_^b

Hur mycket åsarna klarar vet jag inte, men det bör räcka. Däremot så är "sponten" rejält överdriven :)

/Christian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.