363 861 läst · 715 svar
364k läst
715 svar
22 år, saknar erfarenhet och ska bygga fritidshus!
Skrädning kallas det! ;-)Chrissofsweden skrev:
Hur gör du med sättningen av stugan? Är det färskt timmer bör den stå upp till ett år och torka med bra tyngd på taket, t.ex. ett tegeltak, annars finns det risk att innerväggar och annat monterat rör sig när stommen torkar och sätter sig till "ro".
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Det här timmret hade legat till sig då han började timmra. Så det var inte purfärskt. Mot slutet av sommaren så kommer det garanterat ha stått till sig enligt honom. Taket kommer nog bli tungt nog då gräs, jord och vatten väger en del. Dessutom så blir det två extra åsar samt grövre spont än vanligt.
Timmret högs och gjordes i ordning för ca 11 månader sen.
Tanken är dock god och jag ska ta upp detta med honom en extra gång för att vara på säkra sidan.
Menade du att man även skulle vänta med fönster, golv och dörrar? Eller menar du allmänna saker som köksdelen m.m.
/Christian
Timmret högs och gjordes i ordning för ca 11 månader sen.
Tanken är dock god och jag ska ta upp detta med honom en extra gång för att vara på säkra sidan.
Menade du att man även skulle vänta med fönster, golv och dörrar? Eller menar du allmänna saker som köksdelen m.m.
/Christian
Nu har jag bara byggt med gamla stommar men enligt boken "Från stock till stuga" ska ny stomme stå ett år med "tungt tak" så att den sätter sig innan man gör *någonting* annat med din timmerman kanske har annan teknik men kolla noga, det vore inte så roligt om dörrar, fönster och innerväggar börjar slå sig efter ett tag.Chrissofsweden skrev:
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Jag ska höra med honom omgående.. vore ju surt om man köpte fönster nu och så visar de sig att det inte behövs förens nästa vår..
Om det nu ska stå sig så kommer även räntan ligga på 3x så mycket mot vanligt bottenlån...
Iom att jag inte kan värdera det förens det börjar bli klart.
/Christian
Om det nu ska stå sig så kommer även räntan ligga på 3x så mycket mot vanligt bottenlån...
/Christian
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Jag pratade med honom om sättningen och det skulle inte vara någon fara. Han räknade med en viss sättning när han satte in fönster och dörr. Dessutom skulle han tydligen inte bli klar förens i slutet av sommaren pga timmerhuggningstider..... :|
Men egentligen så ligger han väldigt bra till så jag är jättenöjd
Så nu kommer det väl stå stilla igen.. Fast jag kommer nog göra i ordning marken tillsvidare
Så fort det tinat förstås..
/Christian
Men egentligen så ligger han väldigt bra till så jag är jättenöjd
Så nu kommer det väl stå stilla igen.. Fast jag kommer nog göra i ordning marken tillsvidare
/Christian
Hur tänker du nu ?Chrissofsweden skrev:
Behöver du inte lånet förräns senare så har du ju också alla möjligheter att fom nu spara den "ränta" du egentligen skulle betalt - och då behöver du ju mindre lån sen - så ur den synvinkeln är det ju positivt.
Fast har du ett byggnadskreditiv nu så är det ju inte så kul - dom brukar väl ligga ngt högre i ränta ...
/K
mer bilder, detta var kul och intressant..
Ang. sättningar etc så brukar man ju försöka bygga alla vertikala anslutningar mot timmerstommen rörliga, t.ex. genom gåt/svärd i fönster/dörröppningar, och glidbeslag för regling av innervägg.
Jag har själv byggt ett "timmerhus" av limträbalkar, och jag har inga stumma vertikala anslutningar till stommen, det har fungerat mycket bra. Limträ rör sig ju inte lika mycket som timmer, men mina markeringar vid glidbeslagen visar att stommen på halva höjden (c:a 2.7m) rör sig +/- 5mm under året.
10mm rörelse kan ställa till en hel del skada om man inte hanterar det, och en hyfsat färsk timmerstomme bör som sagt kunna röra sig betydligt mer.
/fth
Jag har själv byggt ett "timmerhus" av limträbalkar, och jag har inga stumma vertikala anslutningar till stommen, det har fungerat mycket bra. Limträ rör sig ju inte lika mycket som timmer, men mina markeringar vid glidbeslagen visar att stommen på halva höjden (c:a 2.7m) rör sig +/- 5mm under året.
10mm rörelse kan ställa till en hel del skada om man inte hanterar det, och en hyfsat färsk timmerstomme bör som sagt kunna röra sig betydligt mer.
/fth
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Ja, nu kommer det inte hända så mycket. Troligtvis blir fönster och dörr insatt i slutet av sommaren... men man vet ju aldrig med honom som sagt.
Fast jag kommer inte göra någon besviken för det! Nej, då! Jag kommer göra i ordning fönster, handla en andra prylar och fixa med eldosor. Jag kommer dessutom ägna min sommar åt att göra i ordning tomten så att den är relativt klar tills stugan påbörjas invändigt.
Så nog finns det att göra allt
Blir nog fönster- och materialköp (till eldosorna) i helgen.
Och bilder vet ni att jag ordnar! Sen om det blir intressant eller inte vill jag inte säga något om.. dock tror jag markjobben kan bli rätt roliga att följa! d^_^b
Btw har jag börjat med en ny hobby; att gjuta i betong! Kommer göra en grill, infartspelare och lite annat smått och gått!
Jag vill lära mig allt i denna värld! :wow:
/Christian
Fast jag kommer inte göra någon besviken för det! Nej, då! Jag kommer göra i ordning fönster, handla en andra prylar och fixa med eldosor. Jag kommer dessutom ägna min sommar åt att göra i ordning tomten så att den är relativt klar tills stugan påbörjas invändigt.
Så nog finns det att göra allt
Och bilder vet ni att jag ordnar! Sen om det blir intressant eller inte vill jag inte säga något om.. dock tror jag markjobben kan bli rätt roliga att följa! d^_^b
Btw har jag börjat med en ny hobby; att gjuta i betong! Kommer göra en grill, infartspelare och lite annat smått och gått!
/Christian
Man kan göra rätt mycket i betong, bara fantasin sätter gränser. ska bli intressant att följa dina projekt. kanske man kan få lite ideer själv oxå... har en trädgård som skulle behövas lite upprustning. kul tråd.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Hittade en bok på Panduro med massor av inspiration!
Betong verkar skitkul! d^_^b
Jag skall genast kolla upp Byggnetto! Dock så verkade det som om deras erbjudanden var lite annorlunda. Man fick vitmålade fönster om man köpte omålade.. man fick alu-ram om man köpte vita osv.
Men jag ska definitivt kolla upp det!
Nu ska jag och fota lite på en del som de satt upp i förrgår :wow:
/Christian
Jag skall genast kolla upp Byggnetto! Dock så verkade det som om deras erbjudanden var lite annorlunda. Man fick vitmålade fönster om man köpte omålade.. man fick alu-ram om man köpte vita osv.
Men jag ska definitivt kolla upp det!
Nu ska jag och fota lite på en del som de satt upp i förrgår :wow:
/Christian
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Da pix!
Bilden med sambon i dörröppningen visar lite mer hur stor verandan framför blir
I ett tidigare inlägg så skrev någon att detta genererar en del spån... Oh yeah!
/Christian
Bilden med sambon i dörröppningen visar lite mer hur stor verandan framför blir
I ett tidigare inlägg så skrev någon att detta genererar en del spån... Oh yeah!
/Christian
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Känner mig lite stolt när jag kollar på dessa bilder.. :blushing:
/Christian
/Christian
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Totalrenovering av 20-talslägenhet
Socialt & Projekt -
Bara bilder, inga ord. Använd PM om ni har frågor till den som lade upp bilden.
Socialt & Projekt -
Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!
Socialt & Projekt -
Egenbyggt enplanshus och rejält garage
Socialt & Projekt -
Mellan och i projekt behövs träning, endast bilder inga ord!
Socialt & Projekt