Verktyg, Maskiner & Fordon
P-plats: Högsbo Järn & Metall i Åbro ind.omr. 031-746 63 00 HJM - Högsbo Järn och Metall
pappskallen: Måste vara utan moms annars är det misstänksamt billigt, jag köpte min för 1836+moms inkl klingpaket och det är ett ganska bra pris det med, fri leverans var det med.........
Kemi: För att göra en affär som verkligen är BRA så bör man få tag på verktygen momsfritt och med företagsrabatter, alla andra priser svider hårt i plånkan !
P-plats: En ren proffsprudukt från Stubai, 60mm kan du få för runt 600:- ink moms av någon snäll järnhandlare... Luna art 0937-1006 Produktinformation
Johan Gunverth: [citat] Det har diskuterats olika avdelningar på forumet http://www.byggahus.se/forum/feedback/60214-onskemal-grupper-under-saeljes-koepes.html
pleqtiz: [citat] tack för svaret :) drog just iväg ett nytt mail får vi se då :)
Kemi: Fick prisuppgift på den nu hos en lokal bygghandel, ca 5200:- exmoms + 1800:- för ställning. Dvs 7000:- Slå till eller leta vidare ?
AndersS: För mig som hemmasnickare så fungerar Byggmaxskruvarna bra, däremot när jag kommer upp på dimensioner kring 6*100 eller längre så väljer jag Gunnebo med torxskalle. Och se till att använda rätt bitstyp, storlek och av bra kvalite, tror att vi hemmasnickare slarvar här ibland och skyller på skruven då två olika fabrikat kan ha olika skruvskallar (ph resp pz).
Peter_-_Emma: På bilverkstan där jag jobbar så drar vi personbilshjulen (oftast M14x1,5) 120nm med momentstav men transportfordon dras med 170nm dom har grövre bult tror det är M16 och dessa skall efterdras efter 50km. Ingen kopparpasta, möjligtvis ngn tunn olja om det kärvar men fälgcentrummet får man gärna smörja med något fett.Släng Bultlåsen
pernitta: Har Du följt Eriks råd att börja med en titt på Tips&Tricks? Förmodligen inte. Mycken kunskap att hämta, lär och återkom. per
Momentum: [citat] Köpte en Multimaster mest på skoj när jag blev husägare för 8 år sedan (Skoj med roliga maskiner ni vet...) och inte hade jag trott att den skulle vara så pass användbar som den är! Jag har använt den till fönsterrenovering, dörrar, parkettläggning, köksrenovering, trapprenovering, lägenhetsköksrenovering etc. En nackdel är att en massa bekanta och arbetskamrater vet att
Anders_Nilsson: Hej! Funderar på att köpa en handcirkel för allmänna arbeten typ kapa reglar och spånskivor (har ingen sedan tidigare). Skall man köpa 165 mm (verkar inte finnas 165 som klarar 45 mm i 45 grader vinkel), eller 190mm (väger mer?). Sen undrar jag vad ni tycker om batteridrivna 125 mm cirklar. Makita har en 125 mm som går på 14.4 Volt Litium, samma som till deras borrmaskiner, så det
Mikael_L: Putte. "Ditt" Kellen-bord matchar ett deWaltbord rätt bra, men jag tycker GTA3700 är en division högre än både deWalt och Kellen. Men Kellen och det där oranga bordet i sågbordstråden verkar vara riktigt intressanta budgetalternativ. Nu handlar inte den här tråden primärt om bord utan mer om sågen. =) Och jtcenters erbjudande med okänt bord kan man ju fundera på. Men för min del
Pasta: Behöver ny starkare handöverfräs än min gamla B&D som är på 600W, den tappar allt för mycket i varv med lite större frässtål. Har kikat på Bosch GMF 1400 CE Professional som är kombinerad insticksfräs och kopierfräs med fininställning av fräsdjupet. Någon som provat den eller har förslag på annan likvärdig eller bättre? /Patrik
valter53: Med en rundslipad yxa har jag kapat lecablock. Eggen skall vara rätt så trubbig. Kan föreställa mig att det dammar mindre med yxmetoden.
imported_peter: Ja, det ni säger låter helt klart rimligt. jag som tyckte detta var en bra anledning att köpa en rotex125. men jag kanske kommer på någon annan anledning till att köpa en. tack för all hjälp. jag tar gärna emot fler kommentarer... tack..
Mikael_L: Men visst kan du ha rätt också? och hyfsat ofta ... :D :D :D Jag tror att jag däremot saknar tungan på din avatar sedan forumet bytte skepnad. Eller saknar och saknar... den var lite otäck faktiskt ;)
Renato: Köpte igår på class ohlsson (göteborg) Bosch cirkel GKS 55 CE för 1990:- OBS priset gäller egentligen GKS 55, tjänade altså ett par hundringar ;))
bigsnucke: Jag har för "kvinnliga" handleder för ett så´nt monster... Möjligtvis om man kan trä på nå´t järnrör och köra dubbelfattat som Björn Borg.
Ulf_RTCW: [citat] Om din sågklinga är utbytt, så stämmer kanske inte sågskenans gummiläpp med den nya klingan? Det bör ju i och för sig inte ge mer än någon millimeterdels fel! Om det är handhavandet, försök att ha ett arbetsbord där hela arbetstycket får plats. Ett gammalt knep är att lägga en frigolitskiva på arbetsbordet, det ger bra friktion så inte stycket glider, och är snällt
Boris73: [citat] Minns jag inte helt fel så har väl alla Dewaltmakiner B&Dmotorer?
Per_A: Kunde inte svara tidigare eftersom det var ett tag sedan jag använde Dominon, men nu hade jag anledning att köra i helgen. Handtaget sitter konstigt om man inte fäller ner anhållet som det sitter på. Om man fäller ner det så tycker jag att jag får ett bra grepp. Om det är lagom att göra uttagen med bordsytan som anhåll så kan det ju verka onödigt att använda det inbygda anhållet
x-man: Står i begrepp att köpa TM och TT till huset. Vi har fastnat för två paket, det ena från Whirlpool och det andra från Bosch. Priset är ungefär samma. Är det någon som har erfarenhet av något av dessa märken? Vilket bör vi köpa?
Hemmakatten: Och..... hur blev det? Fick du din Bosch, eller? Kanske du fick lite personlig uppmärksamhet och en stunds familjegemenskap som är väl värd alla Bosch-maskiner.:)
andersmc: Det bästa är naturligtvis en skena. Där styrs sågen helt och hållet. Sidoanslaget kräver ju att man håller sågen med ett lagom hårt tryck. Börjar den sticka iväg är det svårt att styra upp den igen. Sen brukar sidoanslagen ofta vara ganska klena, så de blir ganska instabila.
andersmc: Jo, Bostitch är ett väldigt etablerat varumärke och de gör säkert utmärkta spikpistoler. Den där funktionen att kunna skjuta ankarspik har jag själv längtat efter ibland. Men kolla om det verkligen går på den modell du tänker köpa. Som jag fattat det finns den här pistolen i två generationer, där det bara är på den nya du kan montera ankarspiktillsatsen. Biltema säljer INTE
andersmc: Jag har haft 40 meter slang mellan kompressor och pistol utan att jag märkt att det påverkat någonting. Man kan behöva ställa om trycket när man byter spiklängd. Men använder man 90 eller 75 mm spik är det bara att köra med det högsta trycket.
P-plats: För att vara i den prisklassen så har det lite otroligt högt vridfmoment (som jag förutsätter är lossningsmomentet - NBT)! För att få en mostsvarande maskin i vridmoment får du gå upp till tex. en Ingersoll-Rand 2135 QTI och den kostar betydligt mer... Även om uppgifterna kanske inte stämmer helt så verkar det vara en vettig maskin. S ka du kolla på ett alternativ så kanske någon