Garage och bilar, hör till vår boendeform idag, men Traktorer.... ;D
 
Har en nyköpt mutterdragare och liten kompressor 24 liters med 2hkr! Orkar inte alls! Vilket är felet, kompressorn och eller mutterdragaren? Är båda skit? Mutterdragaren kostade ofantliga 369 skr!
 
galento
pernitta skrev:
Hej Galento!

Jag förstår Din reaktion. Har Du tagit del av diskussionsreglerna? Läser man dom finner man följande  "skall innehålla ämnen som rör bygge och renovering, och inget annat".

Ett ämne som exempelvis rör bygge är lämplig släpkärra för transport av spånskivor. Hur man byter kullager på kärrans hjul (och efterföljande dragning av hjulbultar) anser jag hör till annat forum. Det är min uppfattning, samtidigt som jag respekterar Din.

per
Hej Per,naturligtvis respekterar jag din åsikt i frågan även om jag själv kanske tycker lite annorlunda.Tycker Mikael L beskrev det hela bra,bl.a att det faller till sist på moderatorerna att stävja fel.För egen del är jag medlem i ett flertal andra forum där mer ingående teknikproblem diskuteras för det fordon det gäller.
Men det verkar som det finns ett stort intresse av traktorer på forumet Saturnus2,då denna tråd  i nuläget har 60 svar och 5044 visningar    http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18696   ;) ;)
M.v.h Galento.
PS.Saturnus2,det finns ju en hel del andra forum där vi kan diskutera HD på :) ;)
 
En komplett sammanfattning som täcker det man bör veta..

http://www.ida.liu.se/~eriho/SSCR/images/Hjulbyte.pdf

Personligen så kör jag helt manuellt på mina 18hjul varje säsong :D
(plus snökedjorna till traktorn)

Det tar ca 25min per bil, exkl tvätt av de avmonterade hjulen, då hinner man också se att bromsar och övrigt ser ut som det ska!
 
På bilverkstan där jag jobbar så drar vi personbilshjulen (oftast M14x1,5) 120nm med momentstav men transportfordon dras med 170nm dom har grövre bult tror det är M16 och dessa skall efterdras efter 50km.
Ingen kopparpasta, möjligtvis ngn tunn olja om det kärvar men fälgcentrummet får man gärna smörja med något fett.Släng Bultlåsen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.