sgryd skrev:
Tack för alla svar.

Jag hittade ett smidigt hjälpmedel - en momenthylsa. Det är en 19 mm-hylsa för hjulbultar, men den sitter på ett 2dm långt skaft. Tydligen börjar den dämpa skruvdragarens moment vid 110Nm. (fungerar bara med slagande mutterdragare). Den ser ut som en vanlig förlängd hylsa. Konstigt att det kan fungera. Iofs är den knallblå, det kanske är en magisk färg.

Ska bli spännande att testa (finns på Swedol). Finns även i 17mm och 19mm utförande.
Tjena.

En sån där hylsa har jag för mig brukar kallas för Momentstav. Väldigt smidig om man vill slippa plocka fram momentnyckel när man  byter hjul t.ex.
 
Jag drog fast hjulbultarna på bilen med riktig momentnyckel för första gången i år och blev *väldigt* förvånad över hur litet 110Nm (eller vad det nu var exakt) faktiskt är. Klart mindre än när jag dragit för hand med fälgkorset. För att inte tala om jämfört med vad däckverksta'n gör.

Jag slutade gå till däcksverkstad efter att de tvingades stå och hoppa på en tvåmetersförlängare för att få loss några av bultarna. Den klagade på mig över hur djälvligt bultarna satt och sa att det här jobbet fick de ta extra för. "I helsike heller sa jag, det är ju ni som satt dit bultarna".

Slutsats, dra fast bultarna med momentnyckel.

Slutsats 2, om ni byter hjulen hos firma, lämna domkraft, fälgkors och reservdäck hemma för ni kommer *aldrig* få loss muttrarna ändå när ni står med punka i vägrenen >:(

/Ola
 
ByggaNytt skrev:
Jorå, alla bultar/fälgnav fettas in med kopparpasta MEN på just saabskrället går man bet varje vinter/vår >:(

Inte kopparpasta om man harlättmetallfälgar.

Sen är det inte fel att dra på mutterna lite för hand då man vet att det tar rätt gängor. Mutterknackarn är bra på att dra sönder dom annars.
Sen tycker jag att man ska dra det sista för hand så att man verkligen vet hur det sitter. Sen absolut inte dra åt för hårt med tex ett rör. Hur får man då loss bultarna med den där saken som följer med bilen när man fått punka?
 
galento
Jag använder en elektrisk mutterdragare (Rusta) att lossa muttrarna/bultarna med men drar alltid muttrarna för hand.På svärfars bil hade man dragit med mutterdragare och en mutter var nästan rund så den fick jag slipa bort för att få av hjulet.Men tycker mutterdragaren är mkt bra att lossa hjulmuttrarna med,den orkade faktiskt lossa muttrarna på en Transit som ingen rört på iallafall 15 år med 24mm hylsa,och de satt hårt.
 
En vanlig skruvdragare med plastklädda hylsor + avslutande handkraft funkar för mig. Trilskas bultarna när dom ska av använder jag ett teleskopskaft från biltema (ca 35sek) som även får plats vid reservhjulet.
 
P-plats.se skrev:
Sånna hylsor är en sak jag inte vill vara utan! ;)

[bild]
Exakt sådana. Finns att köpa på Micro och Jula för inga pengar alls.
 
för att vara korrekt så skall hjulbultar liksom så himla mycket annat dras med momentnyckel. Så ett mutterknackare att lossa men men momentnyckel att dra fast. För mycket Nm och bultarna sträcks eller får sprickbildningar....Men det struntar gummiverkstäderna i... ;D
 
P-plats.se skrev:
...inga pengar alls??? :surprised:

(Vad kostar dom då? ;D )
Inga pengar alls är ungefär 130spänn. :)
 
stark1 skrev:
för att vara korrekt så skall hjulbultar liksom så himla mycket annat dras med momentnyckel. Så ett mutterknackare att lossa men men momentnyckel att dra fast. För mycket Nm och bultarna sträcks eller får sprickbildningar....Men det struntar gummiverkstäderna i... ;D
Det som kan vara värt att påpeka är att om man drar med momentnyckel så är det jäkligt viktigt att inte slarva med att efterdra efter några mil. Som någon påpekade så drar man ofta mycket hårdare om man gör det på frihand.
 
Drar mig till minnes en gång när jag var in till gummiverkstaden för att byta hjul och bad dem ödmjukt men bestämt att dra bultarna med rätt moment eller åtminstonde inte TOKHÅRT. Kvinnan i kundmottagningen blev sur och svarade "Men vadå, det är väl bättre att dra åt dem så inte hjulen ramlar av!" :p

Första och sista gången den gummiverkstaden får skruva dit mina hjul... Inte för att någon annan får det heller nuförtiden hehe :)

Förutom att bultarna kan sträckas så har jag även hört att drar man allt för hårt finns det även risk att skivbromsarna/navet slår sig, kan det stämma?

Mvh
/ Fenris
 
Sedan står du där efter vägkanten med ditt ynkliga orginalskaft och undrar varför i helskotta du drog hjulet med mutterdragare. Nej, dra bultarna för hand och lägg för guds skull på kopparpasta eller olja på gängorna. jag har aldrig varit med om att en hjulbult inte velat släppa efter en vinter. om de bara smorts innan man drog åt dom Däremot hör jag grannarnas hjulbultar skrika då de byter däck. Ingen olja där inte.
 
Jag har alltid dragit med momentnyckel, först 95Nm (enligt manualen till bilen) och sedan 105Nm när bilen byttes till en annan större. Kan inte se någon anledning till att gå upp till 110-120Nm ??? Kollar varje år för efterdragning men har aldrig behövt göra det.

Däck verkstaden som jag pratade senast med sa att de inte kan dra så lite för folk kommer tillbaka och frågar om de försökt ta livet av dem, eftersom muttrar/bultar satt så "löst", så nu drar de så hårt att de vet att kunderna kommer tillbaka, de kan ju inte få av hjulen själva i vilket fall :)

Varför kan man inte ha kopparpasta till aluminiumfälg ? ( har inte det men undrar)

.Henrik
 
tallmilan skrev:
Kan inte se någon anledning till att gå upp till 110-120Nm ??? Kollar varje år för efterdragning men har aldrig behövt göra det.


Varför kan man inte ha kopparpasta till aluminiumfälg ? ( har inte det men undrar)

.Henrik
På alla bilar jag haft är det ca 115 Nm så det är väl inte så konstigt att dra så hårt? Dessutom spelar det knappast någon roll om du drar 20-30% extra.

Kopparpasta på alu-fälg brukar sluta med en ärgad alufälg. Det finns metallfri pasta som fyller samma funktion.
 
P-plats.se skrev:
...men man ska inte ha pastan på anläggningsytan mellan fälgen och bulten utan endast i gängorna!
Men du vet hur det är.... eller blir. Kopparpasta är som fogskum - det finns tillslut överallt..... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.