Hej!

Diskussioner i forumet skall gälla byggnationer och renovering, och inget annat. Kan vi inte överlåta vridmomentet för hjulbultar till lämpligt bilforum. Samma sak gäller för momentnycklar.

per

Och i denna tråden diskuterar vi verktyg, maskiner och fordon. ;)
Verkyg/momentnyckel, maskiner/mutterdragare, fordon/bil. ::)

Jag har/har haft många dyra fäljar genom tiderna på fordonen, och numera drar jag bultarna med momentnyckeln. Men det här med att smörja mutterns kona/gänga har jag också gjort ;) för att det skall bli bättre! Men läste ett varningens ord om detta, så där skall inte vara något fett/pasta. Tycker dock man kan spreja lite 5:56 på gängorna när fäljen är av. :surprised:

pernitta skrev:
Hej!

Diskussioner i forumet skall gälla byggnationer och renovering, och inget annat. Kan vi inte överlåta vridmomentet för hjulbultar till lämpligt bilforum. Samma sak gäller för momentnycklar.

per
Det kanske inte framgår så tydligt som man skulle önska, men det är förstås hjulbultsmomentet på BYGGbilen som det handlar om i denna tråd. Och byggbilar går faktiskt bra att diskutera..... ;)

Mathias!

Det är snart aktuellt med kamremsbyte på min "byggbil". Är den proceduren  också  lämplig att ta upp i forumet?

;)

per

pernitta skrev:
Mathias!

Det är snart aktuellt med kamremsbyte på min "byggbil". Är den proceduren också lämplig att ta upp i forumet?

;)

per
Oj oj, nu börjar du närma dig gränsen för vad som är ok. Det där får du allt fråga moderatorn om för denna avdelning.... Men är det en transit kan du kanske få några bra tips av mig iaf... :)

När vi ändå är inne på ämnet: Känner någon till om det finns något bilreparationsforum man kan vända sig till för eventuella byggbils-renoveringsfrågor som är för djupa för detta forum?

Tomtebo skrev:
När vi ändå är inne på ämnet: Känner någon till om det finns något bilreparationsforum man kan vända sig till för eventuella byggbils-renoveringsfrågor som är för djupa för detta forum?
Ja det finns många forum, men de flesta är nog märkesbundna. Men har Du en Nissan Micra och vill byta insug och förgasare till något häftigare, så kan det bli svårt ;D
Sök på ditt bilmärke, så får du nog napp. Austin A30 har klubb i England bl a. ;)

galento
Baloo skrev:
Och i denna tråden diskuterar vi verktyg, maskiner och fordon. ;)
Verkyg/momentnyckel, maskiner/mutterdragare, fordon/bil. ::)
Precis,och även traktorer med tillbehör tycker jag går in under nyttiga fordon i hemmet,iallafall är denna en självklar del i hemmet för oss med lite skogsbruk,snöplogning,körning av tyngre grejer mm.Tycker även andra fordon t.ex pick up,s,skåpbilar platsar i tråden.Kan förstå att inte alla är intresserade av dessa fordon men för oss med t.ex jordbruksfastigheter så är ju dessa fordon mkt värda.Anmärkningvärt att en del hänger upp sig på detta :surprised:,det finns en del ämnen som inte intresserar mej också på forumet men då bryr jag mej inte om att läsa det,men är det nyttigt för nån annan så är det väl toppen för han/henne. ;)

Hej Galento!

Jag förstår Din reaktion. Har Du tagit del av diskussionsreglerna? Läser man dom finner man följande  "skall innehålla ämnen som rör bygge och renovering, och inget annat".

Ett ämne som exempelvis rör bygge är lämplig släpkärra för transport av spånskivor. Hur man byter kullager på kärrans hjul (och efterföljande dragning av hjulbultar) anser jag hör till annat forum. Det är min uppfattning, samtidigt som jag respekterar Din.

per

Nej, jag söker vara seriös och allvarlig, samtidigt som jag deltar i Forumet med glädje och stor behållning.

Vad föranleder Din fråga?

per

jag brukar bara använda ett vanlig spärrskaft på ca 30 cm när jag drar åt bultarna. Brukar inte heller dra dem speciellt hårt, finns ju ingen anledning, men man ser ju folk som använder 1m förlängningsrör och drar utav hev, så när man sen lossar och kollar bultarna så är dem flera mm för långa. Ska inte behövas momentnyckel, man får dra med förnuft, och inte som arbetskompisens kärring gjorde, hon skruva dit bultarna för hand på alla däck, så när arb polarn och han samåkare skulle ta bilen till jobbet, kom dom några km, sen började bilen skaka. Undra varför =)

inkognito skrev:
Brukar inte heller dra dem speciellt hårt
Jag tappade ett framhjul under färd för många år sedan... sen dess drar jag dem hårt.

Ämnet är väl värt att diskutera, och jag tror det kommer sig av att de flesta bilar idag har fäljar i aluminium och sitter med konad mutter/bult. Så det finns all anledning att ta en koll i intruktionsboken om vad som gäller för respektive fordon. Att någon sedan ändå vill dra dom med rörtången, är att gå lite utanför ämnet ;D

Mikael_L
Tyvärr fortsätter jag med ett offtopic inlägg och tycker det är bra gjort av er som fortsätter vara topic! :-[

pernitta skrev:
Hej Galento!
Jag förstår Din reaktion. Har Du tagit del av diskussionsreglerna? Läser man dom finner man följande "skall innehålla ämnen som rör bygge och renovering, och inget annat".

Ett ämne som exempelvis rör bygge är lämplig släpkärra för transport av spånskivor. Hur man byter kullager på kärrans hjul (och efterföljande dragning av hjulbultar) anser jag hör till annat forum. Det är min uppfattning, samtidigt som jag respekterar Din.

per
Det här gränsdragningsproblematiken är den naturliga svårigheten i alla forum och jag är säker på att jag kan komma på något ämne som _alla_ här tycker ska avhandlas någon annanstans.

Så vad gör vi med gråzonen då?
Jag har inga svar på det, men jag har iaf den åsikten att om alla trådskapare är noggranna att välja en bra, beskrivande och tydlig rubrik, så kan forumläsaren rätt ofta själv sålla.
Jag läser långt ifrån alla trådar, jag sållar direkt bort en del när jag läst subjekt.
Den här fordonsgruppen och teknikgruppen t.ex. är rätt spretiga, men jag "står ut" med det. ;)

Det faller till sist på moderatorerna att stävja fel användade av forumet, själv tycker jag att det är ett trevligt och väl fungerande forum.

//Mikael

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.