Verktyg, Maskiner & Fordon
larsklar: Hej, Har testat en Bensindriven Klippo 1200 från Stavdal-uthyrning. Tar upp till 12 cm grenar och är ruggigt effektiv. Kostade ca 750 kr/ dygn vill jag minnas.
Sunekokos: Har fått i uppdrag att presentera en översikt över spikpistolsmarknaden. Problemet är att jag knappt sett en på vykort, än mindre använt någon. Skulle därför uppskatta lite tips och snabbfakta. Vilka typer finns det (el, tryckluft, kolsyra)? Vad är för- och nackdelarna med de olika typerna, är en viss typ alltid bra för en viss sorts jobb? Vilken är den typiska spikpistolen för a)
Zunken: Fick ett tips från en tråd nedan. www.wetterlund.se Deras Neuson 1503 ser ut att passa mina behov.
Midas: Det finns trycklufstdrivna skivlyftar också. De klarar av betydligt högre höjder samt minimerar risken att man får något på huvet. Tydligen är den vanliga skivlyften olycksdrabbad :när man vevat upp till takhöjd så tar man i lite extra vilket resulterar i att kedjan går av och hela alltet kommer farande ner.
KarlXII: Jag är inte störd av fnas på min gedigna, 60 tänders Rustasåg. Den är faktiskt helt OK.... Lite fnas kan det bli emn det har mest att göra med kvaliteten på virket och hur fort man sänker ner klingan. Men idealet är natuligtvis bara lite "hår" i kanten som det blir av din klinga.
Fasting65: Det gäller stubbar från gamla fruktträd och något konstigt prydnadsträd... diameter max 15-20 cm. Vi har dessutom alldeles för många förvildade syrenbuskar, 30 m häck, vildvin andra planteringar vi vill röja... Måste ju få fotbollsplanen redo inför EM-finalen!
TN: Ang suga aska med Grovis så kan jag höja ett varningens finger, vår Miele dammsúgare har nämligen den egenheten att påsarna(någon konstig fibermodell) sätts igen av det fina "dammet" som inte grovis filtret tar. Så man får byta påsarna jäkligt ofta (ibland nästan tomma) och de är ju hur billiga som helst >:( Men nu skall jag prova att dra ner på suget som någon föreslog, så
MrMagic: Just förminskningar är ju ett gissel. Liten, klen 1/4" tapp och sen ett rejält 1/2" spärrhandtag ger ju ganska bra påfrestningar oavsett fabrikat. Har själv tröttnat på alla "billiga" hylsnyckelsatser och satsat på en Bahco istället. Får väl se om den håller måttet bättre.....
MathiasS: Det var i sedaste villatidningen och det var en Mitsubishi. Endast 18cm tjock. Verkar vara en klockren kompis att hänga på väggen om kapaciteten är ok.
hasse_f: En firma till: Sliperi "Eggen" i spånga. Verkar slipa lite av varje. Säljer köksknivar gör de också till ett bra pris (sic). http://www.eggen.se
Benno_: Clas O:s är inge vidare heller. Det är väl samma variant där röret skall glida istället för rulla, som i proffsiga bockar. Jag har med stor möda bockat 12 mm prisol i Clas' 15 mm rörbock. Det går men den tar hårt på plasten... Mjuka 15 mm Cu blir inte speciellt snygga heller för den delen, så rådet är hyr/lån för enstaka böjar. K-rauta bl.a. hyr ut, eller köp en riktig hos
norrlandshus_sthlm: [citat] finns med 16cyl helikoptersnurra också 600pållar
perf: [citat] Utan jordfelsbrytare hade du nog fått ta dig ned till macken och köpa en ny valp...
Cricce: Det löns nästa att köpa en ny skruvdragare då om det är så liten skillnad :) Du kan ju ha kvar den gamla skruvdragaren som reservdelsmaskin :D Om du är händig så går ju maskinen att fixa i framtiden själv då du har reserdelar :D
Benno_: Bauhaus brukar sälja ut något skräp ibland. Funkar tills skenorna hoppar ur, vilket de gör ganska snart. Ju längre desto vekare blir konstruktionen.
norrlandshus_sthlm: en pickmaskin ar nog vad du får för stålarna. en bilmaskin kostar typ 5000 hyr en hilti tp400 eller nåt ...annars kommer du bli djävligt trött på att det inte funkar
KarlXII: Eller Blå Bosch. Har man vägarna förbi USA, eller har nån bekant så är detta helt oslagbart: http://www.lowes.com/lkn?action=productDetail&productId=109647-353-93618HDCRF-J&pad=true 3700 SKR för ett sånt här kit är chockerande billigt.... :o Ja, plus att man får skaffa en 110volts konverter till laddaren eller skaffa 220volts.
norrlandshus_sthlm: blocket gubben ;D www.blocket.se köp nån annans för skitstålar ... du använder blandaren max 3 ggr