Verktyg, Maskiner & Fordon
Try@ndError: Min åker in från uthuset till svalen, +10. Då det är stänksmörjning så påstår de lärde att vingarna kan brytas då de får gå i kall, trög olja. Trasslar med lite längre slang istället.
skogstomten: Har flera festoolskenor och deras sänksåg och dom funkar suveränt! Men det är väldigt lätt att slinta mot slutet och göra djupa jack i skenan om man är ovan. Har sett att Jula har någon enkel variant som universal. Sen har även DeWalt börjat med skenor
Immobil: Lite vägledning: http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=162 ;)
Haagbard: Gammal 2wd traktorgrävare är väl lite "sådääär", ska man anlägga en hel tomt med väg, grund, avlopp, gräsmattor o.s.v så skulle man nog satsa på en stabil och stark äldre Åkerman larvgrävare för 80-100´som man sedan säljer med marginell förlust ett par år senare. Nackdelen är väl att men mister möjligheten att använda pallgafflar och snöskopa (till att ösa snö med och
richardw: Hejsan, Någon som har erfarenhet av kompressorn som COOP erbjuder i sitt senaste "blad". data: (om jag minns rätt) 25l tank 1500W max 8bar Pris: 799:-
Ubbe: [citat] Ett litet tips om ni ska köpa skyddsbyxor. Kolla även hur tjocka de är på baksidan och rumpan. Med de byxor jag har köpt upplever jag att man svettas på framsidan benen och blir jättekall på baken. Ingen vidare komfort alltså :'( Man drar ju inte gärna på sig ett par långkallingar för att bli varm om baken när man redan svettas om benen. Kan även tillägga att det finns
unigas: Verkar ju bra! Var får man som sagt tag på dem? Har dock aldrig hört talas om märket. //Markus
Bob_the_builder: Jag kan rekommendera Black&Deckers bitshållare. Den har lite annorlunda konstruktion (man vrider istf att dra) jämfört med de som säljs av Classe mfl. B&D-hållaren är dyrare men funkar mycket bra. Jag har förbrukat ett par av den andra sorten - efter ett tag tappar den greppet om bitsen.
Cocacola74: [citat] Det finns en uppsjö av fraktbolag, amerikanska motsvarigheten till posten är oftast billigast, (usps), men inrikesfrakt i USA så är det vanligast att man använder fraktbolag som ups, dhl, fedex osv. dock är dom väldigt dyra när det gäller internationell frakt. Jag kan rekommendera USPS, dom håller inte alltid vad dom lovar, likt den svenska posten. Så om det är okej för dig
MathiasS: Vår univac har sugit byggdammet vi har i huset sedan 1,5 år utan att protestera.... Prata med ABC cdsug killarna, dom kan nog rekommendera en bra maskin - de flesta märken finns där.
Cocacola74: JAg har en Metabo slipmaskin, fungerar mycket bra, dock är den, som alla andra elektriska maskiner, väldigt tung att jobba med... Har du en bra kompressor, så köp en luftdriven, kostar bra med stålar, men en sån kan man jobba med en hel dag utan att bli trött i armar och händer, vibrerar inte lika mycket heller... jag har även en billig maskin, från ÖB/Rusta/silvan eller vart det nu
Cocacola74: hurosomhelst så ska ju verktyg hålla för vad dom är avsedda för, man ska inte som konsument behöva bedöma kvaliteten bara genom priset, ett kit med borrar kan kosta 150kr hos lokala järnhandlaren, medans exakt samma kostar 50kr hos micro/silvan... Är en borr avsedd att borra betong med så ska den hålla för det... Speciellt om den har en livslängd på ett tiotal sekunder... priset kan
yip_man: Det blev en Festool TDK 12 (ny modell) jävligt nöjd med det lilla jag anv den stark som ett djur. Sen alla diverse chuckar man har att välja på är ju ett pluss.
Ubbe: Manualen brukar komma fram när man misslyckats några gånger :) Har fortfarande inte lärtmig att progga videon jag köpte för 5år sedan >:( Har läst manualen men hinner glömma hur man gjorde mellan gångerna. En sådan produkt tycker jag är värdelös, en sån enkel grej borde bara "självinstruerande" tycker man. Hursomhelst är det intressant att läsa hur ofta ni använder manualen
Cricce: Har någon föresten nån address till någon liknande sida till Woodworker.com och toolplus.com inom EU med liknande priser. Borde inte fraktkostnaderna/-tiderna och skatten bli lägre/ingen alls då ??? ??? De jag har hittat i England levererar inte internationellt :-[ Kanske det skulle lönas att surfa några timmar och se om det finns ngn sida här i Europa... ::)
Zunken: [citat] Var å köpte en idag och som du säger är det inte mikropassning på grejorna. Undrar över en sak, var ska fjädern sitta och vad är det som ser ut som ett litet "skohorn" för något? Ser heller inte att dessa prylar nämns i monterings instruktionen, märkligt. Ahh ser i ett inlägg ovan "Man är enklast två när man monterar fjädern för snurr-spärren till självaste
MathiasS: [citat] Tysk porr när den är som bäst: http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12925
sveno: Nä, oljan brinner upp när du startar i vår. Alkylatbensin håller lagring bra så det kan ju vara idé att tanka i det före vintern om du inte redan gör det.
Fasting65: Nu har silvan slängt upp kampanjen på sin web: 3499 kr http://silvan.sp3.dk/svensk/uge38_140904-190904qpl/jpg/SE38_10.jpg Fast jag har inte hunnit kolla in den än och jämföra med min gula.
dfred: Kan aven tipsa om www.harborfreight.com. Dem har precis oppnat butiker har i USA, sa dem ar palitliga.
dabac: Klättergrejer generellt säljs av flera sport/friluftsbutiker -sportkompaniet, Naturkompaniet, Tierra etc. Används de grejerna rätt så erbjuder de också god säkerhet. Annars är http://www.gronmarks.se/entre.asp en bra affär som ofta har även mer udda grejer. Eller kolla http://www.skogma.de/shop/, där borde du hitta vad du söker, även om det blir postorder.
Mr_T: På frågan om man kan hantera/flytta större stenar med en minigrävare så är nog svaret ja. Jag tyckte att det gick att "klämma" fast rätt stora stenar mellan schaktbladet och skopan och puttra iväg med redan med en 1,5 tonnare. Däremot är det ju inte möjligt att lyfta en stor sten i skopan med en lätt maskin med relativt liten skopa. Generellt gäller väl: stora stenar = stor/tung
MathiasS: [citat] Hehe... du kan ge dig på att jag är i vägen på brädgården när jag kommer farandes i min Transvestit Ford. Men allra mest i vägen är dom jäklarna som köper EN planka och lägger på taket (Fnys!). Även denna gång blir det närmare 400meter virke så.... :)
michaelbo: :) Jag gjorde följande beräkning: 3hk borde motsvara 3 (hk) * 735,5(W/hk) = 2206,5 (W). Eftersom det är 230 V i uttagen borde strömbehovet bli 2206,5 (W) / 230 (V) = ca 9,6 A, d.v.s. under 10A-gränsen Webbsidan som jag kikat på(www.jula.se) säger att man behöver en 16A-säkring för att driva den. Samtidigt säger min fastighetsskötare att man kan driva 2,2kW i uttaget... :) Det er rett
Midas: Det verkar som om länken evt inte fungerar på konverteraren, men om ni ser på www.outpost.com och gör en sökning på : 1777592 så finns den där