Mja, du får nog jämföra äpplen och äpplen.

Biltemas för 1995 är en SPIKpistol som tar spik upp till 90-95 mm.
En Spikpicka från deWalt jämförbar med Biltemas dito kostar i runda slängar 5 lakan i Sverige - (http://www.toolup.com/productinfo.asp?id=D51844&Manuf=Dewalt)

Dewaltpickan (http://woodworker.com/cgi-bin/fullpres.exe?PARTNUM=114-071)
för 2400 är en DYCKERTpistol för lister och finlir.

Ska du spika takpanel rekommenderas nog den jag köpte - en dyckertpistol som tar upp till 63 mm lång dyckert (http://woodworker.com/cgi-bin/FULLPRES.exe?PARTNUM=114-077). Den pickan kan du också använda för golvsockel och taklister sedemera.

Sedan finns ju senco, paslode och bostitch om vi pratar premiummärken.

Fasting65
Beställde du från den siten eller köpte du i Sverige?
Om du beställde, vad kostade frakten och hur lång tid tog det? Åkte du på att betala tull & moms?
Jag förmodar att passande spik finns att köpa i Sverige?

Tack för svaret! :)

jag köpte pickan från woodworker.com - DEWALT® 15 GAUGE ANGLED FINISH NAILER.

Det tillkom $39.95 i frakt samt 425 kr moms plus 100 j@#¤a kronor i administrationsavgift som FedEx ville ha.

Slutsumma - ca 2200 kr (kostar ca 3000 i sverige). Visst, "bara" 800 kr sparade jag, men jag tycker det är kul att handla på nätet, samt att jag ville testa leveransförmågan. Det gick löjligt fort att få pickan - en vecka.

Dyckerten är säkert "standarddyckert" i den mån att både gunnebo och sencodyckert passar. Vi köpte Sencodyckert - 34-gradersvinkel. Det är för övrigt samma dyckert som till Senco SFN-30.

Oavsett vilken picka man väljer så är vridbart utblås helt nödvändigt. Det är långt ifrån trevligt att få utblåset rakt i ögonen. Vridbart utblås saknas på vissa riktigt billiga modeller. Att ställa spikdjupet måste också gå - men det antar jag finns på alla pickor.

IMG_3632.jpg

Jag har just fått svar på min fraktförfrågan från www.woodworker.com , och för två sådana pickor vill de ha löjliga $137,15 i frakt!!!!!!

Hur kan det vara så mycket dyrare med två pickor jämfört med en?

(De kunde skicka med snigelpost också som skulle ta minst 5 veckor och det kostade $81,95)

Jag mailade dem igen och fick följande svar:

"Dear Mr. Johansson,
Thank you again for the email. We have gone to a system where the shipping charges for international orders is based on the average weight of an order in a certain dollar range. Please see the chart for International Shipping which is under "About Us" on our home page. You have to scroll about three quarters of the way down that long page. For quite a while, I was determining the shipping rate based on each individual package, but management here decided to go to this system. I am sincerely hoping we can get an automated system that determines the cost of both methods of shipping based on exactly what you order and shows it right on the order as it is being placed (and the technology is available for that), but we have yet to get accurate weights for all 20,000 items we regularly stock. I realize this system does seem to penalize someone like you, who is trying to order expensive, but light weight items.
Best regards,"

:(

Vet ni något annat företag än woodworker som säljer till Sverige?

Tja!Av egen erfarenhet så kan jag konstatera att Biltemas är bara skit.Köpte en och åkte hem glad som en speleman.Provsköt lite.gick väll bra ca 5 spik sedan fastnade spiken i "pipan".Fixade ut spiken.Smorde lite testade sedan igen.Smma sak igen efter ett par spik.Åkte och böt!Provade igen!Samma sak med denna.Smorde igen och sköt 3-4 spik.Hade pickan i handen medan jag sträckte mig efter en bräda.Pang!En spik for i väg utan att jag hade tryckt ner pipan så att säkerhets prylen var intryckt.Åkte arg som f-n till Biltema och böt igen!Men nu bad jag killen i återköp och bytes kassan prova den innan.Den krånglade den med!han gick och hämtade en ny och sa att dom alldrig hade fått in en sådan modell för att den var trasig.Nästa han kom med funkade lite längre än vanligt men spiken fastnade igen till slut!Jag tackade för mig och tog mina pengar och gick.
Hittade några veckor senare en Alto i gulan som jag köpte för 800 kr.Gammal men aldrig krånglat förutom en gång på vintern så frös den så luften bara for igenom den.In i värmen sen funkade denn utmärkt igen.

4st och ingen funkade bra.
Så min erfarenhet är!Köp inte skiten!

Magnus

Jesca_j - ack vad tråkigt!

Verkar som Woodworker inte är något att ha längre för oss nordbor - förrän de förbättrat portohanteringen. Jag sökte rätt länge efter leverantör och har för mej att det var några fler i USA som levererade internationellt.

Jag sökte på produktnummer på google. (D51275K) och fann en hel del webshoppar. Tyvärr är de flesta länkade direkt till amazon.com, vilka INTE levererar till Sverige.

Jag har för mej att jag också sökte på "Finish Nailer " samt "SFN-30" (ursprungligen sökte jag en Sencopicka).

Lycka till.

Jag har hittat en annan firma som levererar till hela världen:
http://www.toolsplus.com/ och dessa verkar bara ta ut den verkliga fraktkostnaden! (Enligt hemsidan).
Har mailat till dem och hoppas på svar idag! :)

Låter intressant :) jag har oxå länge sökt efter ngt annat än woodworker.com...

Har någon föresten nån address till någon liknande sida till Woodworker.com och toolplus.com inom EU med liknande priser. Borde inte fraktkostnaderna/-tiderna och skatten bli lägre/ingen alls då ??? ???
De jag har hittat i England levererar inte internationellt :-[

Kanske det skulle lönas att surfa några timmar och se om det finns ngn sida här i Europa... ::)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.