Själv använder jag talmeter.

Jag använder också Talmeter. Med den kan man både mäta och ritsa. Den klarar :inner/yttermått ,diameter och som nödlod. Fungerar bra på gipsskivor. Den finns i olika längder men 3m har man mest nytta av. Tror att den kostar runt 150kr.

Talmeter är jättebra efter man sågat fel på 10 cm ett antal gånger. Därefter gör man oftare rätt.... ;D

För att lyfta upp denna tråd... Är det någon som har en åsikt om Biltemas blocknyckelsatser? Behöver mecka bil men har ingen lust att ruinera mig, men inte heller att dra sönder bultar pga kassa nycklar...

Jag köpte en stor sats, med fasta nycklar, lednycklar, bits, 1/2", 3/8" och 1/4" hylssatser i mm och tum och lite annat smått och gott. Det var en sats med Biltemas 10-års garanti. Grejerna håller rätt bra, men de är lite klumpigare än motsvarande Kamasa eller Bacho eller annat kvalitetsjox.

Det enda jag har att anmärka är att 1/4"-spärrskaftet gick sönder utan att jag tog i, leden till 1/2" hylsorna kärvade och att kort hylsa 12 mm och blocknyckel 16mm inte ingår. Jag har använt satsen rätt hårt i fem år och det är det enda som jag inte gillar. Jag har för mig att jag slantade en dryg tusin. Klart prisvärt, alltså. Om jag köpt Bacho så hade jag fått en knapp näve hylsor.

sveno skrev:
Jag köpte en stor sats, med fasta nycklar, lednycklar, bits, 1/2", 3/8" och 1/4" hylssatser i mm och tum och lite annat smått och gott. Det var en sats med Biltemas 10-års garanti. Grejerna håller rätt bra, men de är lite klumpigare än motsvarande Kamasa eller Bacho eller annat kvalitetsjox.

Det enda jag har att anmärka är att 1/4"-spärrskaftet gick sönder utan att jag tog i, leden till 1/2" hylsorna kärvade och att kort hylsa 12 mm och blocknyckel 16mm inte ingår. Jag har använt satsen rätt hårt i fem år och det är det enda som jag inte gillar. Jag har för mig att jag slantade en dryg tusin. Klart prisvärt, alltså. Om jag köpt Bacho så hade jag fått en knapp näve hylsor.
Har en minder sats själv, farsan den stora.

Några övergångar från halvtum till kvarttum har gått av, annars har allt fungerat felfritt.

Som sagt får man komplettera med halvtumshylsor 12 och 13mm annars finns det mesta.

Köp inga verktyg på biltema som INTE har 10års garanti.

Min erfarenhet är:

Clas O man får betala efter vad man får både skrot och bra grejor
Biltema samma sak men billigare än Clas O
Jula ungefär som Clas O men deras "no name" produkter är mest skräp men ska man t ex ha en stor hålborr varför betala 500 kr för proffsgrjor för ett par hål när man kan köpa grjor för 75 kr som funkar hyfsat.
Bauhaus. Bra sortiment men dyra
Silvan mest skräp
K-Rauta ungefär som Bauhaus
Lokala järnhandeln Dyrt men går ofta att få rabatt.

Det är ofta så att proffsgrejorna har bra marginal så det går att göra bra affärer. Var på väg att köpa en billig Telwin svets med biltema automatiska svetsskärm osv

Kollade runt lite och tokprutade såsmåningom på Kemppis minsta i stället med svensktillverkad Speedglasskärm. Och där skickade man gladeligen med lite svetstråd osv. Slutade med att jag betalade ungefär 1000kr mer totalt för riktiga proffsgrejos inklusive gasflaska i stället för hyfsad Biltemakvalitet.

Undvik däremot billiga tänger och liknande eftersom dom inte funkar alls.

Tycker att det hela beror på hur flitigt användandet är av verktyget, är man yrkesanvändare är det självklart att man inte köper en hammare för 50:- men om man bor i en hyresrätt och bara behöver knacka in tavelspik i väggarna så duger vilken hammare som helst. Jag tycker att detsamma gäller alla verktyg

sveno skrev:
Apropå Hultafors. Deras klyvyxa är riktigt bra, men den är ändå helt kass jämfört med Gränsfors dito.

Jag har rätt bra erfarenheter av Biltemas 10-årsgaranti-prylar. U-ringnycklar, hylsor, osv är riktigt bra, men Bacho, Kamasa och andra dyrare märken är mycket smäckrare och håller ännu bättre. Biltemas prylar med garanti duger alltså om man inte ska använda dom yrkesmässigt.
Köpte hylsnyckelsatsen på Biltema med 10-års garanti för 995:-. Skulle lossa på stötdämpare och fjädrar i bilen. PANG sa det bara, så hade jag förstört en förlängare, en 1/2" till 1/4" omvandlare samt mellan spärrskaftet. Bor inte så långt ifrån göteborg och när jag hade vägarna förbi så åkte jag in och bytte delarna. Killen på servicxe avd. sa att de hade haft problem med just dessa tre delar [ironiskt att jag använde just dessa tre samtidigt :) ]. Bytet gick bra och jag åkte hem och bytte den andra dämparen utan problem. En väldigt komplett verktygssats till ett bra pris. Bara man har möjligheten att åka in att byta om nåt går sönder!!

TzeroX skrev:
Köpte hylsnyckelsatsen på Biltema med 10-års garanti för 995:-. Skulle lossa på stötdämpare och fjädrar i bilen. PANG sa det bara, så hade jag förstört en förlängare, en 1/2" till 1/4" omvandlare samt mellan spärrskaftet. Bor inte så långt ifrån göteborg och när jag hade vägarna förbi så åkte jag in och bytte delarna. Killen på servicxe avd. sa att de hade haft problem med just dessa tre delar [ironiskt att jag använde just dessa tre samtidigt :) ]. Bytet gick bra och jag åkte hem och bytte den andra dämparen utan problem. En väldigt komplett verktygssats till ett bra pris. Bara man har möjligheten att åka in att byta om nåt går sönder!!
Just förminskarna är lite klena och man har faktiskt ändrat konstruktionen. Vill man vara lite säkrare så kan man faktiskt komplettera från annat märke - eller så byter man bara om det pajar. Har bytt en uppsättning, den nya konstruktionen verkar hålla.

Just förminskningar är ju ett gissel. Liten, klen 1/4" tapp och sen ett rejält 1/2" spärrhandtag ger ju ganska bra påfrestningar oavsett fabrikat. Har själv tröttnat på alla "billiga" hylsnyckelsatser och satsat på en Bahco istället. Får väl se om den håller måttet bättre.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.