29 744 läst · 70 svar
30k läst
70 svar
Billiga verktyg av god kvalitet?
Ja, så var det väl. Men jag tänkte på lykes svar om coops priser, vet inte hur det var med coop om det ör samma sak som OBS.
Många saker är ju bra (de behöver inte vara bäst) även om de kostar mindre en tredjedela av priset för ett större och erkänt märke. Det beror väl på från den ena saken till den andra. JAg skulle inte köpa en billig avbitare, som man dessutom kan använda för att kolla på solen med för 20kr istället för en som kostar 75kr och man inte ens ser en antydan till ljusspringa, sedan om det finns ett mer erkänt kvalitets märke som tar 250 för en lika bra tång det köper jag inte.
Jag köpte en billig överhandsfräs, den går lika bra att använda som min fars B&D, där skillde det iof "bara" 5-600kr drygt.
Många saker är ju bra (de behöver inte vara bäst) även om de kostar mindre en tredjedela av priset för ett större och erkänt märke. Det beror väl på från den ena saken till den andra. JAg skulle inte köpa en billig avbitare, som man dessutom kan använda för att kolla på solen med för 20kr istället för en som kostar 75kr och man inte ens ser en antydan till ljusspringa, sedan om det finns ett mer erkänt kvalitets märke som tar 250 för en lika bra tång det köper jag inte.
Jag köpte en billig överhandsfräs, den går lika bra att använda som min fars B&D, där skillde det iof "bara" 5-600kr drygt.
Tumstockar i trä från Hultafors är bara skräp. Fungerar dock utmärkt som färgblandare, eftersom de har en tendens att gå sönder i skarvarna.Fasting65 skrev:
Satsa i stället på Hultafors gula tumstockar i glasfiber. Håller nästan hur länge som helst.
Skarvarna har jag inte haft problem med, däremot brukar plåtblecken i ändarna trilla av. Kanske klarar jag skarvarna pga jag har så många tummisar. Brukar börja dagen med att stoppa på mig alla stockar jag har (5-6st), efter ett par timmar har jag ändå tappat bort alla....JLT skrev:
Vad kör ni med? Tumstock eller måttband?
Hörde ett radioprogram om tumstocken i förra veckan. Den tillverkas enligt samma ritning sedan övergången från tum till meter i slutet av artonhundratalet. Den var alltså från början tänkt som en lathund för att byta system, men blev poppis i vissa delar av världen.
I USA är det måttband som gäller, vad föredrar DU?
(Jag är en måttbandstyp själv får jag erkänna. : )
Hörde ett radioprogram om tumstocken i förra veckan. Den tillverkas enligt samma ritning sedan övergången från tum till meter i slutet av artonhundratalet. Den var alltså från början tänkt som en lathund för att byta system, men blev poppis i vissa delar av världen.
I USA är det måttband som gäller, vad föredrar DU?
(Jag är en måttbandstyp själv får jag erkänna. : )
Jag är en centimeterstockskille...
Gillar inte när tum:en står på den sida som jag nästan alltid vill läsa av mot. (Kan det vara för att jag är vänsterhänt...)
Och jag gillar inte att läsa upp-och-ner...
Måttband tror jag i och för sig på, men jag har inte riktigt blivit bekväm med det. Än.
Gillar inte när tum:en står på den sida som jag nästan alltid vill läsa av mot. (Kan det vara för att jag är vänsterhänt...)
Och jag gillar inte att läsa upp-och-ner...
Måttband tror jag i och för sig på, men jag har inte riktigt blivit bekväm med det. Än.
Måttband. Hultafors 8 meters.
Jag blir så trött på tumstockar. Man kan inte mäta insidor smidigt och man får alltid den ihopvikta klumpiga delen neråt när man ska mäta småsträckor.
Och sen transport när det är längre än två meter...nä, tumstock är oldschool.
Jag blir så trött på tumstockar. Man kan inte mäta insidor smidigt och man får alltid den ihopvikta klumpiga delen neråt när man ska mäta småsträckor.
Och sen transport när det är längre än två meter...nä, tumstock är oldschool.
Hmm....Hammarn skrev:
Du borde läsa någon bok om toleranser och felmarginaler.
Toleranserna vid tillverkningen av tumstockarna är sannolikt mångfaldigt mindre än felet du själv ger upphov till genom avläsningsfel och felsågning....
Fast iden är ju god...
Det beror på hur tumstockens nuvarande fysiska status är...MathiasS skrev:
En liten episod ur verkligheten:
En ljum sommarkväll på 60-talet, efter en trevlig middag med tillbehör (rätt mycket tillbehör...) tyckte några äldre släktingar att min farbror, åtta år, hade växt rätt mycket på sistonde.
Så de tog fram tumstocken, vecklade ut den och utbrast den i vår familj numer klassiska:
-Fan, grabben är ju en och åttiofem.
Att den som mätte själv var under 1,80, och säkerligen upp emot metern längre än mätobjektet var det ingen som fäste någon notis om...
Tumstocken var naturligtvis avbruten...
Alltså:
Om något enligt din tumstock skall vara 185 cm kan det vara vettigt att den kapas "samma" 185 cm
Aha!!!!! Tack snälla för det, har också irriterat mig över att tum:en alltid står där jag vill läsa av... Oxå vänsterhänt... : Kanske finns tummisar för oss på allforvansterhanta eller vad det nu hette...Nix skrev:
Alltid (nästan)...Hammarn skrev:
De gånger jag inte gör det så hamnar den på golvet, går av, försöker hålla den mellan tänder etc...
Så:
1. Vik upp
2. Mät
3. Vik ihop
4. Vik upp
5. Mät
6. Vik ihop
7. Såga
8. Svär
9. Vik upp
10. Mät
11. Vik ihop
12. Vik upp
13. Mät
14. Vik ihop
15. Såga
16. Svär
17. Acceptera felmätningen...
Eventuellt tar detta ett par loopar till...
Undrar varför det tar sådan tid att bli klar
Hammarn skrev:
Ja gissa varför det tar så inihelvitta lång tid att renovera huset.......
Fast jag måste framhålla att sedan jag skaffade The Bosch så har felfrekvensen minskat avsevärt. Kapningen blir alltid perfekt, däremot brukar jag rita strecket på fel ställe, tex 1065 istället för 1165, det blir liksom sexhalv på fel ställe på linjalen.....Nix skrev:
Jo, det är ju sällan sågbladet hoppar en centimeter precis när man kapar...MathiasS skrev:
Själv har jag nog ett rekord på sisådär en halvmeter felritat
Det som KGS:en skapat (Kap- & GerSågen...) är att man gärna kapar lite längre än man tror, måttar och kapar av resten i nästa skär. I alla fall för mig.
Med fogsvans tenderar man att lägga säkerhetsmarginalen åt andra hållet, för att slippa kapa igen