Växthus
Emedan85: Hej! Vi funderar lite ang plan att bygga växthus bredvid vår pool intill befintligt trädäck. Har väldigt ont om plats så vi vill sätta det så nära inpå det befintliga det bara går. Blir inte kloka på anvisningarna från Willab gällande grund. Först får vi information sockeln man gjuter fast med nedgjutningsjärn är självbärande och växthuset på 4x5,25m ska kunna stå på sex
Dublin: [citat] Jepp, den öppnade upp lite grann. Jag hade inte möjlighet att vara ute i växthuset mer än en liten stund men det kändes ganska varmt så jag ska nog justera den så att den öppnar tidigare. Sen har jag två till som ska monteras...
olofh: Tro du kommer få modda själv. Men du kan köpa gasfjädrar från tex willab o eftermontera
Chris61: [citat] Jag hade sneglat på inlägget under som handlar om västkusten. Har själv byggt i Skåne på västkusten och nästan gjort det identiskt med det svaret. Här kommer en bild på vårt.
Abies koreana: Det kanske finns olika presenningar men de jag är bekant med ser ut som vävd plast och vittrar sönder, risk för att du får mängder av små plastbitar att städa upp om du sätter grus på en presenning. Dessutom håller de inte rötterna från kraftigväxande växter borta. Byggplast är tätt och släpper inte igenom någon växtlighet. Annars är tidningar och papp enklast att lägga
Eklunda: Det där verkar ju som ett konstigt krav. I Boverkets regler anges att om det finns fönster/glaspartier mellan två ytterväggar med mindre än 5 m avstånd skall finnas glas med brandklass E 30 (stå emot brand i 30 minuter). Det är nog det som byggnadslovet vilar på. Dock ska det också tas hänsyn till den energi som kan utvecklas vid en brand per m2 vilket ju för ett växthus normalt är
Jylais: Stor tack för din kommentar. Än så länge känns som ett roligt sysselsättning. Som allt annat kommer det att ge också en del arbete och krav. Som bevattning... Den här sommaren har jag inte så stora förhoppningar på resultat. Det viktigaste just nu är att göra rätt med grunden. Marksten över hela är säkert praktiskt på olika sätt, men jag ser det som lite slöseri med med ytan.
Pucco: Kanske stått ett träd där tidigare. Stubben kan ha ruttnat totalt och kollapsade vid belastning. Jag har ett par hål i gräsmattan där jag vet att det varit stora fruktträd för mer än 30 år sedan.
ANNIL: Hej, kapar en gammal tråd Får hem mitt växthus i veckan med liknande sockel. Måste man fixera sockeln först genom att gjuta fast den? Min tanke är att man gjuter till sist efter uppsättning så man inte gör nån tavla med vinklarna. En annan fråga är om Finja Gjuta Enkelt skulle funka för sen för gjutning?
Oskar81: [citat] Nej tyvärr inte. Jag vet att det är Importerat från Italien och gjort på nån form av lavasten. Hade tur och kom över ett parti som någon tagit hem privat.
persan78: [citat] Hej. Hur har det fungerat? Sitter och tittar lite själv på ett nybygge och är inne lite på samma lösning och bygge som du har gjort. Något du kan dela med dig om hur det har gått?
HiScore: Vi driver upp inomhus och brukar sätta ut i slutet av maj eller början av juni. Som vi har haft det hittills med plasttak har det bränt upp det mesta i växthuset. Ventilationen har vi löst genom att en hel plastskiva har lyfts upp, men nu blir det kanske att fixa ventilationen på gavlarna eller över fönstren om vi använder plåt. Väljer vi korrugerad plast tänker jag att lösningen med
Kristofer_Hlm: Helt korrekt att temperaturexpansionen är större för stål än trä (generellt), uträkning visade i varje fall att det inte var så stora rörelser: [bild]
gusvo085: du kan räkna med att det ibland kommer att droppa från luckorna i taket, där är det svårt att få helt tätt. rörande värmen så har vi en kamin på 3kw (ved) den ger värme efter flera timmars eldande om det är 0 eller över ute. är det kallare är det svårt... En kompis har en gasolkamin på 4kw + 2kw el, då funkar det året runt :)
Frodda: [citat] Köpte ett Willab växthus förra året, monterade, anvisningarna är inte bra alls, måste jag säga, men med lite funderade och Youtube så gick det =) Numera kan man söka hjälpen på detta eminenta forumet då jag gått igenom det !:-) Där emot så fungerar deras eftermarknad perfekt, råkade dra ett glas och dom var direkt supervilliga hjälpa till. Mitt växt hus var 14,3 vill jag
jonaserik: [citat] Är mycket bra och släta ut lite så det ligger jämns med berget, ett stort hål fylles med lite större stenar, banka ner dom i betongen efter sen du hällt den.
Carbonara84: Hejsan! Är det någon som har erfarenheter av deras växthus? Jag och frugan vill köpa ett växthus och gärna ett i trä men det blir tyvärr inte billigt då. Har nu sett alvros växthus som verkar ha lite mer överkomligare priser. Dock ser dom ut att vara i klenaste laget. Visst man får vad man betalar för men deras växthus kanske är fullt tillräckligt kraftiga för att klara av vårat
Dalbotant: Just det märket vet jag inte men Gjordnära verkar ha något liknande?
Oldboy: Dränering behövs bara om det är ett lågt och/eller sankt ställe där det blir blött länge (= dagar) efter regn. Stående vatten i marken är inte bra om det ska växa växter i marken. Sand dränerar tillräckligt bra (för ett kallväxthus) under förutsättning att vattnet har någonstans att ta vägen. Står klart och tydligt att växthuset måste förankras. (Vindstyrkor över 20 m/s
Plutus: Jag köpte ett 8kvm på ebay för 3000 kr. Det i sig tål inte så hård blåst, men jag tyckte inte det gjorde så mycket eftersom jag ändå ville ha en träkonstruktion inne för att hänga tomatplantorna i, så det blev ett litet ramverk i 45*45 som jag skruvade fast huset i och kunde hänga tomater i (de blir tunga) Och det har klarat storm.
Jonas786: Man kan ju också mura en egen sockel för att få upp höjden. Kanske två skift tegel? Höjden på tröskeln är ju det som begränsar hur högt man vill ha det
Bernieberg: Finns även denna variant till PVC tryckrör. Borde funka till VP-rör, både 16 mm och 20 mm. https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/16-pvc-t-ror-90gr-oform-tiv.html
KristinaRT: Vi har en vinranka i vårt växthus, det är strax under 10 kvm och det går bra. Kan dock vara en fördel att lära sig beskära den om man vill ha fin frukt och inte för stor ranka :D Vår är planterad i mark, jag skulle INTE rekommendera kruka, då kommer det bli problem vid omplanteringar etc eftersom vinrankor klättrar. Däremot är vinrankor bra på att växa även i stenig, hård eller
Besiman: [citat] Ok..såg mäktigt ut..klart vattningen kräver lite jobb. Jag nyfiken på en cirkulationsodling. Fast i litet format. Lght vintertid och växthus sommartid.
Immobil: Växthusbult med mutter + kabelklammer. https://www.willabgarden.se/produkt/vaxthusbult-och-mutter/1878-915 + https://verktygsboden.se/kabelklammer-hallare/kabelklaemmor-svarta-100-st-6-mm-100-st?vat=1&gclid=Cj0KCQiAzZL-BRDnARIsAPCJs70oGCIzLkoQEUTM6KWIlzegKgYGPMz3rj5wwKxVZYiDX8SA7zKM9yMaArorEALw_wcB
Frodda: Hej alla! Jag har letat och tittat och tänkt på hur mitt växthus ska se ut invändigt. Min tanke är försöka lägga en plantering längst vänsterkanten och bakre kanten där jag ritat upp i jorden sen resten av växthuset tänkte jag lägga plattor för kunna ställa litet bord med stolar. Tanken är odla tomater, chili, gurka mm. Utanför kommer vi bygga upp trapp i sten och anlägga lite
harry73: [citat] Kan du inte visa en bild på trädet? Hur står den i förhållande till huset?
BoKungen: Hejsan, Jag behöver en helt vattentät blomlåda som är 2,5 meter lång och 15cm hög och 15cm djup. Måste vara tillräckligt stadig/stark för att kunna skruvas upp på väggen när den är fylld med jord, plantor och vatten. Tanken är att jag ska ha ett par stycken på väggen som en växtvägg. Eftersom den ska vara innomhus så är det mycket viktigt att den blir helt vattentät. Först
LaszloG: Alternativet är att jag gjuter in (köper givetvis en sockel till växthuset) i gjutrör/plintar. I slutändan är det nog billigare, men framförallt mindre jobb. Frågan är om det tillräckligt stabilt. Vilken diameter skall jag välja för röret och hur djupt skall denna sänkas ner?
På Fritiden: Jag skall montera ett växthus (https://www.hobbyvaxthus.se/p/vaxthus/gazebo-9-till-13m2/gazebo-604.html) och har därför börjat gräva ut för grunden. Jag har hittills grävt 30 cm ner i matjorden och har en förhoppning om att detta skall räcka trots att det inte är på frostfritt djup. Jag tänker lägga ca 20 cm makadam i botten, därtill cellplastisolering 10 cm och sen gjuta en platta