DennisCA DennisCA skrev:
Jag var med barnen och hälsade på farmor och farfar (dvs. mina föräldrar) och jag tog några bilder från deras växthus. Dom odlar tomater och gurkor huvudsakligen i stenullsmattor, dvs hydroponik. Hållit på sedan sena 80 talet med stenullen, tidigare odlades det i torv men stenullen är överlägsen. Hummelbon finns i växthuset och används som pollinerare.

[bild]
Hur fungerar cirkulationen till en så stor anläggning?
 
Det är inte nån cirkulation på gång då det gäller bevattningen, det bara flödar till plantorna och överskottet tas upp i stenullen som ett lager. Sen försvinner det då plantorna använder det och det avdunstar och åker ut. Det är väl mera en fråga om hur dom håller balansen i mattorna, vilket ju är ett jobb det också, finns massa mätare ch sånt man går runt med och kollar näring och vätskebalans osv med.

Nuförtiden odlas inte längre nånting, dom har gått i pension förra året (67 år), växthuset längst nere så revs och nån kommer ta bockarna och bygga ett nytt växthus av det. Samma kommer hända med växthuset i bilderna, fast en liten del ska dom behålla för egen odling.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Det är inte nån cirkulation på gång då det gäller bevattningen, det bara flödar till plantorna och överskottet tas upp i stenullen som ett lager. Sen försvinner det då plantorna använder det och det avdunstar och åker ut. Det är väl mera en fråga om hur dom håller balansen i mattorna, vilket ju är ett jobb det också, finns massa mätare ch sånt man går runt med och kollar näring och vätskebalans osv med.

odling.
Ok..såg mäktigt ut..klart vattningen kräver lite jobb.
Jag nyfiken på en cirkulationsodling.
Fast i litet format.
Lght vintertid och växthus sommartid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.