Jag skulle lyfta ur krukorna som fått alger, plantera om de plantorna i ny ren pimpsten och köra den med alger på i ugnen på 200 grader en timme eller nåt sånt (för att sterilisera den).

Men har du fått i alla krukor är det kanske lite mycket jobb... Prova att göra så på hälften och bara fylla på i hälften? (Så lär vi oss vilket som fungerar:) )

Det finns algdödande medel som inte påverkar växterna, men jag har dålig koll på dem.
 
Tror inte lite algväxt på enbart ytan påverkar nämnvärt. Jag skulle låta det vara eller fylla på lite mer pimpsten.

Mina stora rockwoolkuber är gröna på ytan och det märks inte på tillväxten. Det är reservoar, slangar och kopplingar som är viktigast att hålla rena. Men oroar du dig så klipp till "pacmans" av någon ljustät plast och trä över.
 
Jag har tagit bort all pimpsten med alger på (som jag såg). Tog bort en dryg cm. Fyllde på med ny pimpsten hela vägen upp, men den ser fuktig ut den med. Får se hur det blir om några dagar.
 
Tycker mig redan kunna se alger på två av krukorna :/
 
Jag var med barnen och hälsade på farmor och farfar (dvs. mina föräldrar) och jag tog några bilder från deras växthus. Dom odlar tomater och gurkor huvudsakligen i stenullsmattor, dvs hydroponik. Hållit på sedan sena 80 talet med stenullen, tidigare odlades det i torv men stenullen är överlägsen. Hummelbon finns i växthuset och används som pollinerare.

27783725690_b6ba6c9713_b.jpg

Chilifrukter, paprikor och körsbärstomater för egen konsumption:
27450023063_328e795b7e_b.jpg

27450604534_9de56efb53_b.jpg

27972935762_dbd72c09c8_b.jpg
(omogen vattenmelon)

Fick ingen bild på paprikorna så en katt får väl duga
27971786162_681599e5a9_b.jpg
 
  • Gilla
Besiman och 5 till
  • Laddar…
Hur får man in humlor till humlebona initialt?? Fångar man dem eller kommer de in självmant på sommaren så det bara är att ordna bon till dem?

Ser ut att vara drip feed till kuberna som står ovanpå större mattor? Hur mycket av stenullen måste bytas när man ska plantera nytt? Åker allt ut?
 
Nerre skrev:
Hur får man in humlor till humlebona initialt?? Fångar man dem eller kommer de in självmant på sommaren så det bara är att ordna bon till dem?

Ser ut att vara drip feed till kuberna som står ovanpå större mattor? Hur mycket av stenullen måste bytas när man ska plantera nytt? Åker allt ut?
Man köper odlade samhällen, Biobasiq heter de bon som mina föräldrar har. Stenullsmattorna håller flera år innan dom behöver bytas, vet inte exakt hur många. Det är drip feed jo som styrs av en blandare och kontrollsystem och diverse sensorer som även styr vädringsluckor på toppen.
 
Kör de flera olika styrkor på näringslösningen eller samma till allt? Tomater gillar ju rätt mycket näring medans andra växter ofta vill ha lite mindre. Jag har för mig tomaterna vill ha EC över 3, medans de flesta andra växter ligger mellan 1 och 2 (och sallat och liknande vill ha under 1).
 
Det är ett heltidsjobb. Det justeras konstant och kontrollmäts PH och andra värden, fuktvärlden, bevattning, temperatur, man observerar plantornas utseenden, osv. Även ett automatiserat larmsystem som ringer om problem uppstår.

Men man kan säga att de växterna vi odlar för eget bruk får helt enkelt ta det som erbjuds om det var dom du syftade på. De brukar gå bra.
 
Jag kör ju med tre olika styrkor hemma (i fyra olika system). I början mätte jag varannan dag och justerade, men numera kan det ibland gå två veckor mellan tillfällena. Växterna verkar klara sig rätt bra ändå bara de har kommit igång.

Jag har ju ingen styrning av luftfuktighet eller temperatur utan det får bli som det blir. Jag mäter den iofs, men loggar inget.
 
Nu är där (rätt mycket) alger på samtliga odlingskorgar (i min Ikea hydro setup). Skadar algerna växterna på något sätt?
 
Njäe, största problemet med algerna är väl att de tar av näringen.


Det log mig förresten att jag har ju ett par nya bilder som jag nog inte postat i tråden.

Rucolan växter friskt, den andra sallaten jag sådde tog sig bara en kruka tyvärr. Jag måste se över hur jag driver upp fröerna, det har blivit dåligt resultat senaste såddarna. Det på högerkanten (som knappt syns) är gräslök. Det är dock väldigt glesa strån, skulle ha sått mer fröer i varje kub.
2016-06-29 18.10.55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser rötterna ut om man lyfter på ovandelen.
2016-06-29 18.11.05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tog lite till bilder på de växter som är lite imponerande.

Det hade nog räckt med en timjanplanta, sambon tar timjan på frukostmackorna varje morgon och vi har använt den till t.ex. rostade rotsaker och lite annat. Men det börjar nästan bli för mycket.
2016-07-08 21.43.43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var bara ena kuben med basilikafrön som tog sig, men jag har redan toppat plantan två gånger och har en burk i frysen med rätt många infrysta blad. Den har använts till lite pizza och sånt också. Det är nån thai-basilika, den har en nyans av salmiak i doften tycker jag.
2016-07-08 21.43.50.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smultronplantorna måste jag nog tunna ur lite snart....
2016-07-08 21.44.05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har hittills bara skördat enstaka bär, men det är flera såna här klungor på G nu.
2016-07-08 21.44.13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Persiljan kommer bara 2-3 stjälkar åt gången och de skördar jag och fryser in när de börjar bli för stora. Fryser in blad och stjälkar separat

Senast sådda tomatplantan dog vid flytt (stjälken blev skadad så den liksom ruttnade bort precis där den kom upp ur "jorden"), men ett skott från en av de förra plantorna har tagit sig och blommar. Men det är inte alls lika imponerande som förra omgången så det är inte nåt att ta bilder på:)

Mina försök med rädisor har jag gett upp. Lök har jag fortfarande två plantor igång men har ingen aning om hur de ser ut under ytan. Blasten är väldigt klen.


Nåt som jag gillar med alla de här plantorna är doften när man har hållt på med dem. De flesta av dem doftar jättegott bara man nuddar dem lite. Det hade väl iofs varit samma sak även om de växt i jord, men det smidiga med hydroponik är ju att det inte är lika stor risk att man övervattnar. Fönsterfarmen har jag faktiskt fått ställa upp till en gång i timmen dagtid, det är så varmt när solen ligger på att plantorna var hängiga på eftermiddan när de bara fick vatten varannan timme.
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 1 till
  • Laddar…
Det ser bra ut, Nerre! Jag blir själv sugen på att odla i fönstren. :D
 
Börjar bli mycket basilika och persilja i frysen nu... Timjan skördar jag inte så mycket men har lagt några kvistar på torkning för att se hur det funkar. Vi har såklart använt den färsk också (t.ex. till rostade rotfrukter).

Ruculan började få blommor för ett par veckor sen men klippte bort dem och sen visste jag inte hur det skulle gå. Vi åkte bort på en veckas campingsemester. Men när vi kom hem igen så hade de fått massor av nya blad. En av rucolaplantorna hade dock dött, vet inte om jag klippte ner den lite för hårt.

Jag ska så nya fröer sen tänkte jag, men ska iväg på scoutläger nästa vecka så jag väntar lite. Tänkte så ny persilja och gräslök, med flera fröer per kub för att få lite tätare plantor.

Smultronplantorna håller på att ta över skåpet nästan, måste klippa ner dem sen tror jag. Väldigt lite frukt på dem tyvärr, de blommar rätt bra och jag försöker pollinera med påskfjädern, men det blir rätt små bär och istället har de enorma mängder med blad. Osäker på om de kanske borde ha annan näringslösning, ska titta på det sen i höst tänkte jag. Borde nog plantera om dem eftersom det är risk att de skjutit ner rötter i slangarna. Gäller även många av de andra plantorna.

Fördelen med IKEA-lådan är att där kan man lyfta upp krukorna och kolla rötternas status.

Borde beställa ett par till pumpar (reservdelar!), pumpen till IKEA-systemet har stannat två gånger hittills i sommar, glapp i kolen tror jag, har räckt med att skruva loss motorn från pumpen, snurra lite på den och sen montera ihop igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.