Bertil Erik Ohlsson
Bertil Erik Ohlsson: Svarar mig själv. Hittat en YT video där det syns att tryckstången är fastspänd. Verkar som att fönsteret inte öppnar mera :surprised:
1 svar · 2,6k läst
·
isakatt
isakatt: [citat] Det blir inga tjälskador då?
2 svar · 2,0k läst
·
Rasmus Åblad
Rasmus Åblad: Hej! vi funderar på att anlägga ett växthus. Men efter lite efterforskning varierar priserna ganska kraftigt på dessa. Vi tittar på https://www.skanskabyggvaror.se/vaxthus/orangeri-i-tra/vaxa-tra-386376 och undrar om detta kommer att hålla? Min erfarenhet av detta är att furu kanske inte är tillräckligt? De andra dyrare varianterna använder ceder och ek, men kostar därefter. min fråga
0 svar · 1,3k läst
M
Mardigan: Jag satte kronlist på reglarna och på klämlisterna som plåtslagaren bockade till i reinzink. Jag hade dock falsade reglar i spikrak hyvlad kärnfuru. Man behöver inte ha falsade reglar med den principen jag använde. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
4 svar · 7,3k läst
·
L
labrat: Vi har ett växthus som min sambo byggt av gamla fönster. Problemet är att vi har totalt sex stora fönster i taket och tyvärr läcker det in vatten genom dessa. Är det möjligen någon här som har nåt bra tips på hur man kan täta utifrån o rädda fönsterna?
0 svar · 3,0k läst
·
Bjerke88
Bjerke88: Vi blandade hälften kogödsel hälften planteringsjord när vi fyllde två pallkragar för att odla grönsaker i. Det blev jättebra
3 svar · 2,1k läst
greger911
greger911: [citat] Borde ha varit tak av sämre kvalitet. Grejen är att svärmor aldrig köpte något av dålig kvalisort.
15 svar · 15,8k läst
·
R
RoBo: [citat] Problemet är inte att det kan spricka. Utan någon kan ramla in i glaset och skära sig till döds. Även ett barn.
34 svar · 24,5k läst
·
R
Rica-Ricky: Vad händer om man inte lägger glaset omlott i taket på ett växthus? Läcker det in då? Kan man sätta en regel under skarven o täta med silikon?
0 svar · 2,9k läst
7
717918: Hur har det gått med detta? Jag har liknande idé.
12 svar · 8,3k läst
·
engs
engs: Jag har grävt ner 16mm PEM själv till ett växthus byggt i sommras, men bara ~10m från utkastare. Börjat ångra mig lite att jag inte la ner en grövre när jag ändå höll på. Ligger i markskyddsrör visserligen men tveksamt att jag får i en grövre slang nu, har nog en för kraftig böj under mark.. eftertankens kranka blekhet. Själva droppbevattningen får jag ordna först efter årets
2 svar · 2,3k läst
P
Plutus: [citat] Telefonstolparna är bara ramen (grunden) till växthuset, odlingslådorna är i plyfa och plast
9 svar · 6,1k läst
·
M
mattoys: Varför har du skissat på limträ i takstolarna? Normal sett så görs takstolarna i konstruktionsvirke. En 45x145 eller 170 borde kunna ersätta limträet. Har du räknat på på något? Normal ligger det ingen last på nockbalken utan den är för att hålla takstolarna på plats, om jag nu inte tänker fel.
1 svar · 2,5k läst
·
alexdstark
alexdstark: Har du en bild kanske? Står inför samma utmaning. Tack!
3 svar · 11,4k läst
M
Marcus21: Jag är ute efter ett växthus som går att ha frostfritt året runt Odlar mest grönsaker men vill även kunna ha lite mer "exotiskt" som banan, citrus osv Baksidan blir murad leca (190x190) med puts Kanske inte hela vägen upp får se Övriga sidor är 10mm klar kanalplast MEN 16mm kanalplast som var tänkt till taket är rätt dyrt så då lägger jag hellre ett vanligt isolerat tak med bandad
0 svar · 2,5k läst
·
Oldboy
Oldboy: Med 15 cm tjockt bärlager + 5 cm sättsand så blir det stabilt. 0,15 m x 15 m2 = 2,25 m3 bärlager. 0,05 m x 15 m2 = 0,75 m3 sättsand.
1 svar · 3,0k läst
Oldboy
Oldboy: Inget tröskelbleck som täcker närmast under tröskeln? Jag hade nog valt att mura på på toppen direkt under tröskeln, med "fiberarmerat" bruk. Hade tagit hästtagel och klippt ner i bruket.
2 svar · 3,1k läst
·
T
turbo100: Hej, Det blev 7 lav med 45X145 plank NTR-A som jag skruv&limmade med PU-lim. Det var hyfsat lätt att rikta in de första planken så det blev rätt åt alla håll. Konstruktionen blev tung som väntat och känns stabilt. Jag kommer att måla planken svarta så tror jag det blir snyggt oxå, men kommer motfylla en del innan. Jag hade dock varit mycket optimistisk i mina analyser kring hur jag
13 svar · 24,0k läst
·
L
Limesmak: Lånar tråden lite, kanske kan den vakna! Skall placera ett växthus på ytan nere. Har fullt upp med grus mellan 20-60cm beroende på vart berget är. Det är alltså berg under hela. Tänkte nu mura en 60cm mur med lecablock. Kan man göra det helt utan infästning och utan sula? Växthuset blir ca 15kvm. tack!
2 svar · 6,6k läst
·
mexitegel
mexitegel: Vi har också gjort i princip lika som @Står.i, grävt till frostfritt (70cm häromkring). Gjuten sula 145 hög och 400 bred, ena kortsidan bredare då det också är stödmur då växthuset kommer ligga i sluttning, så det blir lite mer som ett L-stöd. Under ligger 10cm makadam och dränering i denna. Murat 3 skift under mark och 4 ovan och bara putsat det ovan mark. Återfyllt med 0-18 då
13 svar · 5,5k läst
K
krippe91: [citat] Tack, det värmer verkligen att höra! Välkommen! :D
30 svar · 8,9k läst
·
tarsson
tarsson: :rofl:
0 svar · 1,4k läst
H
hans10: Bivax klarar bara tre vintrar sen måste man ta in dom till värmen.
2 svar · 5,1k läst
·
B
Beata paulina: Hej! Håller på planera för växthusbygge på 10 m2. Vill ha taklucka med automatik. Färdig mekanik finns på färdigköpta växthus. Är det någon som har erfarenhet av att bygga själv och vilket fabrikat som bör väljas och hur man monterar. Är öppen för olika material på taket, som glas eller kanalplast.
0 svar · 2,3k läst
A
AndersS: Har klippt några av mina plantor 2 ggr i år då våren blev lång och kall vilket innebar att de fick vara inomhus längre period än tänkt. Nu står de ute sedan två veckor och istället för att dra iväg på längden sån växer de till och blir kraftigare. Brukar aldrig låta de högväxande gå över 2 m och istället låta det bli 2-3 stammar från den avklippta plantan, det brukar
11 svar · 7,6k läst
·
V
venacava: Hej, vi är i startgroparna inför ett växthus. Växthuset har anlänt idag. Till det så har jag beställt tre pallar med stenplattor á 35x35 som ska vara både i och utanför växthuset (en tillhörande uteplats på cirka 20m2. Växthuset är 13m2 från hobbyväxthus (gazebo 604). sockel ingår. Vi har grävt 40cm djupt och 20 cm brett. Vi vill göra ett så enkelt men ändå stabilt jobb som
0 svar · 3,0k läst
L
lejonhej: Efter många svordomar, lite tårar, mycket svett, men inget blod så står skiten på plats. Tack för hjälpen!
7 svar · 2,8k läst
T
turbo100: Hej, Jag ska sätta upp mitt växthus nästa månad, 10mm kanalplast. Jag har en dröm om att ha det uppvärmt så jag slipper ta in alla växter i källaren och kunna ha lite "exotiska" växter och har lite frågor. Bör jag isolera under golvet i växthuset? Jag läser lite olika om detta, vissa säger värmen stiger så isolera inte och andra säger isolera så värmen stannar... Ska jag
0 svar · 3,1k läst
C
cosmic: Nu har det hänt lite till. Det var bara att inse att det krävdes ett par plintar för att få stockarna att ligga riktigt stabilt. Köpte 2 färdiggjutna 50 cm plintar på Byggmax. Grävde ner, mätte in i våg, riktade och fyllde hålen med en säck halvlös grovbetong och sedan fuktig jord ovanpå som jag packade rejält. Stadigt som berget. Yttre stocken fäste jag med vinkeljärn. Skruvade
8 svar · 2,7k läst
·
B
blavitt81: Är sugen på att skaffa växthus på typ 15 kvadrat och samtidig tänkte jag gräva och lägga plattor där den skall vara placerad. Mellan tummen och pekfingret vad tror Ni detta skulle kosta om man lejer bort allting d.vs. markarbete, plattsättning samt montering av själva växthuset?
0 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.