Växthus
ullak40: [citat] Jag har ett impregnerat trägolv i mitt växthus, och odlat i 7 år i växthuset. Jag lever då ännu !
lollizza: Vi har precis beställt ett Bruka växthus 5 kvm (kanalplast) från Skånska Byggvaror, ink sockel. Har någon tips på hur man förankrar i marken så det står stadigt? Vet ngn också om det är ett okej växthus för liten tomt, för en nybörjare? Bör man även göra ngn slags botten, kan det funka med ngt enklare typ fiberduk eller liknande?
Eddie76: Får lägga ut ett par bilder när jag kommit lite längre. Kommer att köra Markduk, bärlager 0-32, isolering, sulblock underst sen får jag se vad jag fyller upp resten med. Får återkomma med en uppdatering.
Andrk: Verkligen superfint gjort! Vi har också en stuga som jag funderar på att sätta växthus emot. Har du möjlighet att visa hur det blev från sidan, liksom hur de hänger ihop? väldigt fint gjort! jo, fungerar ventilationen som du hade tänkt också?
jonaserik: Kan nog säga att glasen ska ligga på längden 90 cm uppåt och 60X60 cm C/C bärreglar, sen det med lutningen finns dom som är bättre på att säga, jag själv tar bara tumme och pekfinger till hjälp i dylika fall.
brandemannen: [citat] Jo det är klart. Men just att slippa den arbetsbiten kändes tilltalande.
JennieLS: Det är nog sällan man ångrat att man valt ett större växthus om man har möjlighet, sen kanske just de kvm inte märks av nämnvärt när det gäller klimatet. För volymen av luft borde vara tillräcklig för att det inte ska bli sådana snabba skillnader. Sen finns det annat som påverkar, vilken grund du väljer, du kan ha vattentunna i växthuset som absorberar värme dagtid och värmer
Devon: Ska bygga (eller kanske köpa färdiga) tre st odlingslådor med mått vardera ca 150 x 40 x 50. Undrar - insidan - vad kan vara lämpligt för ”lagom” - presenning - bubbelplast - dammduk? För och nackdelar? De kommer att stå i österläge på gräset (botten eller bottenlösa?) utmed altanen alltså inte ovanpå altanen.Tyvärr är jag dessutom borta minst en vecka då och då
Petteri Koste: :love:Jag hade norra europas eller ta mig fan euroasiens fulaste garage. Stålstomme klädd med korrugerad plåt och en 2 sneda masonitklädda dörrar, sand inuti. Takdropp och spindelväv. Jag vågade inte köra in bilen, då jag inte kunde komma ur den. Någon fick för sig att måla det (t)rött och sätta in lite plasttak så ljuset kommer in. [bild] bra ställe att luta lite plåt mot.
que: [citat] Ja, det stämmer, jag grävde ut lite mer precis under sockeln 5-10cm spel, tänkte att fyller jag detta utrymme med grus och sand så kanske inte tjälen påverkar sockeln. Den har iaf klarat en vinter, fast vi hade nog max -5C här i Skåne :)
Petteri Koste: [citat] Är det corten du satt på ert växthus. Luva.
pacman42: Eftersom detta är en av de trådar man hittar när man söker efter elektriska fönsteröppnare, så tänkte jag tipsa om en jag hittat billigt (700kr) från Italien, Googla på modellen (MSMART20x0y00) så säljs den på eBay och andra ställen: - http://mowin.comunello.com/product/show/menu/7/id/1 Jag har nu beställt en för att kunna vädra min inglasning, just nu är det frost på nätterna
Betula_Pendula: Exempel bild hur det kan se ut färdigt (Lånad bild): [bild]
Gunnar Begood: [citat] I och med att det ska vara ett växthus med jord på insidan (ska odla direkt i marken) kanske inte platonmatta behövs, men makadam eller singel på utsidan närmast muren för dränering. Däremot tänker jag lägga makadam eller singel i botten, sedan gjuta ca 25 cm brett och 10 cm tjockt, samt lägga i armeringsjärn, detta som en grund att sedan ställa och mura lecablocken på.
Nylenskavillan: Hej Isabell. Vad roligt att kommentaren om bygglov kom fram på ett bra sätt till dig, men om du inte har en friggebod på din tomt så är ditt växthus bygglovbefriat, fast det beror på hur du ändrar marknivåerna också. Man kan titta på sin kommuns hemsida för säkerhets skull, annars finns det alltid telefontider och besökstider. Regler ändras konstant! Stenplattor: Om du tänker dig
Husetpålandet83: Hej Allihopa, Nu ska här planeras för växthus. Jag har fått ärva ett växthus... Det är nermonterad och i relativt dåligt skick, men det ska renoveras och tas om hand så det är jag inte orolig över. Det är fönster som ska lagas, kittlas, målas och tak som ska ha nya bjälkar osv. Hela växthuset har varit fönster, dörr och sånt där plasttak som man kan använda på t. Ex altaner
Oskar81: [citat] Jag är ledsen. Detta hamnade i helt fel tråd och jag vet inte hur jag gör för att radera det
Plutus: 8 kvm växthus med kanalplast kostar under 4000 på ebay, inklusive frakt
Nylenskavillan: [citat] Hej Det låter väldigt intressant, och du verkar ha tänkt dig in i allt och jag vill gärna höra vilka svar du får.
engs: Kom på en till fråga, tänkte i vilket fall förbereda för vatten och el in i växthuset. Dvs lägga ner vattenrör + tomrör för el. Är det OK att dra dessa i samma "dike", bara man har korrekt djup för elen. Svårt att tro det inte skulle det men bäst att kolla.
pa.albinsson: Det funkar bra. Det blev så galet mycket tomater i fjol -- ända upp i nocken så det var tomater ovanför huvudet till och med. :) Sallad och lite annat redan sått och på väg upp nu. Vattnet frös aldrig under vintern heller.
term: Värmen underifrån ska man inte underskatta, men framförallt är det ju tillgången till vatten som gör att man ska ha markkontakt i odlingsbäddarna i växthuset. Ingen isolering alltså, och ingen markduk under. Jag skulle dock sätta markduk eller annan ogrässpärr på sidorna, det är mycket som vill krypa in i värmen och tillgången på näring. Vi har en del åkerfräken som har
Matsgb: Hej Jag ska bygga en grundmur till ett växthus. Jag har gjutit en sockel som är 23 cm bred. Enligt byggritningen så rekommenderar de en mur som är 15 cm bred. Alltså tänkte jag använda Leca 15X19X59. Muren ska vara 60 cm hög men pga att det är lutning på marken så blir det lite "suterräng", så jag måste mura 5 lager, 100 cm, där ena långsidan sen kommer att vara under mark. Min
UffeCarlsson: På mitt hus finns ett 28m2 vidhängande glashus (orangeri med glastak och väggar). Byggt på en 1 dm betongplatta med 2 dm isolering med Hasopor under samma som extruderade glasflaskor. Ser ut som gråa lavastenar. Ett alternativ för plast. Vi planerar att lägga stenplattor på golvet för utseendet skuĺl. Att installera elvärme kan man då överväga. Min fråga är om det lönar sig att
TincaTinca: Hej! Jag tänkte fixa solcellsdriven bevattning i växthuset och har solcell och 12V batteri ordnat, plus ett par olika små pumpar. Men mina elkunskaper är mycket bristfälliga så jag hoppas någon elkunnig kan guida mig till hur jag ska koppla ihop 12V batteri med en pump enligt nedan specar? //Tony Pump 1: Power consumption: 4.5W Rated voltage: 12V DC Max rated current: 350mA Pump 2:
abe: Hej, skyldig! jag har fortsatt med nya frågor allt eftersom, det blir ingen varmbänk alls nu. Jag kommer odla utomhus i pallkragar, enkla sorter som olika sorters lök, potatis,morötter, nån spetsallad,grönkål mm Inne i orangeriet ska jag odla tomater,chili,kryddor, squash mm, där även vinranka och medelhavsträd. Jag vet ej var melon och gurka hamnar ännu, det ska ju gå en del att
Oldboy: Det har klarat sig utmärkt! Det enda problemet är nu efter 8-9 år att det är så mkt beläggning med alger eller vad det nu är att det är lite för mörkt inne. Men då har det alltså stått i åtskilliga år utan någon som helst tvättning/rengöring, vare sig invändigt eller utvändigt. Förmodligen blir det lite Jape grön-fri eller likn på utsidan nu i vinter. Har inte velat