7 570 läst · 53 svar
8k läst
53 svar
Växter i Orangeri som ej är värme i?
Ja, den är den vanligaste sorten och den bör man sätta utomhus.
Blir säkert bra med 40 cm breda.
Du gör det inte enkelt för dig med de uppochnervända växterna. Jag provade att odla tomater så ett år, tyckte det var riktigt kasst. Varje gång man skall vattna eller gödsla, och vattna behöver du göra varje dag med så små kärl, så måste du ju plocka ner hela grejen, vattna, och sen krångla upp det igen när det är tungt. Så om du framhärdar så rekommenderar jag någon form av automatiskt system så du inte behöver krångla med plantorna ner och upp varje dag.
Blir säkert bra med 40 cm breda.
Du gör det inte enkelt för dig med de uppochnervända växterna. Jag provade att odla tomater så ett år, tyckte det var riktigt kasst. Varje gång man skall vattna eller gödsla, och vattna behöver du göra varje dag med så små kärl, så måste du ju plocka ner hela grejen, vattna, och sen krångla upp det igen när det är tungt. Så om du framhärdar så rekommenderar jag någon form av automatiskt system så du inte behöver krångla med plantorna ner och upp varje dag.
Tack för synpunkterna.
Små kärl, vad är litet till en busktomat, en vanlig tomat?
Jag har de ca 2,5m över marken och en förlängning på vattenslangen, så det borde funka,, dock vet jag ej om locket på spannen ska vara på för att spara fukt?
Jag har nu satt 2 pallkragar med vitlök, och i morgon sätter jag en pallkrage med gul lök
sen ska det då göras pallkragar till potatis, squash ,melon ,morötter,, detta utomhus
2 pallkragar högt och på gräsmatta.
grundar med tidningspapper sen hästskit o halm, överst planteringsjord, och vattnade ordentligt.
gurkan står man kan odla med ett snöre så den borde funka i orangeriet
Yacon fick jag hem 4 st,, dessa är gömda i spann med jord på vinden, jag vet ej hur jag ska plantera dessa, antingen i pallkrage eller bara gräva ett hål.
vad gäller för sötpotatis?
Små kärl, vad är litet till en busktomat, en vanlig tomat?
Jag har de ca 2,5m över marken och en förlängning på vattenslangen, så det borde funka,, dock vet jag ej om locket på spannen ska vara på för att spara fukt?
Jag har nu satt 2 pallkragar med vitlök, och i morgon sätter jag en pallkrage med gul lök
sen ska det då göras pallkragar till potatis, squash ,melon ,morötter,, detta utomhus
2 pallkragar högt och på gräsmatta.
grundar med tidningspapper sen hästskit o halm, överst planteringsjord, och vattnade ordentligt.
gurkan står man kan odla med ett snöre så den borde funka i orangeriet
Yacon fick jag hem 4 st,, dessa är gömda i spann med jord på vinden, jag vet ej hur jag ska plantera dessa, antingen i pallkrage eller bara gräva ett hål.
vad gäller för sötpotatis?
Man brukar inte sätta gul- och rödlök innan frosten... Om det blir kallt nu så kommer lökarna gå i blom när de väl vaknar. Löken är en tvåårig växt som först växer från frö till en liten lök, sen övervintrar den och när den känner av en köldperiod passerat så tänker den att nu är det dags att blomma och sätta frö. En lök som börjat skjuta iväg en blomstängel, gått upp i stock, är inte god att äta. All näring och fukt går till blomman istället för att sparas i löken. En lök som tagits upp på hösten och sedan förvarats torrt för att sättas ut igen på våren, kommer inte känna av någon köldperiod och därför växa vidare nästa år i väntan på vintern.
Om du har köpt värmebehandlade lökar så finns det en chans att de klarar sig ifrån det eftersom blomanlagen förstörs i värmebehandlingen men är det blött är risken stor att de ruttnar om de skall sitta ute hela vintern.
Vanligtvis sätter man löken på våren, när det blivit typ 10 grader i jorden och inte är någon risk för kraftig kyla igen.
Om du har köpt värmebehandlade lökar så finns det en chans att de klarar sig ifrån det eftersom blomanlagen förstörs i värmebehandlingen men är det blött är risken stor att de ruttnar om de skall sitta ute hela vintern.
Vanligtvis sätter man löken på våren, när det blivit typ 10 grader i jorden och inte är någon risk för kraftig kyla igen.
Ok satte de gula idag, då får jag kanske sätta nya i april.Dalbotös skrev:Man brukar inte sätta gul- och rödlök innan frosten... Om det blir kallt nu så kommer lökarna gå i blom när de väl vaknar. Löken är en tvåårig växt som först växer från frö till en liten lök, sen övervintrar den och när den känner av en köldperiod passerat så tänker den att nu är det dags att blomma och sätta frö. En lök som börjat skjuta iväg en blomstängel, gått upp i stock, är inte god att äta. All näring och fukt går till blomman istället för att sparas i löken. En lök som tagits upp på hösten och sedan förvarats torrt för att sättas ut igen på våren, kommer inte känna av någon köldperiod och därför växa vidare nästa år i väntan på vintern.
Jag tycker den här tråden verkar snurrig. Pratar vi fortfarande om att odla i orangeri eller inte? Det talades i början av tråden om att odla i varmbänk, är det fortfarande aktuellt? Det känns kanske som att det är dags att starta en ny tråd med nya frågeställningar, kanske en projekttråd?
Hej, skyldig!
jag har fortsatt med nya frågor allt eftersom, det blir ingen varmbänk alls nu.
Jag kommer odla utomhus i pallkragar, enkla sorter som olika sorters lök, potatis,morötter, nån spetsallad,grönkål mm
Inne i orangeriet ska jag odla tomater,chili,kryddor, squash mm, där även vinranka och medelhavsträd.
Jag vet ej var melon och gurka hamnar ännu, det ska ju gå en del att klättra uppför en tråd så gärna i orangeriet.
Jag är nybörjare så behöver mycket feedback,
vill fler att jag ska starta en ny tråd för varje ny fråga som kommer upp?
Idag funderar jag på vilken potatis jag ska sätta i mars/april
amandine?
Gör ju det mesta av potatis, pressad,mos,kokt,stekt,hasselback mm
jag har fortsatt med nya frågor allt eftersom, det blir ingen varmbänk alls nu.
Jag kommer odla utomhus i pallkragar, enkla sorter som olika sorters lök, potatis,morötter, nån spetsallad,grönkål mm
Inne i orangeriet ska jag odla tomater,chili,kryddor, squash mm, där även vinranka och medelhavsträd.
Jag vet ej var melon och gurka hamnar ännu, det ska ju gå en del att klättra uppför en tråd så gärna i orangeriet.
Jag är nybörjare så behöver mycket feedback,
vill fler att jag ska starta en ny tråd för varje ny fråga som kommer upp?
Idag funderar jag på vilken potatis jag ska sätta i mars/april
amandine?
Gör ju det mesta av potatis, pressad,mos,kokt,stekt,hasselback mm
Liknande trådar
-
Vad rekommenderas för golv i suterrängplan (ej mot yttervägg)?
Golv -
Dörrfoder eller ej
Byggmaterial & Byggteknik -
Renovera eller ej inför försäljning?
Bostadsrätt -
Vad är det för ejektorpump jag har och hur kontrollerar jag dess statu
Vatten & Avlopp -
Fejk växter och belysning till dessa?
Häckar, Buskar & Träd