L
largab: Vi har vårt i soligt läge hela dagen. Det fungerar bra. BRA: Vatten och EL indraget (enklaste sätt). Ordentlig dränering under alla odlingsbäddarna, liten pumpbrunn som pumpar dräneringen till dagvattnet. Automatisk bevattning. Bra höjd. Ca 1.8 vägghöjd, ca 2.6 nockhöjd DÅLIGT: För dålig kvalitet (enkelplast), börjar gå sönder (ca 10 år nu). För litet (7-8m2) Saknar isolering
1 svar · 2,3k läst
Oldboy
Oldboy: Ja, fotträ/syll är ju hårt fuktutsatt i vanliga fall. Om de dessutom har konstant jordkontakt så är förutsättningarna för röta optimala. Tryck syll och ca 5 cm luft under mot marken ger hyfsade förutsättningar för att det ska kunna stå sig 15-25 år framåt innan det är dags för nästa byte. Om det inte finns hängrännor så är relativt högt gräs under takdroppet det bästa
11 svar · 7,2k läst
·
H
havalinacat: Hej. Vi har tagit över ett jättefint växthus vid husköp som har ett ganska fult samt opraktiskt (mycket ljust) betonggolv . Vi har en massa fint gammalt Höganäs tegel som jag skulle vilja lägga på betongen. Där är även en brunn i mitten av växthuset. Jag tänkte göra det med fogmassa och lämna tegelstenarna ovanpå brunnen lösa. Mina frågor är följande: vilken typ av fogmassa
0 svar · 2,8k läst
Oldboy
Oldboy: Insidan ska putsas också. Frostsprängning kommer av om jorden i bänken är blöt. Om bänken är väldränerad bör det inte vara ngn fara. Lecablock av god kvalitet fryser inte sönder. Det är själva bänken/muren som kommer att spricka om jorden inuti fryser och expanderar. (Precis som vilken kruka utomhus som helst.)
8 svar · 15,0k läst
G
gustav89: Taket blir ju ca 4 meter långt, går nog eventuellt upp nån dimension där, sen så skulle taket knäckas är det ju ingen där vintertid ändå.. kanske sätta en stötta under vinterhalvåret om skulle svikta.
1 svar · 2,8k läst
·
Fulkemisten
Fulkemisten: [citat] Har ungefär samma planer/drömmar jag med. Fast inte i Attefallsstorlek utan snarare som Friggebod, Murad grund och sedan någon sorts träram att fästa glas i. Eller kanalplast. Jag har inte bestämt mig. Har ingen input mer än att jag också har googlat och drömt. Hittat något som heter "heat sink", tanken är att forcera luft från taknivå genom ett stenmagasin under golvet och
3 svar · 3,4k läst
P
Padda: [citat] Hej Lotta... Är nyfiken på hur era pardörrar från sparköp ser ut idag ? 2019 ?
3 svar · 8,2k läst
A
abe: Så här hade jag tänkt bygga 3st på 100x50 och Några å 50x50 Letade på blocket men hittade inget?
1 svar · 2,4k läst
·
N
NeLa1: Är det ingen som har sett eller hört om något liknande på marknaden?
1 svar · 1,5k läst
N
NightRider: Håller på och bygger ett plank i söderläge som är tänkt att fungera som vindskydd och "värmelager" åt fruktträd som ska spaljeras längs med planket. Det hela är tänkt att bli ca 170cm högt och ca 7 meter långt. Har insett att ett plank av trä inte är optimalt för att lagra värme dock, så då började jag fundera på att placera någonting framför planket som kan absorbera och
0 svar · 1,3k läst
P
Peter_K: [bild]
1 svar · 2,3k läst
·
P
1 svar · 2,3k läst
·
A
Avemo: Jag är minst tredje ägaren på mitt växthus. Både förra ägaren och jag har lekt glasmästare och bytt en stor del av glaset mot sådant som vi fått från begagnade fönster. Det finns rutor med mellan 2 och 6 mm i det växthuset och alla fungerar de med fjädrarna.
3 svar · 7,3k läst
E
Emil Br: Kan tillägga att växthuset är tänkt att bli just under 15 kvm och fästas i garageväggen (pulpettak).
1 svar · 2,9k läst
·
P
Peter_K: [bild]
15 svar · 5,9k läst
·
P
15 svar · 5,9k läst
·
Oldboy
Oldboy: Grunden beror bl a på till vad / hur växthuset är tänkt att användas. Ska det vara markbäddar eller bara krukor i växthuset, eller rent av upphöjda bäddar? Tycker att mura upp en grundmur från berget vore bäst. Muren kan isoleras på utsidan om man vill få marken i växthuset uppvärmd lite tidigare på våren. Ska man rita huset själv så bör man utgå från mått på tillgängliga
1 svar · 1,9k läst
·
Oldboy
Oldboy: Dela till 1-glas för att maximera volymen/storleken på växthuset. Ja, det kan (kommer att bli) absolut bli för varmt i ett litet växthus mot en södervägg, så extremt bra ventilation som sköter sig själv är ett måste.
1 svar · 2,6k läst
Oldboy
Oldboy: Gräs vill man definitivt inte ha i växthuset, så all grässvål måste bort. Vi har också ett växthus på plintar med plattor i en gång i mitten och bäddar vid sidorna. När man gräver i bäddarna så underminerar man plattorna, och luckrar upp jorden på insidan av plintarna. Så plintarna behöver var hyfsat djupa, och det är lämpligt att planera så att gången ligger lägre än
1 svar · 2,3k läst
M
Månicas: Användes även på växthus. Som tak. Sköts upp i rad på tak”balkar” Sattes up på vårvintern och plockades ner på hösten. Man kunde släppa ner raden från nock så ett fönster plockades ner, för vädring.
3 svar · 2,4k läst
·
E
Evamag: Tack för tipset.
2 svar · 6,7k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Du har ju svaret i din fråga :-) Gör alla varianter. Strössla väggarna med 100x100 armeringsjärn och försök att bara stoppa in riktigt gamla saker så får du fin känsla. Även om du inte har gamla fina spröjsade fönster så kan det räcka med ett fönster för att mjuka upp synintrycket. Lycka till.
2 svar · 2,4k läst
·
fremax
fremax: Pris härdat ca 700-1200:-/m2 Laminerat 1000-1500:-/m2 Kraftigare virke är vridstyvare och stadigare. Med vänlig hälsning, fremax
3 svar · 4,4k läst
·
D
Davidofsweden: Ett ställe att köpa clips på https://www.bygghemma.se/tradgard-och-utemiljo/odling-och-tradgardsskotsel/vaxthus/vaxthustillbehor/glasclips-vitavia-20-st/p-186307
5 svar · 3,7k läst
·
J
Jan Antonsson: Jo, nu är jag med. Vaknade i natt och kom på vad som var fel. Har ju byggt ett altantak med kanalplast och då följde det med en ”tejp” som man satte över kanterna. Trodde hela tiden att växthuset skulle tätas på utsidan mot regn.
4 svar · 4,8k läst
Ajones
Ajones: Tack för svar. Kaminen är mest för myset. Men kanske kan hjälpa något när det är risk för frostnätter på våren....Då får jag vara eldvakt
3 svar · 5,9k läst
·
Kendobendo
Kendobendo: [citat] Jösses vilken skillnad. Man kanske borde vänta innan man köper då.
14 svar · 6,5k läst
·
M
martinåsaka: Har det såhär nu...
15 svar · 5,6k läst
·
D
dibb: Jag målade det svarta vitt, så funkade det bra sen på vårt gamla växthus. Vitt blir ju inte lika varmt som mörka färger som svart.
1 svar · 5,3k läst
E
Exxi: Fuktiga fäst ytor är akilleshälen för alla fogmatrial sen finns det säkert produkter som är bättre eller sämre men skulle aldrig chansa det ska vara torrt och rent. Rödsprit på aluminiumet och primer på stenarna och bra mängd massa så sitter fogen längre än växthuset klarar av. Sen om något märke är lättare eller svårare att lägga kanske något men inga konstigheter börja
19 svar · 8,1k läst
·
D
daniel enberget: [citat] Limma borde gå bra. Annars kan du kanske borra och bulta fast en träram? Se till att ha en ny och vass borr, samt kör sakta och kyl med 5-56 eller något så går det bra. Jag använde acrylglas till mina takluckor och gjorde på detta sätt. Bultade fast en stålram av plattjärn runt kanterna.
4 svar · 3,7k läst
·
D
daniel enberget: [citat] Om du inte redan har övervägt Accoya, så tycker jag att du ska göra det. 50 års rötskyddsgaranti. Använde det själv till syllen i mitt växthus. Trevligt material att arbeta i. Kan dock spricka om man inte förborrar för grövre skruv. Jag målade med vit linoljefärg, men det behöver inte målas alls om man inte vill.
12 svar · 3,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.